2026-03-06, 11:01
Medlem
2560ps avatar
Sam Tucker har i gammal god ordning gjort en utmärkt djupanalys:

https://www.youtube.com/watch?v=z2xkQHxceDs&pp=ygULc2FtdGltZSBuZW8%3D
Citera
2026-03-06, 17:27
Moderator
Rassas avatar
Nu har det kommit lite Benchmarks på MacBook Neo. Den ligger i paritet med M1 MacBook Air i multi-core, men mycket högre i single-core, där ligger den närmare M3 / M4.

https://www.macrumors.com/2026/03/05/macbook-neo-first-benchmarks/

Edit: var lite inne på att beställa en, men avsaknaden av en ”riktig” trackpad med Force Touch och haptic feedback blir en dealbreaker. Kollar efter en begagnad Air istället.
Senast redigerad av Rassa 2026-03-06 kl. 17:43.
Citera
2026-03-06, 17:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Är f.ö nyfiken på hur det går att köra Linux på den, om den skiljer sig från M-processorerna.
Det är ju en annan processor med ytterligare ett säkerhetslager, så mitt stalltips är att de kommer ta ganska lång tid innan t.ex. Asahi Linux kan köras.
Men det tar väl några år innan dom går att köpa billigt begagnade också.
Citera
2026-03-06, 17:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nu har det kommit lite Benchmarks på MacBook Neo. Den ligger i paritet med M1 MacBook Air i multi-core, men mycket högre i single-core, där ligger den närmare M3 / M4.

https://www.macrumors.com/2026/03/05/macbook-neo-first-benchmarks/

Edit: var lite inne på att beställa en, men avsaknaden av en ”riktig” trackpad med Force Touch och haptic feedback blir en dealbreaker. Kollar efter en begagnad Air istället.
Ingen som har råd ska köpa denna low end-dator. Den är tänkt som en ingång för studenter i framförallt USA där man kan få den för 500 dollar, vilket ju nästan är ChromeBook-nivå.
Citera
2026-03-07, 23:06
Medlem
8Gb ram!

Jisses!
Citera
2026-03-07, 23:31
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ingen som har råd ska köpa denna low end-dator. Den är tänkt som en ingång för studenter i framförallt USA där man kan få den för 500 dollar, vilket ju nästan är ChromeBook-nivå.
För 500 dollar/~4600 SEK så är det ett riktigt värt köp. För dom 7995 som den kostar i Sverige, så är det mindre värt.
Citera
2026-03-08, 17:08
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För 500 dollar/~4600 SEK så är det ett riktigt värt köp. För dom 7995 som den kostar i Sverige, så är det mindre värt.

500 dollar är dock priset utan moms vilket varierar från delstat till delstat. Jag kan dock hålla med, för upp till 6000 spänn i Sverige hade jag 100% köpt den. Produktkvaliteten lär vara skyhögt bättre än de allra flesta Chromebooks.
Citera
2026-03-08, 17:11
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise

Håller inte med. För den som mest kollar mail, kanske skriver något Word-dokument och läser nyheter så är denna perfekt. Varför skulle man då betala 75% mer för den billigaste MacBooken utan att få någon märkbart förbättrad förmåga utifrån användarperspektivet?
Citera
2026-03-08, 17:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
500 dollar är dock priset utan moms vilket varierar från delstat till delstat. Jag kan dock hålla med, för upp till 6000 spänn i Sverige hade jag 100% köpt den. Produktkvaliteten lär vara skyhögt bättre än de allra flesta Chromebooks.
Ja, typ 6K hade varit ett helt okej och rimligt pris sett till vad det är.
Citera
2026-03-08, 20:11
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja, typ 6K hade varit ett helt okej och rimligt pris sett till vad det är.

Sett till att en ”normal” telefon kostar 8000-9000 numera så är kanske inte 8000 för en dator är så tokigt. Dvs, jag tycker fortfarande att det är för dyrt båda två, men typ allt är ju för dyrt numera
Citera
2026-03-08, 20:35
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Sett till att en ”normal” telefon kostar 8000-9000 numera så är kanske inte 8000 för en dator är så tokigt. Dvs, jag tycker fortfarande att det är för dyrt båda två, men typ allt är ju för dyrt numera
Det finns gott om 'normala' telefoner som inte kostar så mycket. Men jag hör vad du säger.
Citera
2026-03-08, 23:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Håller inte med. För den som mest kollar mail, kanske skriver något Word-dokument och läser nyheter så är denna perfekt. Varför skulle man då betala 75% mer för den billigaste MacBooken utan att få någon märkbart förbättrad förmåga utifrån användarperspektivet?
Vem sa betala 75% mer? Köp en begagnad MBA M2+ istället. Men jag är inte emot att valmöjligheten finns. Synd bara att slutpriset i Sverige blev så pass mycket högre än 500$.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in