2026-03-10, 08:34
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manjakis
Vilken värld lever du i?😂
Irans flygvapen, luftförsvar och flotta krossade inom första dygnet
Små hemmagjorda skitraketer är det ändå dom lyckas få iväg
Luftslottet Iran sprack direkt haha
Getknullande stenåldersmän
Inget av det du nämnde är speciellt viktigt.

Iran försvarar sig med misssiler och dröanre.

Uppenbarligen framgångsrikt för att vara stenåldersmän.
Citera
2026-03-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Var finns de?

Saudi.

Citat:
Vilken klass är de?
https://en.wikipedia.org/wiki/Sandown-class_minehunter

Citat:
Minsvepare moderna har just robotar mm för förstöra minor.

Du kan operare dem från mindre fartyg (behövs en kran dock), har själv sett det göras fråns stabsfartyg för 24år sedan.

Tror man övergått till drönare (i israels falla säkert delfiner oxo?).

jag misstänker att irans "minläggningsförmåga" på pappret inte är riktgit samma sak som deras operativa förmåga, förmodligen rullar de ut tunnor/flytminor och förväntar sig att någon kör på dem.
Citera
2026-03-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Så typiskt för SVT att lägga halva Aktuellt på skenande oljepris och intervjuer med folk som tankar och en självutnämnd råvaruexpert - samtidigt som priset gått ner med 11%.

Gått ner 11 procent från högsta. Hur mycket har de gått upp/ner från starten av kriget? WTI crude var 67 dollar 28 feb. I dag är det på cirka 88 dollar. Prisökningen beror på kriget och Irans hot angående Hormoz. Det påverkar världen. Och det är väl inte så konstigt när 20 procent av världens olja försvinner från världsmarknaden.

Trump lyckades prata ner priset. Men prat kan bara hålla nere priset ett tag. Nu måste USA visa att de menar allvar att få igenom fartygen. Det räcker inte med att säga besättningarna ska vara modiga. De tokiga grekerna* blir modiga när man 10-15dubblar priset för transporten genom sundet. Men inte säker andras mod ökar tillräckligt

*Grekerna har kört fartyg i genom.
Citera
2026-03-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Saudi.

Du kan operare dem från mindre fartyg (behövs en kran dock), har själv sett det göras fråns stabsfartyg för 24år sedan.

jag misstänker att irans "minläggningsförmåga" på pappret inte är riktgit samma sak som deras operativa förmåga, förmodligen rullar de ut tunnor/flytminor och förväntar sig att någon kör på dem.

Så kan det absolut vara. Men USA mfl kan inte bara räkna bort Irans förmåga.
Citera
2026-03-10, 08:39
Medlem
Citat:

? Är du seriös? Det beror på vart man kan hämta riktig information från. Vill man inte se verkligheten eller vill man blunda så finns inget jag kan bidra med.
Israels skydd funkar inte riktigt som det ska och otaliga träffar sker ju konstant.
Visst lider båda/flera sidor förluster men att USA blivit av med ALLA radarbaser förutom en. EN KVAR alltså...Tidsfråga innan den stryks från kartan också.
Citera
2026-03-10, 08:40
Medlem
Citat:
Grundproblemet är att USA byggde LCS, som är (troligen) ganska misslyckade. Sen har man slängt sina fregatter och inte byggt nya. För eskort används oftast fregatter. USA:s fartygsbyggande är, mindre bra, och då är jag snäll.

Ja Saudi enligt AI har cirka sju fregatter. Qatar och UAE har korvetter. Klassningen av fartygen säger inte allt om deras förmåga. Den kan vara usel eller bra på till ex att eskortera fartyg.

Sen fattar jag inte varför man inte börjar borda iranska tankers och att man utsätter Iran för en officiell blockad, som är laglig i krig. Beror det på att inte kongressen förklarat krig. Jag vet inte. Nu finns det ryckte att USA ska ta Kharg Island från Iran.

Även importerande länder har ju intresse av att hålla sundet öppet, inte bara exportörerna.

Det finns gott om resurser i världen för att hålla sundet öppet om man vill, tror man får ge det mer än några dagar för att lösas bara.

Sen har ju Iran själva ett väldigt stort eget intresse av att kunna använda sundet så frågan är hur hårt dom kommer kämpa för att hålla det stängt när det väl kommer till kritan.
I förlängningen skulle det nog bara sluta med att allt fler ser dom som inget mer än en terror-stat.
Citera
2026-03-10, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det räcker med en attack på en oljetanker för att stänga sundet permanent.

Tror knappast att särkarna backar från en sådan attack (eller flera). Tvärtom lär det vara nödvändigt för att inte signalera att man kapitulerat.

Visst, reaktionen lär bli helvetisk, men vad hjälper det den oljeberoende västvärlden? Det enda som hjälper är kontroll över territoriet, och dit är det lååååångt. Det enda realistiska är ett maktövertagande av en opposition. Dvs först ett inbördeskrig.

Nej då skulle det ha varit stäng i 35-40 år redan. Och Iran vill inte stänga det permanent även om de kunde. Då dör Iran. Hur ska de forsla ut sin olja.
Citera
2026-03-10, 08:43
Medlem
Citat:
Så kan det absolut vara. Men USA mfl kan inte bara räkna bort Irans förmåga.

Nej, det kommer nog krävas mer än 1 vecka 10 dagars bombningar för det. även sand-terrorister i yemen kunde ju i perioder hota sjötrafiken, liksom piraterna i somalien.

så det är inte riktigt så "imponerande" som "team iran" önskar att det var.
Citera
2026-03-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Även importerande länder har ju intresse av att hålla sundet öppet, inte bara exportörerna.

Det finns gott om resurser i världen för att hålla sundet öppet om man vill, tror man får ge det mer än några dagar för att lösas bara.

Sen har ju Iran själva ett väldigt stort eget intresse av att kunna använda sundet så frågan är hur hårt dom kommer kämpa för att hålla det stängt när det väl kommer till kritan.
I förlängningen skulle det nog bara sluta med att allt fler ser dom som inget mer än en terror-stat.

Jag tror också det går att lösa. Men USAs, hur ska vi säga, diplomati mot andra länder. Och trumps uttalande om att kriget är snart slut, gör nog att länder inte är så snabba som de kunde vara. Och den mesta oljan från Hormoz går till Asien. Hur agerar Indien? De har fartyg. Kineserna? och Japanerna?
Citera
2026-03-10, 08:50
Medlem
Citat:
Nej, det kommer nog krävas mer än 1 vecka 10 dagars bombningar för det. även sand-terrorister i yemen kunde ju i perioder hota sjötrafiken, liksom piraterna i somalien.

så det är inte riktigt så "imponerande" som "team iran" önskar att det var.

Jag är faktiskt imponerad av Iran. Regimen finns kvar. De lyckades välja en ny ledare. Om de lyckas genomföra en begravning och många iranier går på begravningen såå wow. Och inte att glömma de har "stängt sundet". Jag är inte säker att regimen faller. Men Iran lär förlora mycket militär förmåga. Det sagt regimen kan falla i morgon.
Citera
2026-03-10, 08:52
Avslutad
Citat:

För att förstå varför importerade folk med röven vänd mot en stad i Mellanöstern skriver saker som kan ses chockerande i andras ögon är för att de tar del av information från X. Närmare bestämt information från andra ur taqqyia-bältet som postar AI-genererade bilder man påstår är ”den heliga nationens hämnd” eller ”Allahs straff” och kan vara alltifrån en störtad B-52 till bombardemang av ett Tel Aviv som jämnas med marken.

Sedan skriver tusentals andra afrikaner och/eller islamister ”Allahu Akbar” och utan tanke återger detta som sant. Detta blir då ”tusentals amerikanska baser” och andra grova överdrifter man inte skilja åt. Islam byggs dock på lögner så dessa behöver inte oroa sig särskilt mycket på vad som är sant och inte, deras arabiska gud som är den döda profeten Muhammad har sagt åt dem att ljuga. Desto roligare blir det med diverse dhimmis som själva blir lurade och delar diverse fejkklipp som ”sant”, tom klipp som community noter på sig. Det har skett upprepade gånger i den här tråden.

Stalltipset är alltså: utgå alltid från att de ljuger eller, i bästa fall, överdriver kraftigt. De kan gå från ”Allahu Akbar, döda de otrogna”’ till ”buhu, islam is religion of beace” på en kvart beroende på vad som behöver ljugas om för stunden. Deras dhimmis som springer deras ärenden förstår inte själva att deras arabiska herrar ljuger som hästar travar och har den stora olyckan att det är dessa man tvingas samarbeta med.
Citera
2026-03-10, 08:52
Medlem
Citat:
Saudi.

Angående det fetade så kan jag bara hålla med, det finns inget mer än skrämselpropaganda som säger något annat heller vad jag vet.

Om det finns det, bekräftande uppgifter alltså, så förstår jag inte varför folk vägrar lägga fram dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in