2026-03-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ännu en spin-off tråd på Köttfärssås-tråden.

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni för mat? Diskutera!

Aldrig haft dom problemen som andra länder har och har haft ,borde vem som helst inse nåja nästan samt avsaknaden av att pepparn växer fritt
Citera
2026-03-11, 22:22
Medlem
Sladdarens avatar
Tror TS flätade busjäntan trillade ner i en kryofrys kammare på 70 talet typ och nån tinade upp hon idag på nåt lyckat sätt, eller har hon råkat komma åt knappen på en tidsmaksin from 70 talet gömd i en lada och landade som en blixt från klar himmel i år 2026

För fanken, det är ju nästan helt tvärtom idag 2026 och tidigare att svenskar verkligen tagit till sig och är en del av den kryddrika kosten och tar i massor med ingredienser med influenser såklart ifrån andra kulturer som vältrat in via massor av mediala vägar, butiker, och lagar till deras mat efter bästa förmåga eller egen och äter ute på massor av olika kulturella resturanger i varje hörn i städer främst

Nä TS det där stämmer inte generellt förutom ev de som föddes på 30-40-50-ev 60 talet är överkänslig för komplex mat med många kryddor, smaksättare och nyanser av smaker ifrån råvarorna

Dock finns det enskilda svenskar av hela befolkningen som gillar en enkel och tydlig smakbild men de
är inte i majoritet enligt min åsikt, det handlar nog mer om enkelheten och att de saknar inspiration av att laga mat.

Sen att vissa svenska amatör matlagare och recept eller matbloggare kan laga till rätter som är utav en väldigt grundläggande bas av ingredienser, ser jag bara som positivt, eftersom det ger mig alla möjligheter att bygga på rätten som jag ser som basen för rätten som kräver mer av mycket eller förändrat för att bygga djup

Överlag kan jag iaf tycka att man kan utveckla svenska rätter åt många kryddrika håll med mera varor i och annorlunda kryddor. Säger inte att det blir bättre. Men det betyder inte att svenskar ogillar komplexa tacosar, och indisk mat, eller avancerad asiatisk mat men de orkar bara inte engagera sig i att överföra den formen av kryddning över till annan svensk mat som har en helt annan kryddning. Kan handla om tidsbrist och engagemang mm. Sen finns det ju många nya svenska rätter på recept som tar varor ifrån massor av kulturer och gör en rätt av det

Kryddstark mat är för mig, flera kryddor i och inte hett men lite starkt kanske. Smakrik kan vara flera nyanser av råvaror som kompletterar varann tex i en gryta. För chilihet mat kan förstöra vilken rätt som helst och har inget med smakrik mat att göra
Citera
2026-03-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag välkomnar den iallafall. Ibland äter jag mesig mat, ibland med chili. Jag äter dock inte den allra starkaste maten, men säkert starkare än många. Som du säger finns det smaknyanser i chili.

Verkligen, men det är fan taskigt att riktigt starka sorter som olika habaneros även oftast har mycket mer delikata bonussmaker..

Fixar inte jättestarkt heller.. Såsen som nämndes innan är jävligt stark, min "go to"-sås bland chilisåser är "piri piri" från märket sevan, den är ungefär som tabasco, tror jag, men gratis i jämförelse och lite mer neutral chilismak.
Citera
2026-03-11, 22:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Ännu en spin-off tråd på Köttfärssås-tråden.

Landet mellanmjölk, där det ska vara mild sås till tacosen, grädde å ketchup i köttfärsåsen och kaffe latte.

Vad, rent kulturellt, har gjort att så många svenskar är rädda för smakrik och stark mat? Är det för att vi inte haft särskilt god tillgång på smakrik mat, utan mest potatis och gröt. Eller beror det hela på mer sociala faktorer som att man är rädd för att sticka ut?

Vad är era erfarenheter? Vad föredrar ni för mat? Diskutera!

Som sagt i svaret ovan ifrån mig då, så är inte smakrik mat förknippat med chilihet mat. Chili är en smakhöjare men den behöver aldrig vara jobbigt het för det
Citera
2026-03-11, 22:29
Medlem
zombie-nations avatar
Blir man dålig i magen av chili? Eller är det bara något man säger? Det har aldrig hänt mig och tål jag inte drycker med garvsyra (te, vin) eller friterad mat. Aldrig haft problem av kryddor.
Citera
2026-03-11, 22:33
Medlem
Många blanda ihop smakrik med stark.

Smakrik är för mig olika kryddor behöver inte vara stark.
I Sverige har vi ju inte historiskt haft tillgång till så mycket kryddor då det behöver importeras. Därmed ingen tradition. Sen har vi ju bra råvaror, då kan man låta de göra jobbet och komplitera. Andra länder kanske haft kryddor men inte så bra råvaror och då hjälper de ju till att ta bort/dölja dåliga smaker.
Citera
2026-03-11, 22:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Smakrik är inte detsamma som kryddstark.

TS fattar ingenting och vill bara dissa svennar.
Citera
2026-03-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Tycker svensk husmanskost är mycket smakrik. I många länder kommer traditionen att krydda med hetta från att råvarorna är så sjukt dåliga att man ville dölja smaken.

Jag uppskattar olika sorters mat men jag kan inte säga att jag tycker klassiskt serverade köttbullar är mindre "smakrikt" än t.ex. vindaloo eller fransk fisksoppa eller vad du nu kan tycka är "smakrikt".

Nej att säga att svensk husmanskost inte är smakrik är så fel det kan bli. Min fördom är att människor som tycker som ts är unga människor som är vana snabbmat med mycket socker, Dom tycker snarare att husmanskost smakar för mycket, för mycket smakar dom inte är vana vid.
Citera
2026-03-11, 22:44
Medlem
zombie-nations avatar
En sak jag har svårt för är libanesisk och liknande mat, syrisk t ex. Där man har i alldeles för mycket citron. Skulle vara jättegott utan all denna citron. Men klart, det smakar mer med citron.
Citera
2026-03-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Blir man dålig i magen av chili? Eller är det bara något man säger? Det har aldrig hänt mig och tål jag inte drycker med garvsyra (te, vin) eller friterad mat. Aldrig haft problem av kryddor.

Jag har inte,

men på en kebaberia jag besöker ibland hade en av de anställda varit utomlands och jag kommer inte ihåg vad, men något hade pajjat så efter all riktigt stark mat där att han behövde opereras.

Jag fnissade, som vi gör här i norden när någon man skadar sig själv men överlever, men det uppskattades inte och jag bad om ursäkt.

Det är ju bara en anekdot, och jag kommer inte ihåg vad det var han behövde åtgärda, men jag tror inte han ljög.

Jag åt en alldeles för stark sak en gång, jag fick migrän, käften brände fortfarande efter jag sovit en hel natt..

Nu har jag magproblem (många år efter det där), och hållt på att utvärdera allt jag trycker i mig, chili har inte gjort någon skillnad så här långt.

Sen kanske allt detta är OT, eftersom chili oftast är starkt, men även sällan smakrikt.
Citera
2026-03-11, 22:52
Avslutad
Ska man vara helt ärlig. Så är maten nyttigast som är mindre smakrik.
Citera
2026-03-11, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq32
Ska man vara helt ärlig. Så är maten nyttigast som är mindre smakrik.

Eeh,

bort med all kål, tomat, smör,. olivolja, grädde, lökar osv?

God natt för mig! (Inte på grund av ditt inlägg, men nu är det dags att duna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in