2026-03-11, 14:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Det är absolut inte ett vanligt förfarande att skolan skulle dra i det? Skolan är oftast inte ens delaktig (även om det nog i de flesta fall vore en fördel). I vissa kommuner kan skola/förskola kalla till SIP men jag tror att det är långt ifrån många kommuner som har det som en väg framåt (utan snarare brukar det bli socialtjänsten eller alternativt habilitering via föräldrar etc).

En fråga som återkommer när man läser dina inlägg är ju om du någonsin sökt vård för dig själv eller någon eller exempelvis känner någon vars barn har svårt i skolan... för om det är något alla kan vittna om i de situationerna så är det att samspelet mellan olika instanser är extremt bristfälligt i nästan alla kommuner och regioner. Föräldrar blir utbrända av att försöka få ihop dialog mellan skola, sjukvård och psykiatri. Barn faller mellan stolarna. Barn är för friska för BUP men för sjuka för öppenvården. Barn får vänta flera år på en ADHD-utredning. Föräldrar får vänta så länge på hjälpmedel från habiliteringen att de köper på eget håll. Listan kan göras lång.

Men, som så många har sagt i tråden, att sjukvården gjort fel betyder inte att föräldrarna inte också kan ha gjort fel. Att en instans brister gör ju inte automatiskt alla andra inblandade ansvarsbefriade.
Jag har hållit på med SIP och samverkan i många år. Som svar på resten av ditt inlägg hänvisar jag till mitt tidigare inlägg idag:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC
Citera
2026-03-11, 14:28
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har hållit på med SIP och samverkan i många år. Som svar på resten av ditt inlägg hänvisar jag till mitt tidigare inlägg idag:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Ah, okej.. så det är inte längre systemfel utan ett personligt agerande och gaslightning av mamman? Är det då alla i det här relativt stora teamet med vårdpersonal som hyser agg mot mamman och får ihop dessa tankar? Dom kanske har en piltavla med en bild på henne i fikarummet.
Citera
2026-03-11, 14:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ah, okej.. så det är inte längre systemfel utan ett personligt agerande och gaslightning av mamman? Är det då alla i det här relativt stora teamet med vårdpersonal som hyser agg mot mamman och får ihop dessa tankar? Dom kanske har en piltavla med en bild på henne i fikarummet.
Det är ju bara att konstatera vad som hänt: Vården använder sitt eget lagtrots mot mamman. Du kan kalla det vad du finner lämpligt om du inte gillar ordet gaslighting.
Citera
2026-03-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Och från det utrönar du att det är mamman som fifflat med försäkringskassan?

Att möjligheten finns ja.

Om mamman fått läkaren att skriva intyg till FK att Elsas sjukdom medför behov av TPN, i syfte att FK ska bevilja assistansersättning, så skulle det absolut vara ”fiffel” om Elsa i själva verket kunnat äta och dricka i viss utsträckning och mamman inte meddelat FK det minskade assistansbehovet.

Eftersom Elsa enligt läkarens vittnesmål har haft normal tillväxt trots att alldeles för lite näring ordinerats så har ju Elsa sannolikt ätit betydligt mer mat än vad mamman vill tillstå.
Citera
2026-03-11, 15:06
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Att möjligheten finns ja.

Om mamman fått läkaren att skriva intyg till FK att Elsas sjukdom medför behov av TPN, i syfte att FK ska bevilja assistansersättning, så skulle det absolut vara ”fiffel” om Elsa i själva verket kunnat äta och dricka i viss utsträckning och mamman inte meddelat FK det minskade assistansbehovet.

Eftersom Elsa enligt läkarens vittnesmål har haft normal tillväxt trots att alldeles för lite näring ordinerats så har ju Elsa sannolikt ätit betydligt mer mat än vad mamman vill tillstå.
Har läkaren sagt att mamman har gett påtryckningar om att spetsa intyget till FK?
Citera
2026-03-11, 17:10
Medlem
Citat:
Har läkaren sagt att mamman har gett påtryckningar om att spetsa intyget till FK?

Har jag sagt att läkaren sagt det?

Men varför skulle läkaren skriva ett tillspetsat intyg om det inte handlade om att hjälpa mamman att övertyga FK om assistansbehovet?
Citera
2026-03-11, 17:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Men varför skulle läkaren skriva ett tillspetsat intyg om det inte handlade om att hjälpa mamman att övertyga FK om assistansbehovet?
Varför skulle läkaren ge fel dropp, varför skulle läkaren underlåta att kalla till SIP-möte, varför skulle läkaren underlåta att följa upp barnets mående, varför skulle läkaren orosanmäla mamman och så vidare. Listan kan göras väldigt lång. Och varför struntade domstolen i alla dessa frågor?
Citera
2026-03-11, 17:36
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Jo men hur får du att läkaren skriver till FK på så vis att det ska garantera bidrag till att mamman myglar?
Citera
2026-03-11, 17:53
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Jo men hur får du att läkaren skriver till FK på så vis att det ska garantera bidrag till att mamman myglar?

Här beror det ju helt och hållet på hur dialogen sett ut mellan mamman och läkaren. Dom flesta läkare är väl införstådda i att FK är hårda i sin bedömning och om läkaren nu anser att assistans är behövlig (baserat på mammans redogörelse av dotterns mående och matintag) så är det väl inte alls omöjligt att han har "spetsat till det" för att få igenom det? Läkaren hade ju inte själv träffat Elsa på flera år när intyget skrevs så behovet av assistans var väl baserat på mammans beskrivningar av Elsas tillvaro.
Citera
2026-03-11, 17:58
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Här beror det ju helt och hållet på hur dialogen sett ut mellan mamman och läkaren. Dom flesta läkare är väl införstådda i att FK är hårda i sin bedömning och om läkaren nu anser att assistans är behövlig (baserat på mammans redogörelse av dotterns mående och matintag) så är det väl inte alls omöjligt att han har "spetsat till det" för att få igenom det? Läkaren hade ju inte själv träffat Elsa på flera år när intyget skrevs så behovet av assistans var väl baserat på mammans beskrivningar av Elsas tillvaro.
Frågan är inte besvarad: Hur får ni vad läkaren sa till advokaten till att mamman har myglat?
Citera
2026-03-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Jag har jobbat 20 år i vården och aldrig hört talas om SIP. Nu förstår jag dock att det är vad vi i vardagligt tal kallar ”vårdplanering”. Har anhöriga bett om en vårdplanering och inte fått det? Alla inblandade (t ex närstående, region, kommun) kan initiera en vårdplanering.
Citera
2026-03-11, 18:14
Medlem
En annan undran: OM nu flickan får komma hem igen, vad gör mamman med droppet? Ska det höjas igen, eller har hon tagit till sig något av denna soppa?

Tillägg: Jag vet att det är en läkare som ordinerar dropp, men anhöriga har en MYCKET STOR påverkan på vården avseende vilken vård som ges.
Senast redigerad av Angelofsnow 2026-03-11 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in