Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
Min fru är smart, har krävande jobb, högskoleutbildad med inriktning matematik. Trots detta så är hon så otroligt dålig på att vara kartläsare.
Vi sitter i bilen, den har taskig inbyggd kartfunktion så vi använder alltid telefonen. Jag kör. Det slår aldrig fel, alltid blir det problem, varenda gång, alltid.
”Kör höger nästa”, ”nej du missade du” (säger till 1 sekund innan)
”Kör höger nästa, eller vänta, kanske vänster” (det är 30 min till nästa avfart)
”Det är inte så lätt, kartan snurrar bara, bilen bara hoppar till” (har aldrig kunnat få en demonstration av detta betyder)
”Du skulle svängt av där, såg du inte skylten”
”Oj jag glömde säga till” (satt med Instagram)
Jag blir tokig. Senast så gav jag istället telefonen till vår 8-åriga son, och uppenbarligen är det någon genetik som styr detta för han var naturligt en talang.
”Sväng nästa höger om 3 km”
”Nu är det 500 m kvar”
”Denna korsning höger, jag ser den på kartan”
Etc
Är jag ensam om detta fenomen? Är jag en bitter kvinnohatande gubbe?
Ärligt talat, är det inte dags att sluta fokusera på hur urbota kass, dålig och värdelös hon är på just det här? Det är en så otroligt liten och tråkig detalj att hänga upp sig på när du beskriver en kvinna som är både högutbildad, smart och bär ett krävande jobb…
Jag är själv kvinna, jag älskar kartor och har alltid varit grym på orientering. Så nej, det är ingen ”tjejgrej” att var kass på läsa kartor… det är bara en specifik förmåga som vissa har och andra inte. Vissa har sämre lokalsinne men kan var grym i matte eller annat. Men att hon inte kan kartor gör henne inte mindre begåvad.
Istället för att sitta i en klagotråd och leta fel, försök se det stora perspektivet. Var tacksam för den person hon är, för det liv ni har byggt ihop och för era barn… Det är väl ändå där de riktiga värdena ligger? Att ha en partner som är en klippa på jobbet och i familjelivet är värt tusen gånger mer än att hon kan peka ut vägen till närmaste mataffär i blindo.
Om det nu stör dig så mycket, köp en analog karta försök lär henne istället och uppskatta hennes sätt att försöka. Det ger ett helt annat perspektiv.
Sluta fokusera på det hon saknar och börja uppskatta allt det fantastiska hon faktiskt bidrar med. Livet är för kort för att irritera sig på småsaker….En dag kommer hon inte längre finnas vid din sida! Så ta till vara på det som är positivt istället.