2026-03-11, 18:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
En annan undran: OM nu flickan får komma hem igen, vad gör mamman med droppet? Ska det höjas igen, eller har hon tagit till sig något av denna soppa?

Tillägg: Jag vet att det är en läkare som ordinerar dropp, men anhöriga har en MYCKET STOR påverkan på vården avseende vilken vård som ges.
Föreställer du dig att mamman själv skulle installera dropp?
Citera
2026-03-11, 18:21
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag har jobbat 20 år i vården och aldrig hört talas om SIP. Nu förstår jag dock att det är vad vi i vardagligt tal kallar ”vårdplanering”. Har anhöriga bett om en vårdplanering och inte fått det? Alla inblandade (t ex närstående, region, kommun) kan initiera en vårdplanering.
SIP är något socialtjänsten framförallt sammanställer för att få myndigheterna att jobba i sammråd.

https://skr.se/halsaochsjukvard/patientinflytande/samordnadindividuellplansip.7868.html

Det hade varit den bättre vägen att gå istället för att göra en falsk MHP anmälan.
Citera
2026-03-11, 18:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har jobbat 20 år i vården och aldrig hört talas om SIP. Nu förstår jag dock att det är vad vi i vardagligt tal kallar ”vårdplanering”. Har anhöriga bett om en vårdplanering och inte fått det? Alla inblandade (t ex närstående, region, kommun) kan initiera en vårdplanering.
SIP och vårdplanering är inte alls samma sak. SIP är lag sedan 2010 och att du aldrig hört talas om det visar att du har en extremt eftersatt utbildning.
Citera
2026-03-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Frågan är inte besvarad: Hur får ni vad läkaren sa till advokaten till att mamman har myglat?

Läkaren säger inte rakt ut att mamman myglar men man kan lägga ihop den information som framkommer under vittnesmålet.

Läkaren vittnar om att Elsa uppenbart har ätit mer mat än mamman tillstår. Av dialogen mellan mammans advokat och läkaren framgår att Elsa fått uppskattningsvis hälften av sitt näringsintag från mat då hon växt bra trots begränsat PN-dropp.

Advokaten citerar vad läkaren skrev i ett intyg till FK om att Elsas tillstånd omöjliggjorde att äta mat varvid läkaren uppger att intyget var ”tillspetsat”, dvs inte helt korrekt.

Eftersom Elsa innan omhändertagandet sysselsatte hela tre assistenter (mamman, bonuspappan och Wilma under skoltid) har mamman sannolikt inte meddelat FK att läkarintyg (och andra lämnade uppgifter?) som ligger till grund för beviljad assistans inte är korrekt.
Citera
2026-03-11, 18:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Läkaren säger inte rakt ut att mamman myglar men man kan lägga ihop den information som framkommer under vittnesmålet.

Läkaren vittnar om att Elsa uppenbart har ätit mer mat än mamman tillstår. Av dialogen mellan mammans advokat och läkaren framgår att Elsa fått uppskattningsvis hälften av sitt näringsintag från mat då hon växt bra trots begränsat PN-dropp.

Advokaten citerar vad läkaren skrev i ett intyg till FK om att Elsas tillstånd omöjliggjorde att äta mat varvid läkaren uppger att intyget var ”tillspetsat”, dvs inte helt korrekt.

Eftersom Elsa innan omhändertagandet sysselsatte hela tre assistenter (mamman, bonuspappan och Wilma under skoltid) har mamman sannolikt inte meddelat FK att läkarintyg (och andra lämnade uppgifter?) som ligger till grund för beviljad assistans inte är korrekt.
Mmm... Jag tvivlar på denna spekulation.

Väldigt lösryckt och godtyckligt. Det här är en väldigt svag teori.
Citera
2026-03-11, 19:10
Medlem
Citat:
Mmm... Jag tvivlar på denna spekulation.

Väldigt lösryckt och godtyckligt. Det här är en väldigt svag teori.

Tvärtom har jag försökt vara saklig men du verkar vara så känslomässigt engagerad i fallet att du inte kan ta till dig information som motsäger ditt narrativ om att mamman är helt felfri.
Citera
2026-03-11, 19:12
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Tvärtom har jag försökt vara saklig men du verkar vara så känslomässigt engagerad i fallet att du inte kan ta till dig information som motsäger ditt narrativ om att mamman är helt felfri.
Du har absolut inget konkret som stödjer dina spekulationer alls.

Det blir inte sakligt bara för att du påstår det. Du vet skillnaden på vad du föreställer dig och verkligheten va?
Citera
2026-03-11, 19:14
Medlem
Citat:
Du har absolut inget konkret som stödjer dina spekulationer alls.

Det blir inte sakligt bara för att du påstår det. Du vet skillnaden på vad du föreställer dig och verkligheten va?

Menar du att Elsas mamma lagt ut påhittade uppgifter om läkarens vittnesmål?
Citera
2026-03-11, 19:15
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Menar du att Elsas mamma lagt ut påhittade uppgifter om läkarens vittnesmål?
Vart kom det här ifrån? Du får förklara dig nu.
Citera
2026-03-11, 19:20
Medlem
Citat:
Vart kom det här ifrån? Du får förklara dig nu.

När jag bara redogör för vad som framkommit under läkarens vittnesmål i rätten, vilket mamman publicerat, så kallar du dessa uppgifter för osakliga verklighetsfrämmande spekulationer.

Du misstror alltså mammans uppgifter.
Citera
2026-03-11, 19:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
När jag bara redogör för vad som framkommit under läkarens vittnesmål i rätten, vilket mamman publicerat, så kallar du dessa uppgifter för osakliga verklighetsfrämmande spekulationer.

Du misstror alltså mammans uppgifter.
Okej så jag förstår nu.

Ditt problem är att när du föreställer dig att något är på ett visst vis så blir det likställt med hur det är i verkligheten för dig.

Din teori om att mamman skulle begått mygel är inte bakade av något konkret öht. Nej, läkarens spetsning är inget.

Ja, det stämmer att man kan föreställa sig att någon som är i situationen som Elsas mamma har vart med assistansbidrag skulle fiffla för att få behålla det.

Men nu har det inte kommit fram något sådant i varken domstol, från polis eller journalistisk granskning. Läkarna har inte heller påstått något sådant och LVU är inte baserat på det.
Om FK-bidragsmygel var misstänkt så är det ingen större svårighet för sjukhuset att få en sådan utredning påbörjad.

Och så är vi fortfarande vid den obesvarade frågeställningen: varför tar inte sjukhuset upp diskrepansen med journalfört näringsintag och tillväxtkurva förens remissen begärs?

I handlingarn som postades i Fallet_elsa kontot så verkar läkaren ha väldigt dålig koll på hur journalföringen om detta förts.

Hittills har det varit väldigt många falska anklagelser, felaktigheter och rent ljug ifrån vården och SOCs sida medans allt som står mot mamman är lösryckta spekulationer.

Väldigt mycket mer talar om att Uppsala är de som begått medicinsk neglekt.
Citera
2026-03-11, 20:58
Medlem
Citat:
En annan undran: OM nu flickan får komma hem igen, vad gör mamman med droppet? Ska det höjas igen, eller har hon tagit till sig något av denna soppa?

Tillägg: Jag vet att det är en läkare som ordinerar dropp, men anhöriga har en MYCKET STOR påverkan på vården avseende vilken vård som ges.

Precis detta oroar mig MYCKET. Mamman fortsätter skriva dagligen att det stora problemet är att Elsa fått FÖR LITE dropp. För lågt dropp.

Tar hon ens in att Elsa är kärnfrisk nu, att hon växer så det knakar, och slipper illamående och magont, när droppet är borttaget...?

Jag befarar verkligen att mamman kommer försöka propsa på återinförande av droppet igen efter eventuell framtida hemflytt. Och att det blir en återgång till att ställa in läkarbesök "eftersom Elsa mår för dåligt idag igen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in