2026-06-15, 08:15
  #27505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Grattis till alla, skriver Donald Trump på Truth Social, och uppger att Hormuzsundet ska öppnas
och bli tullfritt, precis som det var innan han inledde kriget för tre månader sedan.

Trump verkar nöjd. Men det hela liknar onekligen mest att Trump kapitulerat för Iran Det anser bl a professor Tom Nicholls. Enligt honom är avtalet inget annat än en amerikansk kapitulation. Han säger: "Redan innan vi har detaljerna står det klart att Trump har misslyckats med att uppnå vartenda mål han satte upp för detta självvalda krig, och nu är han fast besluten att så snabbt som möjligt underteckna, bekräfta och leverera USA:s kapitulation”.

Han konstaterar bl a att:
- Regimen sitter kvar vid makten och att den fortfarande styrs av Irans revolutionsgarde.
- Hormuzsundet kommer i framtiden ständigt vara under hot av iranska attacker.
- Iran har kvar betydande lager av drönare och robotar.
- Regimen bibehåller sin kapacitet att understödja terroristgrupper i regionen.
- Sanktioner kommer att hävas, vilket innebär att många miljarder i tillgångar frigörs och tillfaller Iran.

Nicholls konstaterar att Iran uppnått samtliga sina strategiska mål, medan USA inte uppnått några av sina. Men Trump är glad och gratulerar alla, men sannolikt mest sig själv.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/professorns-kritik-mot-trumps-avtal-kapitulerar/
__________________
Senast redigerad av Auric 2026-06-15 kl. 08:17.
Citera
2026-06-15, 08:30
  #27506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nu är inte Gideon Levy någon bra representant för det israeliska communityt, då han är brandad som självhatade jude pga sin objektivitet. Hans egna barn tar inte ens del av det han skriver, pga att det anses så laddat för gemene israel.

Men han jobbar för Haaretz, bor och verkar i Israel och är en del av ingruppen. Här är hans bedömning av läget i Al Jazeera:



Det sista stycket där är intressant. Hur i all sin dar ska Trump få ordning på Netanyahu i Libanon nu då?

Israeliska höger-etablissemanget verkar i alla fall backa fortsatt trotsande mot Trump i Libanon, vilket leder till en situation där han eventuellt kommer behöva tygla dom. Har han det i sig att gå så långt?

Hela världen önskar också denna freden, och är väldigt lättade och glada nu. Hur blir det om Israel försöker grusa den? Kommer vi se sanktioner från EU, Kina, GCC mfl som ett vapen i så fall?
Det är väl ändå låga odds att Israel kommer fortsätta bomba i Libanon?

Då är dealen över och Trump får gå ut och ropa att ett fredsavtal är på G för 39 gången…
Citera
2026-06-15, 08:34
  #27507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Iran är bankrutt så de måste få loss kapital för att börja bygga upp deras ondskefulla maskineri. När tillräckligt är återställt så kommer Iran styra om kapitalet till "forskningsreaktorer" och missilproduktion.

Helt klart så är baktanken med avtalet att vilja framstå som förhandlingsbara inför US. Så hoppas Iran på att nästa president blir en sådan som varit tidigare och allt kan återgå till det "normala" i Iran.

Hur ska ett avtal kunna skrivas där det finns implementerat skydd mot detta?

Eller så räknar och hoppas US/Israel på ett återbesök efter valet i US? Då finns det inga hinder för att avsluta arbetet.

Om avtalet inte innebär att kärnvapenprogrammet läggs ner är Israel inte bundet av det. Och innebär avtalet att kärnvapenprogrammet läggs ner är Israel inte bundet av det om Iran försöker smyga igång det. Detta krig har visat att Israel har förmåga att på egen hand genomföra massiva flyganfall mot Iran med hundratals stridsflygplan samtidigt och att Iran helt saknar förmåga att skydda sig mot sådana. Iran sköt som bekant ner hela noll (0!) israeliska stridsflygplan.

Begin-doktrinen gäller fortfarande och iranska kärnvapenambitioner kommer bemötas med våld.

Avtalet verkar säga att striderna skall upphöra i Libanon men inte att Israel skall dra sig tillbaka. Det är i sådant fall ingen större förlust då linjen man håller redan är adekvat i storlek som buffert. Och inget avtal kan säga att Israel inte får svara på Hizbollitiska attacker.

Kritiken som kommer internt i Israel är helt normal. Det är snart val och oppositionen gör sitt bästa för att klanka ner på Netanyahu. Den som följer israelisk politik vet att det alltid råder ett högt tonläge och intensiv debatt och det som oppositionen säger är inget som får mig att höja på ögonbrynen.

I och med segern i detta Irankrig har Israel framgångsrikt bombat bort kärnvapen ur huvudet på tre arabstater: Irak, Syrien och Iran. Förnedringen är total.
Citera
2026-06-15, 08:36
  #27508
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det är väl ändå låga odds att Israel kommer fortsätta bomba i Libanon?

Då är dealen över och Trump får gå ut och ropa att ett fredsavtal är på G för 39 gången…

Det beror lite på vilka mekanismer som är i spel i bakgrunden. Sitter dom på Epstein-material så har dom starkare förhandlingsläge givetvis mot Trump

I övrigt har USA fullständig kontroll om dom vill.

Det står väl också ganska klart att Trump insåg att distraktionen med Iran kostade mer än den smakade, så han är nog beredd att ta den israeliska smällen för att slippa den än mer kostsamma iranska.
Citera
2026-06-15, 08:40
  #27509
Medlem
Sunimods avatar
Finns det något som kan tänkas ge fred mellan Israel och Iran/Libanon ?

Trump verkar ju inte klara av att hålla Israel lugna.
Citera
2026-06-15, 08:41
  #27510
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om avtalet inte innebär att kärnvapenprogrammet läggs ner är Israel inte bundet av det. Och innebär avtalet att kärnvapenprogrammet läggs ner är Israel inte bundet av det om Iran försöker smyga igång det. Detta krig har visat att Israel har förmåga att på egen hand genomföra massiva flyganfall mot Iran med hundratals stridsflygplan samtidigt och att Iran helt saknar förmåga att skydda sig mot sådana. Iran sköt som bekant ner hela noll (0!) israeliska stridsflygplan.

Begin-doktrinen gäller fortfarande och iranska kärnvapenambitioner kommer bemötas med våld.

Avtalet verkar säga att striderna skall upphöra i Libanon men inte att Israel skall dra sig tillbaka. Det är i sådant fall ingen större förlust då linjen man håller redan är adekvat i storlek som buffert. Och inget avtal kan säga att Israel inte får svara på Hizbollitiska attacker.

Kritiken som kommer internt i Israel är helt normal. Det är snart val och oppositionen gör sitt bästa för att klanka ner på Netanyahu. Den som följer israelisk politik vet att det alltid råder ett högt tonläge och intensiv debatt och det som oppositionen säger är inget som får mig att höja på ögonbrynen.

I och med segern i detta Irankrig har Israel framgångsrikt bombat bort kärnvapen ur huvudet på tre arabstater: Irak, Syrien och Iran. Förnedringen är total.

Intressant att i realtid få se hur du snickrar ihop ett eget narrativ för att förvränga prestigeförlusten till en vinst.

Fan om du inte är narcissist ändå, på toppen av den israeliska nationalismen? Känns så.

Verklighetsförvrängningen, och förnekandet av densamma, är väldigt likt. Empatilösheten också.

Men, man ska inte sjukdomsförklara i debatt. Det är ett oärligt knep.
__________________
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-06-15 kl. 08:44.
Citera
2026-06-15, 08:42
  #27511
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Iran är bankrutt så de måste få loss kapital för att börja bygga upp deras ondskefulla maskineri. När tillräckligt är återställt så kommer Iran styra om kapitalet till "forskningsreaktorer" och missilproduktion.

Helt klart så är baktanken med avtalet att vilja framstå som förhandlingsbara inför US. Så hoppas Iran på att nästa president blir en sådan som varit tidigare och allt kan återgå till det "normala" i Iran.

Hur ska ett avtal kunna skrivas där det finns implementerat skydd mot detta?

Eller så räknar och hoppas US/Israel på ett återbesök efter valet i US? Då finns det inga hinder för att avsluta arbetet.
Ja just nu ser det ut som Iran är vinnaren. Nu kommer de få loss frusna tillgångar och slippa sanktioner mm. Om några år kommer de att vara ännu farligare än någonsin då de byggt upp sina vapenlager och militär. Framtiden för världen och den iranska befolkningen i ser dyster ut .....
Citera
2026-06-15, 08:43
  #27512
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Finns det något som kan tänkas ge fred mellan Israel och Iran/Libanon ?

Trump verkar ju inte klara av att hålla Israel lugna.

Det beror hur hårt att han är beredd att gå på. Amerikanskt stöd på olika sätt driver mer eller mindre hela nationen.

Dom tror inte det själva, men så är det. Stoppa bidragen så kommer dom rätta in sig i ledet ganska fort.
Citera
2026-06-15, 08:43
  #27513
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Trump verkar nöjd. Men det hela liknar onekligen mest att Trump kapitulerat för Iran Det anser bl a professor Tom Nicholls. Enligt honom är avtalet inget annat än en amerikansk kapitulation. Han säger: "Redan innan vi har detaljerna står det klart att Trump har misslyckats med att uppnå vartenda mål han satte upp för detta självvalda krig, och nu är han fast besluten att så snabbt som möjligt underteckna, bekräfta och leverera USA:s kapitulation”.

Han konstaterar bl a att:
- Regimen sitter kvar vid makten och att den fortfarande styrs av Irans revolutionsgarde.
- Hormuzsundet kommer i framtiden ständigt vara under hot av iranska attacker.
- Iran har kvar betydande lager av drönare och robotar.
- Regimen bibehåller sin kapacitet att understödja terroristgrupper i regionen.
- Sanktioner kommer att hävas, vilket innebär att många miljarder i tillgångar frigörs och tillfaller Iran.

Nicholls konstaterar att Iran uppnått samtliga sina strategiska mål, medan USA inte uppnått några av sina. Men Trump är glad och gratulerar alla, men sannolikt mest sig själv.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/professorns-kritik-mot-trumps-avtal-kapitulerar/

Tom Nichols som hoppade av republikanerna 2018 under Trumps första mandat påstår alltså detta?! Nichols kom helt enkelt inte överens med Trump's värderingar och valde därför att istället bli en skribent på en vänsterorienterad blaska. Det känns ju som att denna herre har bara suttit och väntat på rätt tillfälle att köra in alla sina dolkar i ryggen på Trump. Det är ju inte långt kvar heller till mellanårsvalet. Ett sådant här gyllene tillfälle som Nichols väntat på i många år kommer Nichols aldrig få igen.
Citera
2026-06-15, 08:47
  #27514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Finns det något som kan tänkas ge fred mellan Israel och Iran/Libanon ?

Trump verkar ju inte klara av att hålla Israel lugna.

Egypten och Jordanien gick med på fred först efter ett större antal förnedrande militära nederlag mot Israel. Problemet med Libanon är att dom i och för sig befunnit sig i krig med Israel sedan 1948 men aldrig gått all-in i galenskapen och försökt invadera och förinta, och Israel har därför aldrig riktigt haft möjlighet att totalt krossa Libanon och den vägen tvinga fram en fred. Med israeliska trupper vid Beiruts stadsgräns kanske villigheten att acceptera förlusten skulle öka.
Citera
2026-06-15, 08:47
  #27515
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja just nu ser det ut som Iran är vinnaren. Nu kommer de få loss frusna tillgångar och slippa sanktioner mm. Om några år kommer de att vara ännu farligare än någonsin då de byggt upp sina vapenlager och militär. Framtiden för världen och den iranska befolkningen i ser dyster ut .....

Riktigt så fungerar det ju inte. Om skäggråttorna inte tänkt fortsätta bo i grottor så kommer det behövas kapital för att återuppbygga mycket av det som blivit bombat. Dessa frysta tillgångar kommer inte räcka på långa vägar.

Det hade varit en annan sak om tillgångarna hade getts när Iran var i ett obombat skick. Som skedde under Obama.
Citera
2026-06-15, 08:50
  #27516
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Det beror hur hårt att han är beredd att gå på. Amerikanskt stöd på olika sätt driver mer eller mindre hela nationen.

Dom tror inte det själva, men så är det. Stoppa bidragen så kommer dom rätta in sig i ledet ganska fort.
Att säga att amerikanskt stöd "driver hela nationen" är väl att dra det till sin spets. Men helt klart kommer Israels militära förmåga kraftigt minskas om inflödet av amerikanskt materiell minskar (eller tillgång till amerikansk lufttankning och bunker busters).

Jag tror inte att USA kommer kunna tvinga Israel till ett fullständigt tillbakadragande från Libanon, åtminstone inte så länge Netanyahu sitter vid makten. Men attackerna mot civil infrastruktur i Libanon lär nog minska ordentligt om USA är villiga att på riktigt sätta tryck mot Israel. Ett delvis tillbakadragande av trupper är nog inte heller uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in