2026-03-10, 19:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starx
Fast båda kan ju ha gjort fel. Finns många barn som far illa hos sina föräldrar för att vården gjort fel. Sedan väger ju föräldrabalken tungt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuren
Jo jag har hela tiden stått på Elsas mammas ”sida” i det här. Men det jag menar är att det finns vissa avgörande detaljer för att jag ska vara HELT säker på hennes berättelse. Och jag vill tro henne, jag vill att Elsa ska hem och fortsätta få en trygg uppväxt. Men det ändrar inte på faktum att om Elsas symtom berott på svält så hade det synts på prover och vikt/längd (vilket definitivt måste tagits i samband med sjukhusinläggning). Men som jag nämnde kan ju även Elsas symtom berott på annat, exempelvis biverkningar av näringsdroppet (kanske därför Elsa blev bättre och inte hade lika mycket illamående och smärta när de minskade ner och tog bort droppet).
Det har ju gjorts journalgenomgångar i samband med reportagen. Det är inte särskilt troligt att journalister och experter skulle sätta sin heder och trovärdighet på spel genom att mörka uppgifter som talar mot mamman. Det har alltså inte framkommit något som talar mot mammans berättelse.
Citera
2026-03-10, 19:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jo jag har hela tiden stått på Elsas mammas ”sida” i det här. Men det jag menar är att det finns vissa avgörande detaljer för att jag ska vara HELT säker på hennes berättelse. Och jag vill tro henne, jag vill att Elsa ska hem och fortsätta få en trygg uppväxt. Men det ändrar inte på faktum att om Elsas symtom berott på svält så hade det synts på prover och vikt/längd (vilket definitivt måste tagits i samband med sjukhusinläggning). Men som jag nämnde kan ju även Elsas symtom berott på annat, exempelvis biverkningar av näringsdroppet (kanske därför Elsa blev bättre och inte hade lika mycket illamående och smärta när de minskade ner och tog bort droppet).
Jo. Det svåra här är ju att ingen kan få reda på (av förklarliga skäl) om vad som hänt rent medicinskt sedan Elsa LVUades. Det skulle så klart klara upp väldigt mycket.

Det enda vi vet är ju just att droppet avvecklats och hon äter bättre. Detaljerna om det får vi nog inte reda på, iallafall inte förens om ett bra tag.
Citera
2026-03-10, 19:14
Medlem
Nej, får nog acceptera det. Men det stör mig att föräldrarna är så transparenta i allt annat. De har skrivit ut journalhandlingar och borde även ha skrivit ut labb-lista och ha koll på vikt/längd vid tillfället. DÄR finns bevisen som skulle kunna göra så att Elsa får komma tillbaka till sin mamma (OM dessa markörer visar på svält vill säga. Jag tänker att mamman borde varit transparent och öppet berättat om avvikande tillväxtkurvor och labb-värden om det fanns något som avvek. För det skulle kunna rädda upp alltihop för familjen.
Citera
2026-03-10, 19:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, får nog acceptera det. Men det stör mig att föräldrarna är så transparenta i allt annat. De har skrivit ut journalhandlingar och borde även ha skrivit ut labb-lista och ha koll på vikt/längd vid tillfället. DÄR finns bevisen som skulle kunna göra så att Elsa får komma tillbaka till sin mamma (OM dessa markörer visar på svält vill säga. Jag tänker att mamman borde varit transparent och öppet berättat om avvikande tillväxtkurvor och labb-värden om det fanns något som avvek. För det skulle kunna rädda upp alltihop för familjen.
Är det kanske olagligt för en förälder att ge ut såna uppgifter i media?

Liksom att jag inte kan dela dina labbvärden så får inte de göra det för Elsa med?
Citera
2026-03-10, 19:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Visselblåsaren har visat att ”medicinska uppgifter och intyg som talade till familjens fördel” har undanhållits.

Visselblåsare: Avgörande uppgifter mörkades i Elsa-fallet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/visselblasare-avgorande-uppgifter-morkades-i-elsa-fallet
Citera
2026-03-10, 19:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Visselblåsaren har visat att ”medicinska uppgifter och intyg som talade till familjens fördel” har undanhållits.

Visselblåsare: Avgörande uppgifter mörkades i Elsa-fallet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/visselblasare-avgorande-uppgifter-morkades-i-elsa-fallet
Den också ja.

Ifall allt har gått rätt till från vårdens håll, vad hålls då kritiska uppgifter borta för då?
Citera
2026-03-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Den också ja.

Ifall allt har gått rätt till från vårdens håll, vad hålls då kritiska uppgifter borta för då?

Nej jag tror inte ALLT har gått rätt till från vårdens sida. Det är ju bevisat att det brustit i dokumentationen gällande droppet.

Men dessa dokument som undanhållits, om dessa innehåller uppgifter om avvikande labbsvar och tillväxt, varför har inte mamman sagt något om det? Det är ju precis DÄR bevisen finns (och således borde mamman och kaliber delat med sig av detta).

Jag förstår det som att dessa dokument handlade om vårdens bristande dokumentation gällande droppet bara? Det förklarar ju fortfarande inte Elsas symtom om man inte har andra avvikande markörer/parametrar som bevisar att det handlat om symtom på svält
Citera
2026-03-10, 19:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej jag tror inte ALLT har gått rätt till från vårdens sida. Det är ju bevisat att det brustit i dokumentationen gällande droppet.

Men dessa dokument som undanhållits, om dessa innehåller uppgifter om avvikande labbsvar och tillväxt, varför har inte mamma sagt något om det?

Jag förstår det som att dessa dokument handlade om vårdens bristande dokumentation gällande droppet bara? Det förklarar ju fortfarande inte Elsas symtom om man inte har andra avvikande markörer/parametrar som bevisar att det handlat om symtom på svält
¨Jag kom nog av som jag menade att du trodde helt på vårdens håll, det menade jag inte.

Jag ser vad du menar. En förklaring, utan att faktiskt veta, kan vara att såna uppgifter inte får delas av allmänheten.

Men det är som du säger, ett stort hål där.
Citera
2026-03-10, 19:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Den också ja.

Om inte föräldrar, journalister och experter ljuger om strängt taget allting finns inga möjligheter att ”allt har gått rätt till från vårdens håll”. Av det som framkommit har det begåtts mängder av brott mot hela den lagstiftning som finns för att SÄKERSTÄLLA att det INTE ska bli såhär.

Notera verbet ”säkerställa” som ställer långtgående krav på hälso- och sjukvården.
Citera
2026-03-10, 19:45
Medlem
Citat:
Jag vill så gärna tro på föräldrarna och att Elsa ska få komma hem och få en bra uppväxt. Men ändå finns det något som skaver i mig. Ett litet tvivel, ju mer jag sätter mig in i detta. OM Elsas symtom berott på för lite näring och kcal så MÅSTE det ha synts på hennes tillväxtkurvor. Är rädd att just detta faktum kommer bli avgörande för kommande förhandlingar. Vill så gärna tro på mammans beskrivning av symtomen, men med så kraftiga besvär som mamman beskrivit så måste det ha synts på både längd och viktkurva. Den medicinska expertisen kommer fortsätta att trycka på detta faktum och då blir inte mammans ord lika trovärdiga längre.. om nu inte symtomen berott på något annat såklart. Kan ju även varit biverkningar av näringsdroppet? Vill veta om vården kontrollerat vikt, längd, njurar, saltet, leverprover, järn och andra vitamin/mineraler. Hur såg dessa ut? Känns väldigt relevant med tanke på all symtom Elsa haft enligt mamman. Tyvärr kan ju inte vården uttala sig om sådana saker i fallet med tanke på sekretessen, men önskar att ”Fallet Elsa” redogjorde för detta så jag slipper tvivla..tror inte jag är den enda vårdpersonalen som undrar kring detta..

Precis min uppfattning. Det verkar som att personer som arbetar inom vården ser och förstår något i det här fallet som andra inte ser.
Citera
2026-03-10, 19:58
Medlem
Citat:

Jag har en liten fråga till dig: Har du någonsin sett att vuxna eller barn fått buksmärta av TPN? Jag har aldrig sett det. Har haft många patienter med TPN.
Citera
2026-03-10, 20:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofsnow
Jag har en liten fråga till dig: Har du någonsin sett att vuxna eller barn fått buksmärta av TPN? Jag har aldrig sett det. Har haft många patienter med TPN.
Buksmärtor är mycket vanliga och ett centralt symtom vid Pediatrisk Intestinal Pseudo-Obstruktion (PIPO).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in