Citat:
Ursprungligen postat av
Angelofsnow
Nej, det kan självklart inte vara mer olämpligt el olagligt än att dela alla uppgifter som redan är delade. Foto på flickan är delat samt känsliga medicinska uppgifter som att hon har stomi m.m.
Det finns inte en möjlighet att labvärden eller tillväxtkurva skulle vara mer känsligt än det som redan är offentliggjort.
Det skulle bli lättare att förstå fallet om tillväxtkurva och labb delades. Jag hoppas att familjen förstår detta.
Från Google AI:
Får man dela sitt barns labbvärden med media?
Som vårdnadshavare har man stor rätt att fatta beslut rörande sitt barn, men det finns juridiska och etiska begränsningar när det gäller att dela känsliga uppgifter som labbvärden med media.
Juridiska aspekter
Barnets integritet: Enligt Mediemyndigheten har barn en egen rätt till personlig integritet. Att publicera känslig information, såsom medicinska data, kan i vissa fall betraktas som ett brott mot barnets integritet om det anses kränkande eller skadligt.
GDPR: Hälso- och sjukvårdsuppgifter klassas som särskilt känsliga personuppgifter. Även om föräldrar i regel kan samtycka för barnets räkning, kräver Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att man som förälder alltid agerar utifrån barnets bästa.
Vårdnadshavarnas enighet: Om barnet har två vårdnadshavare måste båda i regel vara överens om beslut av större betydelse för barnets personliga förhållanden. Om en förälder motsätter sig spridningen kan det leda till rättsliga konflikter.
Jag tror nog ändå att det ligger något bakom en misstanken jag har här.
Sen är nöten om varför det inte kommer upp något från vårdens håll att kurvan och matdagboken inte stämmer överens förens när det ville byta till Sahlgrenska kvar.
Den remissen 'tappade' de för övrigt bort och sedan stonewallade Uppsala mamman när hon försökte kontakta dem om remissen.
Fast det här har ju du och jag redan vart igenom, så inte behöver vi ta om det här igen va?