2026-03-10, 08:52
Medlem
Manjakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Inget av det du nämnde är speciellt viktigt.

Iran försvarar sig med misssiler och dröanre.

Uppenbarligen framgångsrikt för att vara stenåldersmän.

Ja och det går ju jättebra😂😂😂 idiot
Citera
2026-03-10, 08:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
USA och Israel startade detta krig.
Också kuppen 1953.

Vet att du tycker det men det är inte så det fungerar. Om du tycker att Israel startade kriget 1953 så startade Muhammed kriget på 600-talet, du kan inte ha kakan och äta den.
Citera
2026-03-10, 08:55
Medlem
Manjakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
? Är du seriös? Det beror på vart man kan hämta riktig information från. Vill man inte se verkligheten eller vill man blunda så finns inget jag kan bidra med.
Israels skydd funkar inte riktigt som det ska och otaliga träffar sker ju konstant.
Visst lider båda/flera sidor förluster men att USA blivit av med ALLA radarbaser förutom en. EN KVAR alltså...Tidsfråga innan den stryks från kartan också.

Vart kommer din ”riktiga” info från
Tomtarna på ditt loft?
Eller från din bög imam i källarmosken😂
Citera
2026-03-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag är faktiskt imponerad av Iran. Regimen finns kvar. De lyckades välja en ny ledare. Om de lyckas genomföra en begravning och många iranier går på begravningen såå wow. Och inte att glömma de har "stängt sundet". Jag är inte säker att regimen faller. Men Iran lär förlora mycket militär förmåga. Det sagt regimen kan falla i morgon.

Ja. fast det är sekundärt, påminner om syrien eller libanon. det viktiga är inte vilken terrorist eller knasboll som styr, det viktiga är att de håller sig på mattan och den dagen de inte tänker göra det längre, så är deras förmåga inte i närheten av vad den var innan.

man klipper helt enkelt klorna på idioterna, att de gapar och käftar , ligger i deras natur, oavsett vem som är "högsta ledare" för stunden.
Citera
Medlem
Citat:
Det går inte, om inte Saudi säger OK. Titta på kartan igen. Jag vet inte vad Iran skulle vinna på att Saudi blir mer aktivt i kriget. Blir det ett existentiell kris för Saudi så ber de Pakistan om hjälp. Och det finns ett rykte att Saudi har rätt att leasa Pakistanska kärnvapen. (Saudi betalade för programmet). Det är ett av skälen som gör det logiskt för Iran att försöka skaffa kärnvapen.
Jag tror inte att Shiamuslimerna tar makten i Bahrain. Däremot att det kommer bli uppror. Och destabiliseringen kommer sprida sej till fler länder. Iran tjänar på att sprida kriget. Att kriget slår in kraftigare kilar mellan shia och sunni, t ex. Att extremister på Sunnisidan ger sej in i kriget försämrar USA:s möjligheter att styra skeendena. Du ser det redan nu när USA undersökte ifall Iran ville ha vapenvila och Iran förklarade på NBC news att dom säjer nej till vapenvila. Kriget går den iranska regimens väg och det e konstigt att inte USA kunde förutse spridningseffekten.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag tror också det går att lösa. Men USAs, hur ska vi säga, diplomati mot andra länder. Och trumps uttalande om att kriget är snart slut, gör nog att länder inte är så snabba som de kunde vara. Och den mesta oljan från Hormoz går till Asien. Hur agerar Indien? De har fartyg. Kineserna? och Japanerna?

Japan har börjat dippa i sina strategiska reserver, men som jag fattar är försäkringsfrågan redan uppklarad till en sån nivå att fartygen kan passera om det blir ekonomiskt oförsvarbart att fartygen står still. Just nu tycker dock ägarna till fartygen att fartygen är värda mer än försäkringspengarna men det är väl någonting som ändras så fort attackerna på fartygen går ner mot noll.
Citera
2026-03-10, 08:59
Medlem
Citat:
Så kan det absolut vara. Men USA mfl kan inte bara räkna bort Irans förmåga.

Varför skulle man räkna bort den? Man har nog rätt bra på Irans olika förmågor samt tar höjd för möjliga förmågor man skulle kunna ha missat.

Det enda som verkar vara intressant att ta fasta på är att USA absolut inte själva har förmåga av att hålla sundet öppet, märklig utgångspunkt.
Kanske speciellt när det heller inte bara ligger i USA’s intresse.
Citera
2026-03-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Angående det fetade så kan jag bara hålla med, det finns inget mer än skrämselpropaganda som säger något annat heller vad jag vet.

Om det finns det, bekräftande uppgifter alltså, så förstår jag inte varför folk vägrar lägga fram dom.

det är "threat level analysis", svårt att motivera att man ska ha miljarder med kroner, om "bedömingen" är att irans förmåga är så usel som den visade sig vara. behöver du verkligen 9st hangarfartyg tex?
Citera
2026-03-10, 09:03
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Jag är faktiskt imponerad av Iran. Regimen finns kvar. De lyckades välja en ny ledare. Om de lyckas genomföra en begravning och många iranier går på begravningen såå wow. Och inte att glömma de har "stängt sundet". Jag är inte säker att regimen faller. Men Iran lär förlora mycket militär förmåga. Det sagt regimen kan falla i morgon.

Det stora stödet för att få till ett regimskifte finns ju i Teheran, det är ju ute i de mindre städerna och på landsbygden som det finns ett starkt stöd för regimen.. Därför är det lite konstigt att man gjorde som man gjorde i Teheran
Citera
2026-03-10, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja. fast det är sekundärt, påminner om syrien eller libanon. det viktiga är inte vilken terrorist eller knasboll som styr, det viktiga är att de håller sig på mattan och den dagen de inte tänker göra det längre, så är deras förmåga inte i närheten av vad den var innan.

man klipper helt enkelt klorna på idioterna, att de gapar och käftar , ligger i deras natur, oavsett vem som är "högsta ledare" för stunden.

Jag undrar om Iranierna och även USA funderar på att man kan göra en deal med varandra genom den iranska presidenten. Och att lätt sonen bli högsta ledare för Israel ska röja honom ur vägen. (På gränsen till foliehatt men mycket kan vara möjligt i denna värld)
Citera
2026-03-10, 09:04
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Gått ner 11 procent från högsta. Hur mycket har de gått upp/ner från starten av kriget? WTI crude var 67 dollar 28 feb. I dag är det på cirka 88 dollar. Prisökningen beror på kriget och Irans hot angående Hormoz. Det påverkar världen. Och det är väl inte så konstigt när 20 procent av världens olja försvinner från världsmarknaden.

Trump lyckades prata ner priset. Men prat kan bara hålla nere priset ett tag. Nu måste USA visa att de menar allvar att få igenom fartygen. Det räcker inte med att säga besättningarna ska vara modiga. De tokiga grekerna* blir modiga när man 10-15dubblar priset för transporten genom sundet. Men inte säker andras mod ökar tillräckligt

*Grekerna har kört fartyg i genom.

Ja, President Donald J Trump lyckades igen.

Irans försvar är utslaget, marinen, artilleriet, flygvapnet, telecommunication osv. Trump kommer se till att sundet öppnas.

Är ingen beundrare av Trump, försöker bara beskriva situationen någorlunda korrekt.
Citera
2026-03-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag tror inte att Shiamuslimerna tar makten i Bahrain. Däremot att det kommer bli uppror. Och destabiliseringen kommer sprida sej till fler länder. Iran tjänar på att sprida kriget. Att kriget slår in kraftigare kilar mellan shia och sunni, t ex. Att extremister på Sunnisidan ger sej in i kriget försämrar USA:s möjligheter att styra skeendena. Du ser det redan nu när USA undersökte ifall Iran ville ha vapenvila och Iran förklarade på NBC news att dom säjer nej till vapenvila. Kriget går den iranska regimens väg och det e konstigt att inte USA kunde förutse spridningseffekten.

Kanske men folk gillar inte bli bombade. Iranierna blir säkert sura på USA. Och Shia i Bahrain blir sura på Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in