2026-03-08, 20:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Många kändisar som engagerat sig i frågan och samtidigt kritiserar socialtjänsten generellt för deras fula maktmissbruk. Bra! Det finns hopp i det här landet.. Nu måste resten av svenska folket vakna och inse vilket vansinne detta är som fortfarande tillåts pågå.
Det som pågår är så sjukt så det är omöjligt att förstå utan att åtminstone lite grann sätta sig in i vad som egentligen händer. De flesta har inte haft någon anledning att göra det. Det är tack vara media som det här sakta når en allt större skara människor. Det behövs en kritisk massa av upplysta människor för att äntligen kunna kasta ut de skyldiga och ställa dessa till svars i domstol.
Citera
2026-03-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Många kändisar som engagerat sig i frågan och samtidigt kritiserar socialtjänsten generellt för deras fula maktmissbruk. Bra! Det finns hopp i det här landet.. Nu måste resten av svenska folket vakna och inse vilket vansinne detta är som fortfarande tillåts pågå.

Just Läckberg gör ju det ofta
Citera
2026-03-09, 09:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Just Läckberg gör ju det ofta

Det är bra. Fler kändisar borde göra det, så att eländet får ett slut en gång för alla. För det här hjälper inga barn överlag. Det orsakar bara ännu värre lidande och ännu värre sociala problem längre fram som socialtjänsten beter sig. De måste sluta hålla på och ha placeringar som standardlösning på alla problem.
Citera
2026-03-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu har det upprepat förklarats för dig att det är flickans läkare som ordinerat droppet och sedan ignorerat mammans rapporter om att flickan mår dåligt. Vården har tvärtom beskyllt mamman för att överdriva.
Ja??? Helt överens. Men det behövs inget tvärvetenskapligt team.
Citera
2026-03-09, 18:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Ja??? Helt överens. Men det behövs inget tvärvetenskapligt team.
Jag vet inte vad du bygger det på. Det är en komplicerad sjukdom och uppenbarligen har läkaren i Örebro inte klarat jobbet. Experterna finns i Uppsala och där har kommunikationen uppenbarligen inte fungerat. Om det funnits en fungerande kommunikation mellan läkarna i Örebro och Uppsala och uppföljning med dietist och/eller sköterska hade problemen aldrig uppstått.

Syftet med vården är just att vara teambaserad i fall som detta. Det är för att det INTE ska bli som i Elsas fall. Det här handlar om rent lagtrots från vårdens sida.

Speciellt anmärkningsvärt är det att vården i Örebro redan fått kritik från IVO för att ha gjort fel med dropp i annat fall. Uppenbarligen saknas såväl självkritik som vilja till förbättring hos vårdteamet i Örebro.
Citera
2026-03-10, 17:13
Medlem
Jag vill så gärna tro på föräldrarna och att Elsa ska få komma hem och få en bra uppväxt. Men ändå finns det något som skaver i mig. Ett litet tvivel, ju mer jag sätter mig in i detta. OM Elsas symtom berott på för lite näring och kcal så MÅSTE det ha synts på hennes tillväxtkurvor. Är rädd att just detta faktum kommer bli avgörande för kommande förhandlingar. Vill så gärna tro på mammans beskrivning av symtomen, men med så kraftiga besvär som mamman beskrivit så måste det ha synts på både längd och viktkurva. Den medicinska expertisen kommer fortsätta att trycka på detta faktum och då blir inte mammans ord lika trovärdiga längre.. om nu inte symtomen berott på något annat såklart. Kan ju även varit biverkningar av näringsdroppet? Vill veta om vården kontrollerat vikt, längd, njurar, saltet, leverprover, järn och andra vitamin/mineraler. Hur såg dessa ut? Känns väldigt relevant med tanke på all symtom Elsa haft enligt mamman. Tyvärr kan ju inte vården uttala sig om sådana saker i fallet med tanke på sekretessen, men önskar att ”Fallet Elsa” redogjorde för detta så jag slipper tvivla..tror inte jag är den enda vårdpersonalen som undrar kring detta..
Citera
2026-03-10, 17:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuren
Jag vill så gärna tro på föräldrarna och att Elsa ska få komma hem och få en bra uppväxt. Men ändå finns det något som skaver i mig. Ett litet tvivel, ju mer jag sätter mig in i detta. OM Elsas symtom berott på för lite näring och kcal så MÅSTE det ha synts på hennes tillväxtkurvor. Är rädd att just detta faktum kommer bli avgörande för kommande förhandlingar. Vill så gärna tro på mammans beskrivning av symtomen, men med så kraftiga besvär som mamman beskrivit så måste det ha synts på både längd och viktkurva. Den medicinska expertisen kommer fortsätta att trycka på detta faktum och då blir inte mammans ord lika trovärdiga längre.. om nu inte symtomen berott på något annat såklart. Kan ju även varit biverkningar av näringsdroppet? Vill veta om vården kontrollerat vikt, längd, njurar, saltet, leverprover, järn och andra vitamin/mineraler. Hur såg dessa ut? Känns väldigt relevant med tanke på all symtom Elsa haft enligt mamman. Tyvärr kan ju inte vården uttala sig om sådana saker i fallet med tanke på sekretessen, men önskar att ”Fallet Elsa” redogjorde för detta så jag slipper tvivla..tror inte jag är den enda vårdpersonalen som undrar kring detta..
Jo det skaver något i mig om det också.

Som jag har skrivit om det tidigare.

(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Sitter du på någon information om annat än det jag uppfattat?
Citera
2026-03-10, 18:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det här är faktiskt ganska enkelt att reda ut. Det ska finnas en vårdplan där åtgärder, ansvar och uppföljning framgår. Om det inte finns någon sådan vårdplan eller om den är otydlig ligger felet helt hos vården. Det går inte att skylla på mamman då.
Citera
2026-03-10, 18:39
Medlem
Absolut ska det finnas en vårdplan vid kroniska sjukdomar och när olika instanser är inkopplade (i detta fall Akademiska, USÖ och föräldrar/assistenter). Det får vi utgå från att det funnits hela tiden men frågan är om den uppdaterats av vårdpersonalen och att dessa uppdateringar nått Elsas föräldrar kontinuerligt. Och gällande vikt, längd, prover är det självklart att detta kontrolleras regelbundet (iallafall SKA kontrolleras). Därav min undran om dessa parametrar och markörer påvisat svält. Vi får utgå från att vården ordinerat prover innan mötet med Elsa och mamman på våren 2025 (före omhändertagandet). Syntes det något avvikande på dessa prover? Hade hon växt helt normalt och ökat i vikt enligt sin tillväxtkurva? Dessa uppgifter är avgörande för trovärdigheten i mammans symtombeskrivning. Om ALLA prover inklusive tillväxtkurva utfallit helt normala finns det inte en chans att Elsas inrapporterade symtom berott på undernäring och svält.

Sen är det ju självklart även vårdnadshavarens (och assistentens) ansvar att FÖLJA vårdplanen, dvs registrera matdagbok korrekt om det är bestämd så, komma på besöken, lämna ordinerade prover och ta med sig sitt barn till besöken så att vården har en möjlighet att göra en bedömning och kontrollera vikt/längd. Vi får utgå från att Elsa även vägt/mätt sig i samband med besök på BVC och skolsköterska. Då borde man märkt att något inte stämde med tillväxten om hon nu bara fått 40% näring (plus lite, lite mat via munnen som föräldrarna säger).

Hoppas det kommer fram svar på mina frågor snart för det här skaver.
Citera
2026-03-10, 18:41
Medlem
starxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det här är faktiskt ganska enkelt att reda ut. Det ska finnas en vårdplan där åtgärder, ansvar och uppföljning framgår. Om det inte finns någon sådan vårdplan eller om den är otydlig ligger felet helt hos vården. Det går inte att skylla på mamman då.
Fast båda kan ju ha gjort fel. Finns många barn som far illa hos sina föräldrar för att vården gjort fel. Sedan väger ju föräldrabalken tungt.
Citera
2026-03-10, 18:48
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Absolut ska det finnas en vårdplan vid kroniska sjukdomar och när olika instanser är inkopplade (i detta fall Akademiska, USÖ och föräldrar/assistenter). Det får vi utgå från att det funnits hela tiden men frågan är om den uppdaterats av vårdpersonalen och att dessa uppdateringar nått Elsas föräldrar kontinuerligt. Och gällande vikt, längd, prover är det självklart att detta kontrolleras regelbundet (iallafall SKA kontrolleras). Därav min undran om dessa parametrar och markörer påvisat svält. Vi får utgå från att vården ordinerat prover innan mötet med Elsa och mamman på våren 2025 (före omhändertagandet). Syntes det något avvikande på dessa prover? Hade hon växt helt normalt och ökat i vikt enligt sin tillväxtkurva? Dessa uppgifter är avgörande för trovärdigheten i mammans symtombeskrivning. Om ALLA prover inklusive tillväxtkurva utfallit helt normala finns det inte en chans att Elsas inrapporterade symtom berott på undernäring och svält.

Sen är det ju självklart även vårdnadshavarens (och assistentens) ansvar att FÖLJA vårdplanen, dvs registrera matdagbok korrekt om det är bestämd så, komma på besöken, lämna ordinerade prover och ta med sig sitt barn till besöken så att vården har en möjlighet att göra en bedömning och kontrollera vikt/längd. Vi får utgå från att Elsa även vägt/mätt sig i samband med besök på BVC och skolsköterska. Då borde man märkt att något inte stämde med tillväxten om hon nu bara fått 40% näring (plus lite, lite mat via munnen som föräldrarna säger).

Hoppas det kommer fram svar på mina frågor snart för det här skaver.
Det kommer inte fram i varken granskning eller domstol att de har haft möten med föräldrarna om diskrepansen över matdagbok/journalförd näringsintag inte kan stämma överens med utvecklingskurvan.

Läkarna hade inte ökat droppet på flera år. Läkarna skriver i journalen att Elsa har fullt näringsintag via dropp. Läkarna har tidigare åkt ditt på att fucka upp det med dropp tidigare.

Elsa åkte in på sjukhus för hon mådde så dåligt, kan man anta att de anledningarna för de senaste sjukhusbesöken innan LVU berodde på att Elsa blev sjuk pga undernäring?

De är friade från barnmisshandel av polis och domstol.

Och så har vi den solklara frågeställningen: Varför kommer det inte upp något om att det inte kan stå rätt i matdagboken fram tills just när de vill byta till Sahlgrenska?
Senast redigerad av Ajogen 2026-03-10 kl. 18:50.
Citera
2026-03-10, 18:58
Medlem
Jo jag har hela tiden stått på Elsas mammas ”sida” i det här. Men det jag menar är att det finns vissa avgörande detaljer för att jag ska vara HELT säker på hennes berättelse. Och jag vill tro henne, jag vill att Elsa ska hem och fortsätta få en trygg uppväxt. Men det ändrar inte på faktum att om Elsas symtom berott på svält så hade det synts på prover och vikt/längd (vilket definitivt måste tagits i samband med sjukhusinläggning). Men som jag nämnde kan ju även Elsas symtom berott på annat, exempelvis biverkningar av näringsdroppet (kanske därför Elsa blev bättre och inte hade lika mycket illamående och smärta när de minskade ner och tog bort droppet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in