Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
89,87%
488 röster
Nej
10,13%
55 röster
2026-03-10, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Tänker att det där egentligen inte är så konstigt. Många Bodensare har precis som SVT, media i stort, lokalpolitiker och en hel del i rikspolitiken investerat så mycket i detta.

De har inte investerat enbart pengar, utan även all sin tankekraft hur fantastiskt detta är och vilken succé det kommer bli. Då ser man världen utifrån dessa glasögon. Oavsett hur mycket objektiv fakta du lägger fram som talar emot Stegra kommer ändå en hel del att blint tro på projektet.

Försök att övertala påven att protestantismen är den sanna läran liksom.

Sanningen är osynlig för den som är oduglig för sitt ämbete.

Gäller i allra högsta grad personer i ledande ställning hos stegra, samt hos det övriga LEDARSKAPET som har möjlighet att påverka Stegras fortsatta existens.

Blinda som kattungar.

HC Andersen Kjejsarens nya kläder här bifogas 2 varianter.
1
https://youtu.be/9EDtA2jVbsY?feature=shared
2
https://youtu.be/psuTzF0cJPU?feature=shared

Grundhistorien till Hans Christian Andersens saga "Kejsarens nya kläder" (publicerad 1837) har sina rötter i en spansk berättelse från 1300-talet. 

Här är detaljerna om ursprunget:
    •    Originalkällan: Historien kommer från den spanska samlingen Libro de los ejemplos (även kallad El Conde Lucanor), skriven av Don Juan Manuel 1335.
    •    Skillnader: I den ursprungliga spanska berättelsen var tyget osynligt för den som inte var legitim son till sin far (dvs. om mamman varit otrogen), medan Andersen ändrade detta till att tyget är osynligt för de som är dumma eller odugliga i sitt ämbete.
    •    Inspiration: Andersen läste historien i en tysk översättning med titeln "So ist der Lauf der Welt" (Så är världen). 

Sammanfattningsvis är berättelsen känd som en H.C. Andersen-saga, men motivet är inspirerat av en spansk medeltida berättelse.

Men sagan är sann på riktigt och det är känt sedan flera hundra år SAPIENS jobbar så här repetitivt.

Och det är så viktigt att inte sanningen kommer ut.

Stegra har inte en fungerande finansiering.
Stegra har inte en fungerande teknik.
Stegra har inte en fungerande projektering.
Stegra har inte en fungerande produktion.

Och alla Stegras problem försöker LEDARSKAPET hantera genom norsk problemlösning.

Skylla på någon annan, Putin, Thrump, Entreprenör ja listan går nog att göra oändligt lång.

Men den norska problemlösning används hela vägen upp i riksdagshuset, det har man gjort länge.

Sevärd faktiskt om man vill ha lite humor mitt i allt elände.

https://youtu.be/rUohGIq8weA?si=a0fudhrHa-PF2otV
Citera
2026-03-10, 12:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Hemlig nyemission i pressade Stegra
https://www.di.se/nyheter/hemlig-nyemission-i-pressade-stegra/

Man kanske kan säga att Stegra liknar en tågkrasch i slow motion. Det handlar om att svartmåla så mycket och så länge det går. Ungefär som varje ny release av Epsteindokumenten.

Som alerta postare redan påpekat är Northvolt och Stegra bara en fortsättning på Flyttlasspolitiken
Citat:
Flyttlasspolitiken och den klassiska kampanjen "Vi flytt' int'" (Vi flyttar inte) är en central del av svensk regionalpolitisk historia under det sena 1960-talet och tidiga 1970-talet. Den uppstod som en reaktion mot den statliga arbetsmarknadspolitik som uppmuntrade – och i praktiken tvingade – människor att flytta från Norrlands inland till södra Sverige på grund av arbetsbrist

Makten har alltid försökt kväva de avlägsna områdena. Men naturligtvis har det blivit 7 resor jävligare sedan makten flyttat så långt som till Bryssel och försöker tvinga in landsortsborna till smart cities där de kan övervakas med Internet of Things och allt annat.
Citat:
PostNord har från och med maj 2023 infört en glesbygdsavgift för paketleveranser till vissa postnummerområden med låg befolkningstäthet

Elprishöjningarna är kanske det värsta slaget mot Norrland.
Senast redigerad av wwr 2026-03-10 kl. 12:19.
Citera
2026-03-10, 12:45
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Tänker att det där egentligen inte är så konstigt. Många Bodensare har precis som SVT, media i stort, lokalpolitiker och en hel del i rikspolitiken investerat så mycket i detta.

De har inte investerat enbart pengar, utan även all sin tankekraft hur fantastiskt detta är och vilken succé det kommer bli. Då ser man världen utifrån dessa glasögon. Oavsett hur mycket objektiv fakta du lägger fram som talar emot Stegra kommer ändå en hel del att blint tro på projektet.

Försök att övertala påven att protestantismen är den sanna läran liksom.

Boden är nog som alla städer. Det finns en grupp enfaldiga som blint tror och hoppas. I Stockholm finns det ju en grupp yngre "lattekvinnor" som tror på Miljöpartiets fantasier. I de kretsar jag umgås och för samtal med så är alla mer eller mindre skeptiska. De flesta vet inget och jag ju inte säga att jag själv har någon insikt. Det enda jag sett är att aktiviteten är låg, att gästarbetarna är väldigt många färre än före jul och att det är tomt på barackboendenas parkeringar.

Jag har ju aldrig trott på det här, precis som jag aldrig trodde på Northvolt.
Citera
2026-03-10, 14:57
Medlem
Finnarna på väg ut, fransoserna på väg in... skapar uppenbarligen fler problem i ett redan problemfyllt "grönt projekt".
https://www.di.se/nyheter/storbrak-pa-stegras-stalverksbygge-i-boden/
Citera
2026-03-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Finnarna på väg ut, fransoserna på väg in... skapar uppenbarligen fler problem i ett redan problemfyllt "grönt projekt".

är det spetskompetens från afrika dom kan bidra med?

" Eiffage is responsible for the Water Treatment Plant (WTP2) and the Hydrogen Manufacturing Plant (HMP)."

https://jobs.eiffage.com/planning-engineer---civil-engineering---cdi-fm-2-jr2026-1430#
Citera
2026-03-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hmm undras hur fransoserna tänkt sig att få in maskiner och folk? Visst finns maskiner överallt men något vettigt folk kommer det väl inte bli tal om kommer bli vilda västern där inne då kan jag lova 😅 någon förresten som har svar på stegras kross/grusgrop en del säger att dom sprängt för mycket och Naturvårdsverket är på stegra pgr av det?
Citera
2026-03-10, 17:08
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokkenPekka
Hmm undras hur fransoserna tänkt sig att få in maskiner och folk? Visst finns maskiner överallt men något vettigt folk kommer det väl inte bli tal om kommer bli vilda västern där inne då kan jag lova 😅 någon förresten som har svar på stegras kross/grusgrop en del säger att dom sprängt för mycket och Naturvårdsverket är på stegra pgr av det?

Det jag vet är att ett krossföretag från Kalix bröt mot miljötillståndet genom att spränga ner sig för djupt och vart ombedda att packa ihop och åka hem av Stegra.

Företaget är känt sen tidigare för mygel gällande dokumentation och kvalitetssäkring. Precis som GRK.
Citera
2026-03-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mja, det är väl så att järnmalm upphandlas på långa kontrakt? Det är inget man ringer till en försäljare och får levererat av Instabox i morgon. Kan tänka mig att Kaunisvaara är låsta vid långa kontrakt. Tror att Indiska stålverk är stora kunder.

Tunga lastbilar ner till Morjärv? Det var nog med problem vid Tärendöälven med den nuvarande vägen. Det blev tvunget att byggas en helt ny bro. Säkerligen blir det tvunget att bygga åtminstone 4 nya broar över Kalix-, Tärendöälven och Ängesån förutom en del mindre vattendrag såsom Narkån, Björkån om man skulle frakta ner till Morjärv. Förmodligen skulle det dessutom bli tvunget att dra om vägen ganska rejält, alt. bygga helt nytt, vid Jokkfall.

Bron här:

https://www.google.se/maps/@66.650953,22.71698,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sCIHM0ogKEICAgIDqw-fe0gE!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh3.googleuserconten t.com%2Fgps- cs-s%2FAHVAwepCZ5H-DIGzW0wrAna4j3B3XNjJaKgZIPG8JQ_z4511C_8wcUS3PTke4d Y8CI7XHNgde6H65t5HfShkuEV1pu_i7 JQucRZs7e9Wbkin6GcpMSULjBD2a1Ovg6kaLz7M9x9m-LrXkA%3Dw203-h134-k-no!7i4512!8i3000?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDMwNS4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Helt ny omlastningsplats i Morjärv. Kaunis har till viss del kunnat utnyttja färdig infrastruktur i Svappavaara (LKAB/Leveäniemi) som det ser ut nu.

Sedan har vi detta med järnvägen Morjärv/Boden. Den har relativt branta stigningar. 70 m på c:a 5 km och jag betvivlar att det är så lämpligt med tunga malmtransporter i höstlövssliret. Dessutom är det inte tillåtet med lika högt axeltryck jämfört med Malmbanan.

Inget bra förslag således.

Järnverket i Torneå smälter stålskrot har jag för mig. Viktigare är den omedelbara närheten till krom som är nödvändigt för rostfritt stål.

Nordens största LNG-terminal finns också alldeles i närheten.

https://www.manga-lng.com/sv/lng-terminalen

Jag antar att den gasen köps på världsmarknaden precis som det mesta här i världen. Inget märkvärdigt med det.

Outokumpu i Torneå tillverkar rostfritt och har en egen gruva i Keminmaa 2 mil från fabriken.
Citera
2026-03-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatfinn
Outokumpu i Torneå tillverkar rostfritt och har en egen gruva i Keminmaa 2 mil från fabriken.

Jo, det var den gruvan jag syftade på.
Citera
2026-03-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emystia
Det jag vet är att ett krossföretag från Kalix bröt mot miljötillståndet genom att spränga ner sig för djupt och vart ombedda att packa ihop och åka hem av Stegra.

Företaget är känt sen tidigare för mygel gällande dokumentation och kvalitetssäkring. Precis som GRK.
Jafan jag själv var på plats då dom skulle spränga ner sig då det var tomt i krossen vet dock inte om dom sprängde nån gång bara började gräva sig ner och skala av berg.. och tror inte det var företaget från kalix heller som hade hand om sprängningen. För varje gång det sprängdes åkte NCC in åt krossen
Citera
2026-03-10, 19:04
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokkenPekka
Jafan jag själv var på plats då dom skulle spränga ner sig då det var tomt i krossen vet dock inte om dom sprängde nån gång bara började gräva sig ner och skala av berg.. och tror inte det var företaget från kalix heller som hade hand om sprängningen. För varje gång det sprängdes åkte NCC in åt krossen

Stämmer bra att NCC var dom som kom och sprängde åt dom.
Citera
2026-03-10, 19:33
Medlem
Att Stegra är i konflikt med sina leverantörer ser inte jag som att det behöver vara negativt, tvärtom så kan det tyda på att man håller på sina avtal och inte accepterar fakturor utan vidare dokumentation och bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in