2026-03-09, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Inte för all framtid kanske, men det är endast myndigheter och möjligen icke censurerade medier som kan få full överblick i stunden.

Hur kan ”icke censurerade medier” få ”full överblick” tänker du?

Det är snarare så att de ”icke censurerade medier” du syftar på inte alls är några medier utan snarare diktaturernas statliga lögnfabriker.
Citera
2026-03-09, 09:07
Avslutad
Hur mycket dyrare kan oljepriset stiga? Något säger mig att detta påverkar väl också USA.
Citera
2026-03-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Om deras mål är fred så är det ju väldigt intressant att de väljer att bomba, attackera och utföra black ops mot sina grannar

Nej, Israel försvarar sig mot grannarna samtidigt som man söker fred. Sedan Israel ingick fredsavtal med Egypten och Jordanien har inte ett enda skott avlossats. Alla länder har möjligheten att ingå fredsavtal med Israel.
Citera
2026-03-09, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Hur kan ”icke censurerade medier” få ”full överblick” tänker du?

Det är snarare så att de ”icke censurerade medier” du syftar på inte alls är några medier utan snarare diktaturernas statliga lögnfabriker.

Jag avser att verkliga dödssiffror i Israel inte automatiskt kommer fram i realtid bara för att alla dödsoffer har anhöriga, som användaren jag besvarade verkar föreställa sig.

Eftersom det råder censur av medierna under kriget (inte konstigt i sig) så är dessa inte till mycket hjälp för den som vill bilda sig en realistisk uppfattning om läget.
Citera
2026-03-09, 09:11
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Gissningsvis för att med kort varsel kunna tillverka kärnvapen om de skulle bli attackerade med kärnvapen? Vad tror du?

Jag måste påpeka att det här är ett av de mest korkade och samtidigt mest intressanta inläggen i tråden, grattis. Du menar att man kan slänga ihop en atombomb på några minuter efter att man blivit nukad och sen skicka iväg den med en missil?

Vad som är intressant är att du verkar vara helt införstådd med att det finns förbehåll för denna religiösa fatwa som ger Iran rätt att bryta mot den.
Citera
2026-03-09, 09:13
Medlem
Citat:
Varför kan man inte dölja antalet döda, tänker du?

Israelerna är ett öppet samhälle på det sättet. De informerar sin befolkning. De döljer ett tag vid misslyckade operationer. Samma sak med USA de informerar också om sina döda. Det är en sak man gör i väst. Sen kan det bli fel. Folk försvinner i en explosion. Då tar det ett tag. Okt 7 så överdrevs förlusterna för man tog fel på kroppar. Hamas kroppar blev Israeler. Israel ändrade sedan antal döda.

Palestinierna har historiskt inte heller ljugit om antal döda. Nu senast så verkar det som antingen de ljög eller de inte hade koll hela tiden. De verkar ha periodvis överdrivit antalet döda kvinnor och barn. Om iran underdriver eller överdriver vet jag inte. Och de har inte bra command and control, så de kanske inte vet.

När det gäller döda demonstranter tror jag att iranska regimen underdrev antal döda. Men jag tror inte antalet döda var 30 000. Det är säkert en massa dubbelräkning. Och innan någon brölar om att så var det visst, så kan jag säga vi vet faktiskt inte. Det ligger bådas sidors intressen att fejka antalet.
Citera
2026-03-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag måste påpeka att det här är ett av de mest korkade och samtidigt mest intressanta inläggen i tråden, grattis. Du menar att man kan slänga ihop en atombomb på några minuter efter att man blivit nukad och sen skicka iväg den med en missil?

Vad som är intressant är att du verkar vara helt införstådd med att det finns förbehåll för denna religiösa fatwa som ger Iran rätt att bryta mot den.

Det är ungefär vad professor Ted Postol uppger cirka 4:15 in här:

https://m.youtube.com/watch?v=gbQI_IYz6uM
Citera
2026-03-09, 09:17
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hur mycket kan oljepriset öka under det senaste månadern?

Qatars energiminister nämnde $200 men ingen vet såklart, eftersom det är OT så kan man ju lägga till en fundering på hur gulfen kommer tänka kring att gå med aktivt med marktrupper i kriget eller inte beroende på vad som händer med oljepriset som är deras enda intresse egentligen, alt om de i panik på bred front kommer börja plocka ut sina innehav från amerikanska börsen och börja dra.
Citera
2026-03-09, 09:20
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det är ungefär vad professor Ted Postol uppger cirka 4:15 in här:

https://m.youtube.com/watch?v=gbQI_IYz6uM

"Appeal to authority" kallas det, du argumenterar för din position baserat på vad någon annan tycker utan att själv förstå vad du skriver.
Citera
2026-03-09, 09:24
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMcJill-Phd
Vilka är dessa opinionsbildare? Idén är helt mentalsjuk så jag gissar att galningarna Tucker eller Candace ligger bakom. Är detta korrekt?
Israel är väl det enda landet som på frågan om de har kärnvapen svarat typ "Och? So what? Vem bryr sig?"

Alla andra länder medger att de har kärnvapen eller nekar.

Det är fullt möjligt att Israelerna spränger ett kärnvapen och skyller på Iran eller någon annan. Hela Israel bygger på en lögn om att de har rätt till "det heliga landet" för de är "det utvalda folket". De är inte ens ett folk.
De ljuger om allt.
Citera
2026-03-09, 09:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Litar du inte på Al jazeera?
Du kan nog googla dig fram här utan problem själv, USA verkar inte vara helt nöjda med resultatet av attackerna heller även om Israel ska ha förvarnat om dom.

Nej jag litar definitivt inte på Al Jazeera, jag börjar misstänka att det är Iran som bombat sina egna oljedepåer för att öka stridsviljan.
Citera
2026-03-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
"Appeal to authority" kallas det, du argumenterar för din position baserat på vad någon annan tycker utan att själv förstå vad du skriver.

Ja, detta är utanför mitt (och ditt) expertisområde, men Postol är inte en falsk auktoritet utan någon som har en karriär inom området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in