Citat:
Ursprungligen postat av
allan78
Är jag ensam om detta fenomen? Är jag en bitter kvinnohatande gubbe?
Detta är genetiskt och det visar sig också i olika intelligenstester, där ex. en del av testet består i att man som testperson får titta på en bild på en rutig kub. Instruktionen är att kuben roteras 90 grader runt en axel och sedan får man välja en bild som motsvarar hur kuben då ser ut. Kvinnor har mycket stora svårigheter med detta, men det är relativt enkelt för män. Att mentalisera kring det spatiella är en manlig förmåga i stort, och det är därför du ser kvinnor kämpa med fickparkering, kartläsning och liknande.
Bara som kuriosa kan nämnas att det omvända råder när det gäller verbal förmåga. Förmågan att uttrycka sig nyanserat med ord, eller uttrycka samma sak på olika sätt, är en traditionellt kvinnlig förmåga.
Det finns säkert ett gäng teorier om varför det är så här, men en som jag gillar är att män varit ute och jagat och därför behövt ha koll på det spatiella, medan kvinnor varit samlade med andra kvinnor och barn i hemmen och därför behövt ha koll på det kommunikativa.
Ifall någon viktigpetter vill komma och påpeka att detta inte är sant för alla kvinnor alltid överallt genom tiderna i galaxen - nej, det finns givetvis undantag i olika grader.