2026-03-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men läs vad de kunniga säger istället för att rabiat tjafsa mot bättre vetande hela tiden:
[...] Vi ser absolut för ofta att barn placeras i jourhem, familjehem och hvb-hem utan att det känner att de landat på ett ställe som är bättre. Och det är illa, säger […]
Länk i inlägget du svarade på.
Hur illa det än är så finns det väldigt unga barn som inte kan vara placerade i familjehem eftersom de är farliga både för sig själva och andra , barn så unga som 11-12 år som rymmer från hemifrån och hamnar i oerhört dåliga situationer där föräldrar inte kan stoppa dem
Citera
2026-03-10, 12:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hur illa det än är så finns det väldigt unga barn som inte kan vara placerade i familjehem eftersom de är farliga både för sig själva och andra , barn så unga som 11-12 år som rymmer från hemifrån och hamnar i oerhört dåliga situationer där föräldrar inte kan stoppa dem
Det går alltid att hitta undantag vad gäller allting. Som vanligt har du förstås ingen statistik utan kommer bara med tomma ord.

Vidare är det förfärliga missförhållanden på dessa HVB-hem som barn och unga tvingas in på mot bättre vetande:

Våld, hot, övergrepp eller droger på vart fjärde granskat HVB
https://www.ivo.se/globalassets/dokument/publikationer/iakttagelser-i-korthet/2024/vald-hot-overgrepp-eller-droger-pa-vart-fjarde-granskat-hvb-rattad-lank.pdf
Citera
2026-03-10, 12:27
Medlem
Citat:
Det går alltid att hitta undantag vad gäller allting. Som vanligt har du förstås ingen statistik utan kommer bara med tomma ord.

Vidare är det förfärliga missförhållanden på dessa HVB-hem som barn och unga tvingas in på mot bättre vetande:

Våld, hot, övergrepp eller droger på vart fjärde granskat HVB
https://www.ivo.se/globalassets/dokument/publikationer/iakttagelser-i-korthet/2024/vald-hot-overgrepp-eller-droger-pa-vart-fjarde-granskat-hvb-rattad-lank.pdf
Också därför det inte går att säga särskilt mycket om artiklar som talar om att unga placeras på HBV när skälet till placering inte framgår , Många de unga som varit inblandade i grov kriminalitet som rymt från HBV har föräldrar som önskat att barnen ska placeras för att det varit omöjligt att ha dem hemma eftersom de inte gått att kontrollera alls
Citera
2026-03-10, 12:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Också därför det inte går att säga särskilt mycket om artiklar som talar om att unga placeras på HBV när skälet till placering inte framgår , Många de unga som varit inblandade i grov kriminalitet som rymt från HBV har föräldrar som önskat att barnen ska placeras för att det varit omöjligt att ha dem hemma eftersom de inte gått att kontrollera alls
Du har ju ingen aning som vanligt.

Vidare kan det som kallas normbrytande eller utagerande beteende ofta vara en reaktion på det förfärliga bemötande som barnet får från samhället. En synnerligen naturlig och begriplig reaktion. Det som pågår är ju helt sjukt.

Och sådana som du har huvudrollen när det gäller att bygga, bevara och försvara detta sjuka samhälle. Är du stolt över det?
Citera
2026-03-10, 13:00
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kritiken mot socialtjänsten är tidlös. Jag kan länka till utredningar som är över 70 år gamla, de säger exakt samma sak som alla de utredningar som IVO gör idag. Det du inte förstår är att svensk socialomsorg inte har ändrats ett dugg på 200 år. Vi har till och med barnhem (som vi inte skulle ha enligt reformen 1991).

Fast den är inte tidlös. Det sker förändringar och reformer konstant. Att påstå att det ser likadant ut idag som förr är skrattretande.

Att det i 200år varit missnöje, ja fine. Kommer nog vara missnöje i 200år till, trots förändringar.

Citat:
Det som inte är dokumenterat och spårbart går inte att bedöma. Jag vill att FU ska delta i tråden men ert extrema mobbarbeteende omöjliggör det. Ni två har nu under lång tid saboterat en potentiellt oerhört intressant och viktig tråd. Ërt beteende är fullständigt oacceptabelt.

Du pratar konstant om icke dokumenterade och spårbara saker så det går alldeles utmärkt. Dessutom har du blivit ombedd flertalet gånger att se på liven men du hittar som andra nissar i tråden på ursäkter till varför du inte kan göra det. Ditt problem i slutändan.

Ingen omöjliggör det, vad är det ens för nonsens att påstå? Ska jag sitta knäpptyst och låta FU ljuga sig blå här för att behaga dig? Ingen stoppar FU från att delta. Fritt fram. Mothugg? Ja garanterat.
Vad som skulle vara intressant med att låta FU få föra monolog i tråden vet jag dock ej. Sekten pratar om generella uppenbara problem och försöker applicera dom vitt och brett. Vill du höra monologen rekommenderar jag hennes lives, ingen får en syl i vädret där.

Finns en anledning till varför sektledaren blockerar alla som undrar saker i sina lives. Inte är det för att värna om andras yttrandefrihet i alla fall.
Citera
2026-03-10, 13:07
Medlem
Citat:
Du har ju ingen aning som vanligt.

Vidare kan det som kallas normbrytande eller utagerande beteende ofta vara en reaktion på det förfärliga bemötande som barnet får från samhället. En synnerligen naturlig och begriplig reaktion. Det som pågår är ju helt sjukt.

Och sådana som du har huvudrollen när det gäller att bygga, bevara och försvara detta sjuka samhälle. Är du stolt över det?
Jag har ingen som helst roll i att bygga osv som du skriver , har aldrig i hela mitt liv jobbat inom socialtjänst .

Du har uppenbarligen inte läst några reportage med föräldrar som berättar att de försökt få sina barn placerade på just HBV för att de inte kan hantera deras beteende samt att de inte orkar med oron att de ska begå mycket grova brott eller bli utsatta för något mycket grovt ,
Hur vet du att en stor andel av de placerade är placerade pga just sådant där föräldrar inte längre orkar , där familjehem inte heller kan klara av detta och då blir hbv enda utväg och om det heller inte fungerar inlåsning på SIS
Citera
2026-03-10, 13:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har ingen som helst roll i att bygga osv som du skriver , har aldrig i hela mitt liv jobbat inom socialtjänst .

Du har uppenbarligen inte läst några reportage med föräldrar som berättar att de försökt få sina barn placerade på just HBV för att de inte kan hantera deras beteende samt att de inte orkar med oron att de ska begå mycket grova brott eller bli utsatta för något mycket grovt ,
Hur vet du att en stor andel av de placerade är placerade pga just sådant där föräldrar inte längre orkar , där familjehem inte heller kan klara av detta och då blir hbv enda utväg och om det heller inte fungerar inlåsning på SIS
Jag har tagit del av många olika skildringar. Om du vill visa något speciellt så ge länkar till källorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
[...] Dessutom har du blivit ombedd flertalet gånger att se på liven men du hittar som andra nissar i tråden på ursäkter till varför du inte kan göra det. [...]
Jag har tidigare svarat dig och jag ser ingen anledning att upprepa mig:
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.

I övrigt hänvisar jag till mitt inlägg nyligen:
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
Citera
2026-03-10, 13:33
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:

Det var ju precis det jag sa??? Att du likt andra i tråden hittar på ursäkt till varför du inte kan kolla.

Vill du blunda får du väl göra det? Fia är ökänd på TT, likt gräddrumpan, och här i Stockholm retar folk henne för hennes beteende ute på stan när dom ser henne. Finns en anledning till varför ingen har respekt för henne. Det jag och andra förmedlar är inget hittepå. Vill du se det får du gå in i livesen. Inte svårare än så.

Bra att du tog upp det om mobbning, viktigt att hon får se det. Att man inte kan gå runt och vara hatisk mot folks sexuella läggningar/ursprung/handikapp/diagnoser. Direkt mobba barn och deras föräldrar i lives osv. Mycket viktig punkt.
Citera
2026-03-10, 13:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Det var ju precis det jag sa??? Att du likt andra i tråden hittar på ursäkt till varför du inte kan kolla.

Vill du blunda får du väl göra det? Fia är ökänd på TT, likt gräddrumpan, och här i Stockholm retar folk henne för hennes beteende ute på stan när dom ser henne. Finns en anledning till varför ingen har respekt för henne. Det jag och andra förmedlar är inget hittepå. Vill du se det får du gå in i livesen. Inte svårare än så.

Bra att du tog upp det om mobbning, viktigt att hon får se det. Att man inte kan gå runt och vara hatisk mot folks sexuella läggningar/ursprung/handikapp/diagnoser. Direkt mobba barn och deras föräldrar i lives osv. Mycket viktig punkt.
FU borde sluta med live-sändningar eftersom de vänds mot dem på detta sätt utan möjlighet bedöma i efterhand. Det finns mycket mer material som kan diskuteras:
https://www.tiktok.com/@mammasofia.familyunited

Jag har tagit upp ett exempel här:
Citera
2026-03-10, 13:48
Medlem
Citat:
Jag har tagit del av många olika skildringar. Om du vill visa något speciellt så ge länkar till källorna.

I övrigt hänvisar jag till mitt inlägg nyligen:
Jag har självfallet inte sparat alla dessa reportage som under årens lopp dykt upp i media där föräldrar berättat om hur de inte längre orkar hantera sina barn och vill att dessa ska placeras så långt från storstad som möjligt helst mer eller mindre inlåsta men där det inte finns utrymme i lagen förrän det händer något riktigt allvarligt
Citera
2026-03-10, 13:52
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
FU borde sluta med live-sändningar eftersom de vänds mot dem på detta sätt utan möjlighet bedöma i efterhand.

Vi är helt eniga här! Jag och många andra av dom som tråden gillar att kalla ”ni” har flertalet gånger rekommenderat henne att skippa lives då hon inte kan bete sig och enbart skadar sitt och andras rykte. Hon kan inte kontrollera sina känslor som hon kan när hon gör videos till sin sida. Eller i skrift.

Barnen har också bett henne sluta men det förvrängde hon till att dom aldrig någonsin skulle säga något sådant utan att det var soc som hjärntvättat dom. Hur hon nu kan veta det efter 6år.

Jag säger bara lycka till med att ge henne goda råd.
Citera
2026-03-10, 13:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag har självfallet inte sparat alla dessa reportage som under årens lopp dykt upp i media där föräldrar berättat om hur de inte längre orkar hantera sina barn och vill att dessa ska placeras så långt från storstad som möjligt helst mer eller mindre inlåsta men där det inte finns utrymme i lagen förrän det händer något riktigt allvarligt
Ja, jag är säker på att alla i tråden sedan länge har förstått att du inte har någonting i sak att komma med. Du försvarar socialtjänstens lagbrott med nonsens som stör och avleder tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in