Citat:
Ursprungligen postat av
bzo
Ytterst tveksamt skulle jag säga, givet större konkurrens i Sverige än Finland. Och dessutom måste Dollarstore locka en annan kundgrupp än man gjort här tidigare. Vilket verkar gå så där än så länge eftersom man tappar kunder like-for-like nu. Jag gillade Tokmanni innan, men köpet av Dollarstore har än så länge visat sig vara ett kostsamt misstag.
"Rätt" tidpunkt, right... Hur mycket plus ligger du i Tokmanni då? Och i Novo? Och i Klarna? Men om din investeringsstrategi går ut på att förlora pengar så verkar den framgångsrik...
Väntar man till man ser att det faktiskt vänt så kanske man missar den inledande uppgången men man slipper bli fistad i röven varje rapport fram tills vändningen verkligen sker. Som du fick ett exempel på i Tokmanni idag, och hela förra året och förmodligen ytterligare ett antal rapporter. Är du back 30 % för att du försökt fånga den fallande kniven når du ingen överavkastning bara för att du är med på den inledande 20 % uppgången, som man kanske missar om man väntar.
ang att hitta ny "kundgrupp" så är det exakt vad dom håller på med, dom scratchar det billigaste skräpet med superlågkvalite och kör nu samma som Tokmanni i Finland egna varor etc dom experimenterar även med lågpris mat (eurospar som komplement i butikerna) det kan bli intressant att se utfallet på det och hur det blir mottaget i framtiden, hade du kollat på länken jag postade så hade du sett exakt vad dom jobbar med just nu men det struntade du i såklart.
Köpet av dollarstore må ha varit kostsamt "haft sitt pris" men sett till framtida värde blir det win för mig som bottenfiskat djupt värde (jag skulle inte ens gått in om jag inte handlade bolaget på rea), jag kanske inte har rätt idag eller imorgon men säg 3 år eller varför inte 5. Novo är ett annat djur som tillfälligt är och dippar pungen i dyn det är helt fantastiskt att ens ha chansen att gå in i det anrika världsmästarbolaget så jag är djupt tacksam, du känner dig fistad i röven över att tillfälligt förlora pengar skillnaden mot dig är att jag njuter av fistningen för det är det som skapar överavkastning i framtiden, du klarar helt enkelt inte bara av det.
Förövrigt så gick jag in på en lägre nivå med högre owner earnings i tokmanni, så den ska dippa mer innan jag köper mer.
Sedan för att inte verka för elitistisk, din investeringsstil är helt legtim och tryggare och passar förmodligen fler människor.