2023-08-14, 14:40
Medlem
DonaldBidens avatar
Gäller absolut inte alla kvinnor, taskigt att generalisera.
Siri är grym!
Citera
2023-08-14, 14:44
Medlem
Min har arbetat som ssk i staterna under många år och hon måste ärligt talat tänka till vilket av dom jag menar om jag säger: "höger ben"
Citera
2023-08-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det låter som att de inte kan höger och vänster, alternativt är koncentrerade eller oengagerade. Det ni berättar om verkar ju inte hänga ihop med själva läsandet av kartan utan snarare att kommunicera det hon läst ordentligt? Har de själva körkort och kör bil, kvinnorna?

Ja det har min kvinna. Hon kör bra. Egentligen är det mest att hon inte kan höger och vänster.
Citera
2023-08-14, 14:48
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Är jag ensam om detta fenomen? Är jag en bitter kvinnohatande gubbe?

Detta är genetiskt och det visar sig också i olika intelligenstester, där ex. en del av testet består i att man som testperson får titta på en bild på en rutig kub. Instruktionen är att kuben roteras 90 grader runt en axel och sedan får man välja en bild som motsvarar hur kuben då ser ut. Kvinnor har mycket stora svårigheter med detta, men det är relativt enkelt för män. Att mentalisera kring det spatiella är en manlig förmåga i stort, och det är därför du ser kvinnor kämpa med fickparkering, kartläsning och liknande.

Bara som kuriosa kan nämnas att det omvända råder när det gäller verbal förmåga. Förmågan att uttrycka sig nyanserat med ord, eller uttrycka samma sak på olika sätt, är en traditionellt kvinnlig förmåga.

Det finns säkert ett gäng teorier om varför det är så här, men en som jag gillar är att män varit ute och jagat och därför behövt ha koll på det spatiella, medan kvinnor varit samlade med andra kvinnor och barn i hemmen och därför behövt ha koll på det kommunikativa.

Ifall någon viktigpetter vill komma och påpeka att detta inte är sant för alla kvinnor alltid överallt genom tiderna i galaxen - nej, det finns givetvis undantag i olika grader.
Citera
2023-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Och ändå har vi en världsberömd kvinnlig kartläsare.

Och då menar du Tove Alexandersson?
Citera
2023-08-14, 14:52
Medlem
Stig-Britts avatar
För den som vill läsa in sig på ämnet.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2019.00128/full

Our study found that males significantly outperformed females in spatial ability overall, which is consistent with the findings of previous meta-analyses. In spite of some conflicting conclusions on gender differences in individual spatial ability, males are obviously at an advantage over females in spatial ability from a macro perspective, and this gender advantage remains obvious and stable, at least from the perspective of meta-analysis. The gender advantage, however, isn't obvious and stable enough to be free from any moderator effects. Our study has provided relevant evidence.
Citera
2023-08-14, 14:55
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja det har min kvinna. Hon kör bra. Egentligen är det mest att hon inte kan höger och vänster.

Okej, låter märkligt, det bör hon ju kunna lära sig ganska lätt?
Citera
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Kan du förklara vad du menar med att hon "inte kan köra bil nåt vidare"? Vad menar du?

Väntar onödigt länge på att köra ut, för att nästa gång köra ut när det inte passar alls, kör klumpiga manövrar på parkeringsplatser så folk blir arga, kör veligt i största allmänhet och kör ofta vilse. Ganska dålig på att parkera och kan inte justera temperatur samtidigt som hon kör, då blir hon stressad.

Hon kör säkert, det gör hon faktiskt. Men hon är ingen god bilförare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
För den som vill läsa in sig på ämnet.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2019.00128/full

Our study found that males significantly outperformed females in spatial ability overall, which is consistent with the findings of previous meta-analyses. In spite of some conflicting conclusions on gender differences in individual spatial ability, males are obviously at an advantage over females in spatial ability from a macro perspective, and this gender advantage remains obvious and stable, at least from the perspective of meta-analysis. The gender advantage, however, isn't obvious and stable enough to be free from any moderator effects. Our study has provided relevant evidence.
Javiss men det innebär inte att ALLA kvinnor har problem med det spatsiala.

Men det fattade du inte.
Citera
2023-08-14, 14:56
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Min har arbetat som ssk i staterna under många år och hon måste ärligt talat tänka till vilket av dom jag menar om jag säger: "höger ben"

Fast det är väl bra det?
Lite tråkigt om sjukvårdspersonal råkar utgå från sitt eget höger/vänster när de ska amputera ena armen.
Kapar de först fel arm så kan du ju åka på att betala dubbetl!
Citera
2023-08-14, 14:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Javiss men det innebär inte att ALLA kvinnor har problem med det spatsiala.

Men det fattade du inte.

Är du på riktigt efterbliven eller försöker du vara rolig nu?
Citera
2023-08-14, 14:58
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Min fru är smart, har krävande jobb, högskoleutbildad med inriktning matematik. Trots detta så är hon så otroligt dålig på att vara kartläsare.

Vi sitter i bilen, den har taskig inbyggd kartfunktion så vi använder alltid telefonen. Jag kör. Det slår aldrig fel, alltid blir det problem, varenda gång, alltid.

”Kör höger nästa”, ”nej du missade du” (säger till 1 sekund innan)
”Kör höger nästa, eller vänta, kanske vänster” (det är 30 min till nästa avfart)
”Det är inte så lätt, kartan snurrar bara, bilen bara hoppar till” (har aldrig kunnat få en demonstration av detta betyder)
”Du skulle svängt av där, såg du inte skylten”
”Oj jag glömde säga till” (satt med Instagram)

Jag blir tokig. Senast så gav jag istället telefonen till vår 8-åriga son, och uppenbarligen är det någon genetik som styr detta för han var naturligt en talang.

”Sväng nästa höger om 3 km”
”Nu är det 500 m kvar”
”Denna korsning höger, jag ser den på kartan”
Etc

Är jag ensam om detta fenomen? Är jag en bitter kvinnohatande gubbe?

Hahahaha!!

Det här är någonting som ett par generationer innan oss har diskuterat åtminstone 😆

Teorierna landar oftast i att vi var ute och jagade och skulle hitta hem igen, på ett helt annat sätt än kvinnorna.

Vi är helt enkelt bra på olika saker.

Kartläsning är definitivt något vi skiljer oss på!

Edit: tillägg:

Det är så typiskt som teorin säger om kvinnor styrka med språk och kommunikation, för när jag o frugan är ute och kör, och hon börjar ”kartläsa” så tystnar jag istället.
Inte så mycket kommunikation där då..😆
Senast redigerad av scoremax 2023-08-14 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in