2026-03-04, 14:11
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Upp 6% den tydliga bilden är att marginalerna och försäljning normaliserats.
Återigen en enkel disconnection i pris gentemot värde.
https://www.placera.se/telegram/tokmanni-group-inderes-hojer-tokmanni-till-oka-20260303
Citera
2026-03-04, 14:13
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Upp 6% idag (än så länge) den tydliga bilden på bolaget är att marginalerna och försäljning normaliserats från en tidigare väldigt negativ story.
https://www.placera.se/telegram/tokmanni-group-inderes-hojer-tokmanni-till-oka-20260303
Citera
2026-03-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg
Upp 6% den tydliga bilden är att marginalerna och försäljning normaliserats.
Är ju bara spekulation av Inderes baserat på att Tokmanni inte vinstvarnat så att det därför inte skulle vara totalt katastrof. Huruvida det verkligen är så får du svar på om två dagar när rapporten kommer... Eftersom aktien gått upp mycket sen Q3-siffrorna gissar jag på ännu en negativ rapportreaktion. Jag tippar också att Inderes är snett ute när de tror att utdelningen skulle bli 0,4 Euro/aktie. Vore idiotiskt att dela ut så mycket samtidigt som de är så hårt skuldsatta.
Citera
2026-03-04, 19:05
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Är ju bara spekulation av Inderes baserat på att Tokmanni inte vinstvarnat så att det därför inte skulle vara totalt katastrof. Huruvida det verkligen är så får du svar på om två dagar när rapporten kommer... Eftersom aktien gått upp mycket sen Q3-siffrorna gissar jag på ännu en negativ rapportreaktion. Jag tippar också att Inderes är snett ute när de tror att utdelningen skulle bli 0,4 Euro/aktie. Vore idiotiskt att dela ut så mycket samtidigt som de är så hårt skuldsatta.

Tokmanni tog för några månader sedan in stålar till fast ränta, väldigt trevligt gjort och säkerställde att det inte är några större problem på skuldfronten, förövrigt så skjutar finländare sällan upp utdelning (vilket dom gjorde förra året) så du kan nog räkna med en fet utdelning rätt ner i mina fickor denna gång iaf.

Sedan så har knuten med maktövertagandet i Dollarstore Svearike knutits upp och marginalerna återställs ju längre tiden går.

Lookin good!
Citera
2026-03-06, 08:48
Medlem
BamseVarBoegs avatar
2025 blev en "meh" rapport guidning något mjuk men det visste vi väl eg att 2025 var mellanmjölk med lite fett. Det viktiga är att skeppet har vänt.

Kommand utdelning på 0.34 eur/share = 2026

Kurs kan gå -5% likväl +5% vid öppning baserat på lättnad eller mer tragik från marknadsentiment.

Edit och slutcitat: gick minus -11% den som vill ha (framtida) stabil utdelning för att dryga ut pensionen kan ju passa på att gå in snart, om ni fortf ser dollarstore butiker utanför erat fönster när ni är pensionärer så trillar pengen in i era arma fickor.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2026-03-06 kl. 09:34.
Citera
2026-03-06, 09:56
Medlem
Citat:
2025 blev en "meh" rapport guidning något mjuk men det visste vi väl eg att 2025 var mellanmjölk med lite fett. Det viktiga är att skeppet har vänt.

Kommand utdelning på 0.34 eur

Kurs kan gå -5% likväl +5% vid öppning baserat på lättnad eller mer tragik från marknadsentiment.

Edit och slutcitat: gick minus -11% den som vill ha (framtida) stabil utdelning för att dryga ut pensionen kan ju passa på att gå in snart, om ni fortf ser dollarstore butiker utanför erat fönster när ni är pensionärer så trillar pengen in i era arma fickor.
Blev precis som jag förutspådde en negativ rapportreaktion (även lägre utdelning än vad Inderes förutspådde, om än högre än vad den borde vara givet nettoskulden: N.sku/ebitda på 4,1, eller 2,7 utan leasing)... Såvida man inte är en s.k. värdefälleinvesterare gör man klokt i att vänta tills man ser om det faktiskt blir någon turnaround. De flesta turnaround-case tar mycket längre tid än man tror, och många lyckas inte alls. Under tiden kan man få avkastning i andra aktier istället för att försöka fånga fallande knivar.

För övrigt inte alls givet att Dollarstore finns kvar om något decennium eller vad man nu har till sin pensionsålder. För givet konkurrensen bland lågpriskedjor i Sverige hade det inte varit speciellt förvånande om någon får kasta in handduken så småningom.
Citera
2026-03-06, 10:21
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Blev precis som jag förutspådde en negativ rapportreaktion (även lägre utdelning än vad Inderes förutspådde, om än högre än vad den borde vara givet nettoskulden: N.sku/ebitda på 4,1, eller 2,7 utan leasing)... Såvida man inte är en s.k. värdefälleinvesterare gör man klokt i att vänta tills man ser om det faktiskt blir någon turnaround. De flesta turnaround-case tar mycket längre tid än man tror, och många lyckas inte alls. Under tiden kan man få avkastning i andra aktier istället för att försöka fånga fallande knivar.

För övrigt inte alls givet att Dollarstore finns kvar om något decennium eller vad man nu har till sin pensionsålder. För givet konkurrensen bland lågpriskedjor i Sverige hade det inte varit speciellt förvånande om någon får kasta in handduken så småningom.

Det blir knappast Dollarstore med Tokmanni som ägare, jag har ägnat morgonen i konferensen och det känns tryggt med hur de jobbar med framförallt Dollarstore.
Se länk: https://rajucast.tv/en/tokmanni-group/financial-statements-review-for-2025/

Angående ditt skuld gnäll så är det lite högt men inte farligt högt, vi kan jämföra med
Tokmanni ~2.7
Dollar Tree ~2.8
Target ~2.5

Sedan käre Björn, kan Dollarstore nå samma marginaler som Finland?
Om svaret är ja = aktien är billig.
Om svaret är nej = värdefälla.

Du verifierar köp vid bolag NÄR allt pekar positivt, jag köper billigt värde vid "rätt" tidpunkt = deep value, skillnaden? En av oss får oftare brutal överavkastning när man får rätt, till slut.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2026-03-06 kl. 10:46.
Citera
2026-03-06, 10:59
Medlem
Citat:
Sedan käre Björn, kan Dollarstore nå samma marginaler som Finland?
Ytterst tveksamt skulle jag säga, givet större konkurrens i Sverige än Finland. Och dessutom måste Dollarstore locka en annan kundgrupp än man gjort här tidigare. Vilket verkar gå så där än så länge eftersom man tappar kunder like-for-like nu. Jag gillade Tokmanni innan, men köpet av Dollarstore har än så länge visat sig vara ett kostsamt misstag.

Citat:
Du verifierar köp vid bolag NÄR allt pekar positivt, jag köper billigt värde vid "rätt" tidpunkt = deep value.

Du verifierar köp vid bolag NÄR allt pekar positivt, jag köper billigt värde vid "rätt" tidpunkt = deep value, skillnaden? En av oss får oftare brutal överavkastning när man får rätt, till slut.
"Rätt" tidpunkt, right... Hur mycket plus ligger du i Tokmanni då? Och i Novo? Och i Klarna? Men om din investeringsstrategi går ut på att förlora pengar så verkar den framgångsrik...

Väntar man till man ser att det faktiskt vänt så kanske man missar den inledande uppgången men man slipper bli fistad i röven varje rapport fram tills vändningen verkligen sker. Som du fick ett exempel på i Tokmanni idag, och hela förra året och förmodligen ytterligare ett antal rapporter. Är du back 30 % för att du försökt fånga den fallande kniven når du ingen överavkastning bara för att du är med på den inledande 20 % uppgången, som man kanske missar om man väntar.
Citera
2026-03-06, 11:12
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ytterst tveksamt skulle jag säga, givet större konkurrens i Sverige än Finland. Och dessutom måste Dollarstore locka en annan kundgrupp än man gjort här tidigare. Vilket verkar gå så där än så länge eftersom man tappar kunder like-for-like nu. Jag gillade Tokmanni innan, men köpet av Dollarstore har än så länge visat sig vara ett kostsamt misstag.

"Rätt" tidpunkt, right... Hur mycket plus ligger du i Tokmanni då? Och i Novo? Och i Klarna? Men om din investeringsstrategi går ut på att förlora pengar så verkar den framgångsrik...

Väntar man till man ser att det faktiskt vänt så kanske man missar den inledande uppgången men man slipper bli fistad i röven varje rapport fram tills vändningen verkligen sker. Som du fick ett exempel på i Tokmanni idag, och hela förra året och förmodligen ytterligare ett antal rapporter. Är du back 30 % för att du försökt fånga den fallande kniven når du ingen överavkastning bara för att du är med på den inledande 20 % uppgången, som man kanske missar om man väntar.
ang att hitta ny "kundgrupp" så är det exakt vad dom håller på med, dom scratchar det billigaste skräpet med superlågkvalite och kör nu samma som Tokmanni i Finland egna varor etc dom experimenterar även med lågpris mat (eurospar som komplement i butikerna) det kan bli intressant att se utfallet på det och hur det blir mottaget i framtiden, hade du kollat på länken jag postade så hade du sett exakt vad dom jobbar med just nu men det struntade du i såklart.

Köpet av dollarstore må ha varit kostsamt "haft sitt pris" men sett till framtida värde blir det win för mig som bottenfiskat djupt värde (jag skulle inte ens gått in om jag inte handlade bolaget på rea), jag kanske inte har rätt idag eller imorgon men säg 3 år eller varför inte 5. Novo är ett annat djur som tillfälligt är och dippar pungen i dyn det är helt fantastiskt att ens ha chansen att gå in i det anrika världsmästarbolaget så jag är djupt tacksam, du känner dig fistad i röven över att tillfälligt förlora pengar skillnaden mot dig är att jag njuter av fistningen för det är det som skapar överavkastning i framtiden, du klarar helt enkelt inte bara av det.

Förövrigt så gick jag in på en lägre nivå med högre owner earnings i tokmanni, så den ska dippa mer innan jag köper mer.
Sedan för att inte verka för elitistisk, din investeringsstil är helt legtim och tryggare och passar förmodligen fler människor.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2026-03-06 kl. 11:54.
Citera
2026-03-07, 18:09
Medlem
Capstans avatar
Det finns för många krimskramsbutiker som konkurrerar ihjäl varandra och säljer samma skit som Temu. Det är definitivt en bransch att undvika som investerare.

Se på grafen hur tydligt Tokmanni rasat 10-15% vid varje rapport 😅

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/653460/tokmanni-group
Citera
2026-03-09, 13:36
Medlem
Inderes tre dagar före rapporten:
Citat:
Inderes höjer rekommendationen för finska detaljhandelsaktören Tokmanni till öka från minska och justerar upp riktkursen till 9,0 euro från 7,7 euro.

Inderes tre dagar efter rapporten:
Citat:
Inderes sänker sin rekommendation för detaljhandelsbolaget Tokmanni till minska från tidigare öka och sänker riktkursen till 7,5 euro från 9 euro.
https://www.placera.se/telegram/tokmanni-group-inderes-sanker-tokmanni-till-minska-oka-20260309

Citera
2026-03-09, 13:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Inderes tre dagar före rapporten:

Inderes tre dagar efter rapporten:

https://www.placera.se/telegram/tokmanni-group-inderes-sanker-tokmanni-till-minska-oka-20260309

Stor humor, så klart.

Men jag förstår inte varför man väljer att komma med en rek tre dagar före rapporten. Det är ju som att be om att bli hånade på elaka nätforum. Varför inte vänta och se hur rapporten blev? Men de var kanske så säkra i sin övertygelse att de ville visa upp den inför världen och samtidigt göra alla hugade investerare en tjänst...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in