2026-03-09, 17:21
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är intressant att du ber mig ”hålla mig till uppgiften” med en så tydlig passivt aggressiv ton... Det får mig att fundera på om det är precis samma bemötande din fru möts av i bilen?
Om man sitter bredvid någon som suckar, letar fel och redan på förhand har bestämt att man är ”urdålig”, så låser sig hjärnan... Det kallas kognitiv stress, och det är den säkraste metoden som finns för att få någon att tappa koncentrationen helt. Din fru är matematiker.. hon har bevisat att hon kan lösa komplexa problem, men ingen kan prestera när de blir nedvärderade med en passivt aggressiv person bredvid. Din attityd skapar förmodligen en obehaglig miljö där hon blir osäker, känner obehag och osäkerhet leder till att man inte kan fokusera!

Mobbingfeminismen visar sin fula nuna igen. Akta så du inte alldeles kissar ner dig, lilla stumpan. Sopa rent från sand och kniiiip.

Den största anledningen till att kvinnor är sämre på att läsa kartor är antagligen för att de övat mindre på det. Utöver det fokuserar de säkert på andra saker än kartan, kanske funderar hon på vad nån sagt på jobbet, eller på att instrumentbrädan behöver dammas. Också viktiga saker, men inte så användbara om man vill komma fram.
Citera
2026-03-09, 17:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Tror det kallas spatial intelligens. Att kunna läsa en 2D karta och visualisera det i 3D. Kvinnor är sämre på detta enligt min erfarenhet.
Citera
2026-03-09, 18:18
Medlem
Kvinna, 28 år, med ett IQ som placerar mig i den 90:e percentilen. Innehar en naturvetenskaplig masterexamen och ett arbete därefter som inte är det enklaste att kvalificera sig för. Kan intyga att ingen vid sina sinnes fulla bruk hade anlitat mig som kartläsare.
Citera
2026-03-09, 18:46
Medlem
Jag har förvånats av min frus totala avsaknad av att kunna läsa kartor. I 47 år. Inte kommit på varför.

Själv körde jag spik till ett avlägset boende på Formentera, in the middle of nowhere, från Sverige ca 340 mil. Och detta i kompakt mörker sista biten. Utan GPS. Men jag hade förstås memorerat papperskartan innan.

Fick beröm av frun.
Citera
2026-03-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Tina Thörner ja.
Men en kartläsare i rally läser noter, och givetvis är inte alla kvinnor dåliga med kartor.

De kör ju en förutbestämd väg, är ju inte så att hon sitter och navigerar direkt.... Så rätt uselt exempel som han angav där....
Citera
2026-03-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det är intressant att du ber mig ”hålla mig till uppgiften” med en så tydlig passivt aggressiv ton... Det får mig att fundera på om det är precis samma bemötande din fru möts av i bilen?
Om man sitter bredvid någon som suckar, letar fel och redan på förhand har bestämt att man är ”urdålig”, så låser sig hjärnan... Det kallas kognitiv stress, och det är den säkraste metoden som finns för att få någon att tappa koncentrationen helt. Din fru är matematiker.. hon har bevisat att hon kan lösa komplexa problem, men ingen kan prestera när de blir nedvärderade med en passivt aggressiv person bredvid. Din attityd skapar förmodligen en obehaglig miljö där hon blir osäker, känner obehag och osäkerhet leder till att man inte kan fokusera!

Haha, vilket jävla snömos du levererar ..

Det är alltså att prestera att kunna titta på en karta och lista ut när man ska svänga höger eller vänster...

Sjukt lågt satta mål där må jag säga.

Gäller samma argument när kvinnor gnäller på män för att de inte orkar färgmatcha strumpor och byxor på en 3-åring, eller glömt när nån syssling i Karesuando har namnsdag?
Citera
2026-03-10, 20:24
Medlem
Tjackifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tror det kallas spatial intelligens. Att kunna läsa en 2D karta och visualisera det i 3D. Kvinnor är sämre på detta enligt min erfarenhet.

haha ja tycker män e sämre helt klart .
Citera
2026-03-10, 20:48
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Haha, min vän påpekade detta häromveckan och jag har exakt samma upplevelse. Liksom många andra så köpte jag en mobilhållare så jag kan se på kartan själv. Även om man släpper blicken från vägen en halv sekund så är det trafiksäkrare än ett högljutt "höger! Höger! Nej vänster! Nej nu missade du!
Citera
2026-03-10, 20:59
Medlem
En riktig man behöver ingen karta eller kartläsare. Lokalsinne!!
Citera
2026-03-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Okej, låter märkligt, det bör hon ju kunna lära sig ganska lätt?
Kom på lite andra saker som jag av någon anledning aldrig får in i huvudet. Jag har stora problem att veta när det ska vara to/too i engelskan. Och av någon anledning blir jag alltid osäker på om tallrik egentligen stavas talrik.

Finns säkert lite andra sådana saker också, men kom på dem nu. Vet inte vad problemet är där. Typ varje gång när jag googlar det så tänker jag att jag ska komma ihåg det nästa gång, men det fastnar inte. En hypotes jag har är att allt velande genom åren försvårar det hela. Men det är lite lustigt, för i övrigt vågar jag påstå att jag är över medel när det gäller språk. Abonnemang är också ett ord jag blir osäker på hur det stavas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in