2026-03-09, 06:21
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vem sa betala 75% mer? Köp en begagnad MBA M2+ istället. Men jag är inte emot att valmöjligheten finns. Synd bara att slutpriset i Sverige blev så pass mycket högre än 500$.

“Köp en begagnad” är ju alltid en omöjlig ekvation om man ska jämföra med en produkt som säljs ny. Varför i så fall inte vänta och köpa en begagnad neo om ett halvår eller ett år?

Enig om din sista mening dock.
Citera
2026-03-09, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För 500 dollar/~4600 SEK så är det ett riktigt värt köp. För dom 7995 som den kostar i Sverige, så är det mindre värt.

Studenter brukar väl normalt få 1500-2000kr rabatt på apple produkter. Antagligen har de lagt på tullar och räknat med att folket använder rabatt koderna.
Citera
2026-03-09, 11:23
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Cirka 18 månader gammal CPU, är den så usel?

Åldern på prollarna spelar mindre roll.. en modern Celeron får säkerligen spö av en gammal I7 7700K Skylake.
Citera
2026-03-09, 11:47
Medlem
Studentpriset verkar vara 6695kr eller 7695 om du vill ha 512 gb flashminne. Att den dessutom säljs utan strömadapter höjer ju priset en del.
Senast redigerad av Thai-massagen 2026-03-09 kl. 11:49.
Citera
Igår, 08:54
Medlem
Apple användare gör väl allt annat än att spela på sina mac datorer, då bör denna duga? Har väl inte ens 120 hz?

Ser aldrig macanvändare spela på sina macdatorer
Citera
Igår, 09:15
Medlem
Nu gissar jag men med tanke på att det är en mobil-cpu och för att det är Apple så tänker jag mig att den har bra standby-batteritid vilket är viktigt för mig. Windows är totalt värdelöst för detta. Inga fläktar är ett till pluss.

CPUn skulle förmodligen räcka till allt jag gör med en "vardagsrumssoffa-laptop”, dvs surf och streaming.

Innan nån nämner Chromebook så testade jag det för några år sen och bestämde mig att aldrig igen… Har aldrig ägt en Apple dator.
Citera
Igår, 16:19
Medlem
Google fick up Neo som 7995kr och Air som 10500 på rea (12000kr orginal pris)
Försöker Apple ens sälja Neo i sverige?
Citera
Igår, 17:02
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsy
Google fick up Neo som 7995kr och Air som 10500 på rea (12000kr orginal pris)
Försöker Apple ens sälja Neo i sverige?

Netonnet tar 7990 kr så Google funkar inte.
Citera
Igår, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Netonnet tar 7990 kr så Google funkar inte.

Apple.com/se 7995kr
Trodde 100% nån skulle bli sur och ifråga sätta extra priset på "airen". Men nejdå 4kr var det som retade upp nån... haha nu är jag säker jag inte pratar med en bot detta är så mänskligt
Citera
Igår, 20:20
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Den enda relevanta frågan är om en dator med en gammal mobiltelefon-CPU, uselt minne batteri, kasst tangentbord, billig platta och sunkig LCD skärm är värd 6000:- 2026.
Lite "aged like milk" över din kommentar. Processorn verkar prestera mer än tillräckligt väl, batterilängden fullt acceptabel, skärmen riktigt bra, tangentbordet bra (om än utan belysning), högtalarna riktigt bra etc.

Visst, du kan absolut hitta datorer som slår Neo på alla punkter. Men för de 500 dollar som Apple begär för datorn i USA om man köper den som student (och man inte vill lägga ut mer än $500) är det en uppenbart prisvärd produkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Heppsson
CPUn skulle förmodligen räcka till allt jag gör med en "vardagsrumssoffa-laptop”, dvs surf och streaming.
Det är en M4 med några färre kärnor. Vi snackar liksom inte om en gammal Celeron här utan en processor med högre enkeltrådad prestanda än vad Intel eller AMD erbjuder.
Senast redigerad av hakro807 Igår kl. 20:23.
Citera
Igår, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Lite "aged like milk" över din kommentar. Processorn verkar prestera mer än tillräckligt väl, batterilängden fullt acceptabel, skärmen riktigt bra, tangentbordet bra (om än utan belysning), högtalarna riktigt bra etc.

Visst, du kan absolut hitta datorer som slår Neo på alla punkter. Men för de 500 dollar som Apple begär för datorn i USA om man köper den som student (och man inte vill lägga ut mer än $500) är det en uppenbart prisvärd produkt.

Det är en M4 med några färre kärnor. Vi snackar liksom inte om en gammal Celeron här utan en processor med högre enkeltrådad prestanda än vad Intel eller AMD erbjuder.

7995 kr för en grundmodell som bara har 8 GB ram och inte ens ett backlit tangenbord? Ja det är verkligen prisvärt.....eller inte, ni apple-dårar förnekar er aldrig. Om Apple satte sin logga på en bajskorv så skulle ni försvara det till döden.
Citera
Igår, 22:35
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
7995 kr för en grundmodell som bara har 8 GB ram och inte ens ett backlit tangenbord? Ja det är verkligen prisvärt.....eller inte, ni apple-dårar förnekar er aldrig. Om Apple satte sin logga på en bajskorv så skulle ni försvara det till döden.
Nu är ju svenska priserna som de är, men kan ju knappast vara en överraskning att Apple alltid haft högre priser här än i USA? Och de lanserade heller inte produkten exklusivt för Sverige.

Sedan är 8 GB RAM inget bekymmer om man är en vanlig Svensson. Till och med många AAA-spel fungerar förvånansvärt bra med endast 8 GB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in