2026-03-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Buksmärtor är mycket vanliga och ett centralt symtom vid Pediatrisk Intestinal Pseudo-Obstruktion (PIPO).

Det var inte det jag frågade Ringmuren.
Citera
2026-03-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Jag har en liten fråga till dig: Har du någonsin sett att vuxna eller barn fått buksmärta av TPN? Jag har aldrig sett det. Har haft många patienter med TPN.
Nej inte buksmärta, men illamående och minskad aptit. Kan ju även bli leverpåverkan vilket i sin tur kan leda till symtom, kanske även problem med gallan (inte säker på den). Buksmärtan skulle ju annars kunna bero på hennes PIPO. Men illamående och aptitlöshet kan absolut komma av näringsdropp (dock inte träffat så många som haft näringsdropp mer än några månader).
Citera
2026-03-10, 20:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det var inte det jag frågade Ringmuren.
Jag vet det men hur ska denne eller någon annan kunna avgöra vad som orsakar buksmärtan vid PIPO?
Citera
2026-03-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Är det kanske olagligt för en förälder att ge ut såna uppgifter i media?

Liksom att jag inte kan dela dina labbvärden så får inte de göra det för Elsa med?

Nej, det kan självklart inte vara mer olämpligt el olagligt än att dela alla uppgifter som redan är delade. Foto på flickan är delat samt känsliga medicinska uppgifter som att hon har stomi m.m.

Det finns inte en möjlighet att labvärden eller tillväxtkurva skulle vara mer känsligt än det som redan är offentliggjort.

Det skulle bli lättare att förstå fallet om tillväxtkurva och labb delades. Jag hoppas att familjen förstår detta.
Citera
2026-03-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuren
Nej inte buksmärta, men illamående och minskad aptit. Kan ju även bli leverpåverkan vilket i sin tur kan leda till symtom, kanske även problem med gallan (inte säker på den). Buksmärtan skulle ju annars kunna bero på hennes PIPO. Men illamående och aptitlöshet kan absolut komma av näringsdropp (dock inte träffat så många som haft näringsdropp mer än några månader).

Tack. Instämmer i det du skriver om illamående och aptitlöshet. Blev fundersam om smärtan. Jag tycker du skriver mycket balanserade och insiktsfulla inlägg här.
Citera
2026-03-10, 20:21
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, det kan självklart inte vara mer olämpligt el olagligt än att dela alla uppgifter som redan är delade. Foto på flickan är delat samt känsliga medicinska uppgifter som att hon har stomi m.m.

Det finns inte en möjlighet att labvärden eller tillväxtkurva skulle vara mer känsligt än det som redan är offentliggjort.

Det skulle bli lättare att förstå fallet om tillväxtkurva och labb delades. Jag hoppas att familjen förstår detta.
Från Google AI:
Får man dela sitt barns labbvärden med media?

Som vårdnadshavare har man stor rätt att fatta beslut rörande sitt barn, men det finns juridiska och etiska begränsningar när det gäller att dela känsliga uppgifter som labbvärden med media.
Juridiska aspekter
Barnets integritet: Enligt Mediemyndigheten har barn en egen rätt till personlig integritet. Att publicera känslig information, såsom medicinska data, kan i vissa fall betraktas som ett brott mot barnets integritet om det anses kränkande eller skadligt.
GDPR: Hälso- och sjukvårdsuppgifter klassas som särskilt känsliga personuppgifter. Även om föräldrar i regel kan samtycka för barnets räkning, kräver Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att man som förälder alltid agerar utifrån barnets bästa.
Vårdnadshavarnas enighet: Om barnet har två vårdnadshavare måste båda i regel vara överens om beslut av större betydelse för barnets personliga förhållanden. Om en förälder motsätter sig spridningen kan det leda till rättsliga konflikter.

Jag tror nog ändå att det ligger något bakom en misstanken jag har här.

Sen är nöten om varför det inte kommer upp något från vårdens håll att kurvan och matdagboken inte stämmer överens förens när det ville byta till Sahlgrenska kvar.

Den remissen 'tappade' de för övrigt bort och sedan stonewallade Uppsala mamman när hon försökte kontakta dem om remissen.

Fast det här har ju du och jag redan vart igenom, så inte behöver vi ta om det här igen va?
Senast redigerad av Ajogen 2026-03-10 kl. 20:24.
Citera
2026-03-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Från Google AI:
Får man dela sitt barns labbvärden med media?

Som vårdnadshavare har man stor rätt att fatta beslut rörande sitt barn, men det finns juridiska och etiska begränsningar när det gäller att dela känsliga uppgifter som labbvärden med media.
Juridiska aspekter
Barnets integritet: Enligt Mediemyndigheten har barn en egen rätt till personlig integritet. Att publicera känslig information, såsom medicinska data, kan i vissa fall betraktas som ett brott mot barnets integritet om det anses kränkande eller skadligt.
GDPR: Hälso- och sjukvårdsuppgifter klassas som särskilt känsliga personuppgifter. Även om föräldrar i regel kan samtycka för barnets räkning, kräver Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att man som förälder alltid agerar utifrån barnets bästa.
Vårdnadshavarnas enighet: Om barnet har två vårdnadshavare måste båda i regel vara överens om beslut av större betydelse för barnets personliga förhållanden. Om en förälder motsätter sig spridningen kan det leda till rättsliga konflikter.

Jag tror nog ändå att det ligger något bakom en misstanken jag har här.

Sen är nöten om varför det inte kommer upp något från vårdens håll att kurvan och matdagboken inte stämmer överens förens när det ville byta till Sahlgrenska kvar.

Den remissen 'tappade' de för övrigt bort och sedan stonewallade Uppsala mamman när hon försökte kontakta dem om remissen.

Fast det här har ju du och jag redan vart igenom, så inte behöver vi ta om det här igen va?

Fråga nu Google AI om jag får dela mitt barns känsliga medicinska uppgifter tex förekomst av stomi med media.

Jag tycker redan synd om familjen så jag vill inte lägga sten på bördan. Jag tog dock inte upp denna tråden att det dom redan utsatt barnet för i media kan mycket väl vara olagligt, som du själv har insett. :-(
Citera
2026-03-10, 20:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fråga nu Google AI om jag får dela mitt barns känsliga medicinska uppgifter tex förekomst av stomi med media.

Jag tycker redan synd om familjen så jag vill inte lägga sten på bördan. Jag tog dock inte upp denna tråden att det dom redan utsatt barnet för i media kan mycket väl vara olagligt, som du själv har insett. :-(
Och nu ska du gaslighta föräldrarna för deras val mellan pest eller kolera. Du verkar helt gränslös.
Citera
2026-03-10, 20:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Det jag har sagt tidigare är fortfarande kvar: Läkarteamet har uppenbarligen brustit i rutin när de antingen missat att värdena är låga eller att matdagboken inte stämmer överens med tillväxtkurvan och droppet inte korrigerats i takt med Elsas ålder.

Ingen annanstans kommer det fram att de har journalfört eller haft möte med föräldrarna över det här.

Diskrepansen av tillväxt och matdagbok nämns inte förens de gör en, till synes, falsk MHP anklagelse.

Det är väldigt många grova fel som gjorts från SOC och vårdens håll, även under domstol så undanhöll de kritisk information vilket belägrar dem med ännu mer misstro om fulspel här.

Jag är förövrigt inte någon illusion om att du är i diskursen för att ta reda på vad som är korrekt. Du är här för att förgifta brunnen.
Citera
2026-03-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuren
Nej, får nog acceptera det. Men det stör mig att föräldrarna är så transparenta i allt annat. De har skrivit ut journalhandlingar och borde även ha skrivit ut labb-lista och ha koll på vikt/längd vid tillfället. DÄR finns bevisen som skulle kunna göra så att Elsa får komma tillbaka till sin mamma (OM dessa markörer visar på svält vill säga. Jag tänker att mamman borde varit transparent och öppet berättat om avvikande tillväxtkurvor och labb-värden om det fanns något som avvek. För det skulle kunna rädda upp alltihop för familjen.

Det ligger ett vittnesmål från en läkare på Instagram under ”Fallet Elsa”. Utlagt idag. I vittnesmålet framgår att labb och tillväxt varit utan anmärkning.
Det skulle vara intressant att höra vilka dina slutsatser är utifrån detta.
Citera
2026-03-10, 21:24
Medlem
Är det någon som vet om/när och var detta fall ska upp för prövning igen?
Citera
2026-03-10, 21:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det ligger ett vittnesmål från en läkare på Instagram under ”Fallet Elsa”. Utlagt idag. I vittnesmålet framgår att labb och tillväxt varit utan anmärkning.
Det skulle vara intressant att höra vilka dina slutsatser är utifrån detta.
https://www.instagram.com/p/DVtvGRrjWTr/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Det är den här du menar va?

Det är tydligt i de uppgifterna att de har negligerat som utav helvete från vårdens sida.

Det är felaktiga uppgifter, inte slarvfel eller missuppfattning, i orosanmälan. Han vet inte om det journalförts ordentligt om matdagboken. Sid.7 så har han inte koll på kontrollerna över näringsintaget.

Han säger att han träffar Elsa betydligt mer frekvent nu vilket nog kan vara bakgrunden till att Elsa bättrat sig. Min misstanke är att det blev jävligt hett om öronen så han ser till att Elsa blir bra nu så för att rädda hans egna skinn här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in