Citat:
Ursprungligen postat av
Donner123
Skillnaden för ATG är att vid stadsfäst dom är din skuld till dem skriven i sten och de kan använda den för att driva in pengarna via KFM om du inte betalar, är väl antagligen därför de kan tänka sig ge dig 6 månader.
Andra alternativet med 30 dagar. De kommer inte återkalla målet förrän de har pengarna på sitt konto. Blir en offentlig handling ändå där det bara står att målet är återkallat och då kan man läsa mellan raderna att ni förlikats. Till skillnad mot stadsfäst där det framgår vad ni kommit överens om.
Fattar. Givetvis menade jag att dom
återkallar målet när pengarna är inne, jag var lite otydlig.
Det jag undrar är egentligen om det spelar någon roll över huvudtaget ifall jag väljer att betala nu och få målet återkallat eller om jag ska ta den stadfästa förlikningen och få 6 mån på mig att betala samma belopp..
Jag förstår precis som du säger varför dom vill få den stadfäst, men om jag betalar nu istället och det ändå blir så att man kan söka på mitt namn på google och då få upp ett sökresultat på LexBase (likt brottsmål trots att de är ett tvistemål) så ser jag ingen vits med att inte ta den stadfästa domen och få 6 mån på mig. Jag var dum nog att tro att jag skulle slippa hela LexBase-köret vid återkallelse av målet, men som jag förstår spelar det alltså ingen roll?
Förvirrad…