2026-03-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av votyaki
Yes jag söker in i år i BII med 22,5. Helt ärligt så vet jag inte vad det kan hamna på. Du kan ha rätt i att det blir lottning på 22,5 pga borttagningen men samtidigt tror jag att det kanske också innebär att fler med låt oss säga 22,4 söker in och då kanske det blir 22,4 i BII i år igen (kanske).

Så min gissning är två scenarior; antingen blir det 22,4 i BII i år igen men ingen lottning för 22,5. Eller så blir det 22,5 i BII och lottning. Det enda som gör att jag tvekar är att jag undrar hur mycket det skiljer sig mellan sökande med 22,5 vs 22,4.
Tror ni att det slopade HP-kravet får så stor påverkan på BII då? Om man utgår från att alla som har betyg för att komma in på handels också kan få 1.25 på HP vid första försöket så innebär ju det att HP-kravet endast borde rensat bort de som inte visste att de skulle vara intresserade av att gå handels eller helt enkelt inte var tillräckligt sugna på det för att palla skriva ett åtta timmars prov.
De som tar sig tiden att plugga upp sin merit till 22.4/22.5 känns däremot väldigt medvetna om att det är handels de vill gå och borde därav inte ha stoppats av något HP-krav. Det här är ju bara spekulationer av mig men om det är så så borde ju BII vara kvar på ungefär samma nivå igen.
Det kan ju dock också vara så att det kommer vara massa ekonomiare som inte kom in förra året på grund av de nya kraven kring meritpoäng och därför söker BII nu, ett år senare...
Citera
2026-03-11, 21:25
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tm25
Tror ni att det slopade HP-kravet får så stor påverkan på BII då? Om man utgår från att alla som har betyg för att komma in på handels också kan få 1.25 på HP vid första försöket så innebär ju det att HP-kravet endast borde rensat bort de som inte visste att de skulle vara intresserade av att gå handels eller helt enkelt inte var tillräckligt sugna på det för att palla skriva ett åtta timmars prov.
De som tar sig tiden att plugga upp sin merit till 22.4/22.5 känns däremot väldigt medvetna om att det är handels de vill gå och borde därav inte ha stoppats av något HP-krav. Det här är ju bara spekulationer av mig men om det är så så borde ju BII vara kvar på ungefär samma nivå igen.
Det kan ju dock också vara så att det kommer vara massa ekonomiare som inte kom in förra året på grund av de nya kraven kring meritpoäng och därför söker BII nu, ett år senare...

Du har nog en hel del rätt angående meritpoängsfaktorn. HP-kravet kanske inte har haft så stor inverkan men låt oss säga nu att många med väldigt hög merit via BII fuskat till det ordentligt, då kanske de inte lyckades få 1,25 och därför ser det som ett ypperligt tillfälle att söka in nu när hp-kravet är borttaget, men vem vet. Ett annat problem är ju också det faktum att antalet som antas i bägge program ständigt minskar år för år medan antalet internationella som antas ökar. Om BII i år hamnar på 22,41 igen så är det nog, enligt mig, det sista året det kommer göra det.
Citera
Igår, 16:40
Medlem
votyakis avatar
250 internationella antagna för B&E
7 internationella antagna för RM.

Jag antar att dessa siffror kanske inte är helt träffsäkra än om en del tackar nej? Det är från antagningsstatistik jag ser denna data. B&E har ökat medan RM har minskat för internationella. RM verkar dock ha två urval medan B&E bara har ett.
Citera
Igår, 19:37
Medlem
Citat:
250 internationella antagna för B&E
7 internationella antagna för RM.

Jag antar att dessa siffror kanske inte är helt träffsäkra än om en del tackar nej? Det är från antagningsstatistik jag ser denna data. B&E har ökat medan RM har minskat för internationella. RM verkar dock ha två urval medan B&E bara har ett.

Såg också det, men det lär nog inte stämma. Att de skulle anta 250/250 för internationella är orimligt. Vad händer om alla tackar ja? Inga platser till svenskarna? Nja.
Citera
Igår, 23:49
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas.1978
Såg också det, men det lär nog inte stämma. Att de skulle anta 250/250 för internationella är orimligt. Vad händer om alla tackar ja? Inga platser till svenskarna? Nja.

Jämförde med tidigare år och en hel del internationella verkar tacka nej till en plats. De har fram till den 3 maj att svara på antagningsbeskedet enligt Handels hemsida så då bör de riktiga siffrorna komma fram. Bara 7 stycken till RM dock? Snacka om sänkning isåfall!
Citera
Idag, 00:09
Medlem
Citat:
Jämförde med tidigare år och en hel del internationella verkar tacka nej till en plats. De har fram till den 3 maj att svara på antagningsbeskedet enligt Handels hemsida så då bör de riktiga siffrorna komma fram. Bara 7 stycken till RM dock? Snacka om sänkning isåfall!
Förra året vägrade de ju svara på hur många internationella som tackat ja så sent som till antagningstagen...
Senast redigerad av nsoibnyae Idag kl. 01:08.
Citera
Idag, 00:45
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsoibnyae
Förra året vägrade de ju svara hur många internationella som tackat ja så sent som till antagningstagen...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in