2026-05-08, 10:52
Medlem
BamseVarBoegs avatar
https://rajucast.tv/en/tokmanni-group/business-review-for-january-march-2026/

Rapport idag, Tokmanni ner 15% i skrivande stund.
Se gärna rapporten i länken ovan, mycket trevlig webcast med Tokmanni och en kaffekopp i handen.

Kort Kommentar: Överreaktion, dollarstore som sänke. Rea på aktiekurs. Mycket intressanta pilotprojekt som gått extremt bra (eurospar) Framtiden ser ljus ut tycker jag. Skuld ner betydligt = bra.
Senast redigerad av BamseVarBoeg 2026-05-08 kl. 11:01.
Citera
2026-05-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamseVarBoeg

Se gärna rapporten i länken ovan, mycket trevlig webcast med Tokmanni och en kaffekopp i handen.

Kort Kommentar: Överreaktion, dollarstore som sänke. Rea på aktiekurs. Mycket intressanta pilotprojekt som gått extremt bra (eurospar) Framtiden ser ljus ut tycker jag. Skuld ner betydligt = bra.
Nedan var alltså giltigt även idag...
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Väntar man till man ser att det faktiskt vänt så kanske man missar den inledande uppgången men man slipper bli fistad i röven varje rapport fram tills vändningen verkligen sker. Som du fick ett exempel på i Tokmanni idag, och hela förra året och förmodligen ytterligare ett antal rapporter. Är du back 30 % för att du försökt fånga den fallande kniven når du ingen överavkastning bara för att du är med på den inledande 20 % uppgången, som man kanske missar om man väntar.
Dollarstore fortsätter tappa kunder ("Like-for-like customer visits decreased by 7.4%") och man tar kostnader för att smälla upp nya Dollarstore-butiker för att man ingåt hyresavtal, trots att man inte ens själva tror på det nuvarande Dollarstore-konceptet. De och alla gamla butiker ska man sen ta ytterligare kostnader för när man ska konvertera dem till det nya konceptet man testar. Ett koncept som det är osäkert om det kommer vara framgångsrikt eller inte. Det kommer ta tid att vända på detta, om det alls sker.
Citera
2026-05-08, 19:40
Medlem
Capstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capstan
Det finns för många krimskramsbutiker som konkurrerar ihjäl varandra och säljer samma skit som Temu. Det är definitivt en bransch att undvika som investerare.

Se på grafen hur tydligt Tokmanni rasat 10-15% vid varje rapport 😅

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/653460/tokmanni-group
Jag försökte varna er, men ni förstår inte. Den här gången blev det alltså-16% 😂😂😂
Citera
2026-05-08, 20:00
Medlem
Capstans avatar
Citat:

Det är aldrig rea på en fallande kniv pojk, googla uttrycket och lär dig någonting.
Citera
2026-05-09, 16:49
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Det är aldrig rea på en fallande kniv pojk, googla uttrycket och lär dig någonting.

Nä men med matematik så finner man mer värde med säkerhetsmarginal och potential uppsida (fuck hype), jag tycker fortfarande att kursen gick ner för mycket mot vad rapporten faktiskt sade, tokmanni växte like for like och "lilla" dollarstore minskade sin like for like. Marknaden älskar att se problemen och det är där fynden kan göras OM de lyckas med dollarstore turnarounden.

Men för all del, tack för att du tror jag inte vet vad en "fallande kniv" är, dina inlägg på flashback får tala för sig självt.

Slutcitat: Man ser dum ut, även om man har rätt, till slut.
Citera
2026-05-12, 09:42
Medlem
Capstans avatar
-2,6% strax efter öppningen, kniven fortsätter att falla…
Citera
2026-05-12, 09:47
Medlem
Capstans avatar
Citat:
Nä men med matematik så finner man mer värde med säkerhetsmarginal och potential uppsida (fuck hype), jag tycker fortfarande att kursen gick ner för mycket mot vad rapporten faktiskt sade, tokmanni växte like for like och "lilla" dollarstore minskade sin like for like. Marknaden älskar att se problemen och det är där fynden kan göras OM de lyckas med dollarstore turnarounden.

Men för all del, tack för att du tror jag inte vet vad en "fallande kniv" är, dina inlägg på flashback får tala för sig självt.

Slutcitat: Man ser dum ut, även om man har rätt, till slut.
Tokmannis förluster ökade med över 20% till ca 14 miljoner euro. Du verkar inte ens kunna grunderna i matematik eller ekonomi. Du bara fantiserar och hoppas.
Citera
2026-05-12, 12:34
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Tokmannis förluster ökade med över 20% till ca 14 miljoner euro. Du verkar inte ens kunna grunderna i matematik eller ekonomi. Du bara fantiserar och hoppas.

lol sådant litet nättroll du är, frågan är hur ser du på Dollarstore, konkurs inom snart?

Caset bygger inte på att Q1-resultatet var bra. Caset bygger på att Finland förbättras, kassaflödet förbättras och att marknaden kanske prisar in att Dollarstore aldrig vänder. Om Dollarstore inte vänder är jag fel ute. Om det stabiliseras finns uppsida.

Det är inte hopp som ersätter matematik det är en turnaround-bedömning där man väger resultatraden mot kassaflöde, segmentutveckling, balansräkning och guidance.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in