2026-03-05, 12:17
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Jag köpte nyligen en ny HP för 6000 kr. Bra på pappret. 16 GB ram, Raytheon 7, inte OLED skärm men full HD blabla. Jag hatade den. Burkigt ljud, blev asvarm direkt, fick ont i huvudet av bilden, fläkten lät som en hårfön, kasst tangentbord. Som tur var hade den aktuella återförsäljaren öppet köp även efter man hade testat den så jag blev av med skiten och fick alla pengar tillbaka.
För kanske... två år sen så hade man fått en klart duglig laptop för 6K men idag får man nog lägga ett par tusen till. Jag brukar alltid råda folk till att välja en budget, sen åka till en köplada och klämma lite på dom modellerna som finns i ens prisklass och därefter göra sitt val. Precis som med bilar så är dator i samma prisklass mer eller mindre lika bra, och att det kokar ner till personliga val typ vad man tycker om tangentbordet eller liknande. Att enbart gå efter specs funkar bara när man bygger sin egna stationära dator.
Citera
2026-03-05, 12:21
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
För kanske... två år sen så hade man fått en klart duglig laptop för 6K men idag får man nog lägga ett par tusen till. Jag brukar alltid råda folk till att välja en budget, sen åka till en köplada och klämma lite på dom modellerna som finns i ens prisklass och därefter göra sitt val. Precis som med bilar så är dator i samma prisklass mer eller mindre lika bra, och att det kokar ner till personliga val typ vad man tycker om tangentbordet eller liknande. Att enbart gå efter specs funkar bara när man bygger sin egna stationära dator.

Ja, men specs är alltid argumentet från windowsfanboys i diskussioner om macbooks.
Citera
2026-03-05, 12:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ja, men specs är alltid argumentet från windowsfanboys i diskussioner om macbooks.
Fanboys, oavsett vad dom är fanboys av, är idioter som ofta inte ser längre än vad näsan räcker.
Citera
2026-03-05, 12:40
Medlem
ruskinarmss avatar
Andrahandsmarknaden kommer inom ett år översvämmas av billiga knappt använda Macbook Neo.
Från både privatpersoner men även returnerade på öppet köp som kommer säljas billigare.
Tror många köper den för märkets skull. Och jag betvivlar inte att byggkvaliten är god.
Men jävla trist netbook i längden tror jag. Inte ens bakgrundsbelyst tangentbord.
Och 8 GB RAM är knappast framtidssäkrat.
Att den är gjord av aluminium och att det finns ett äpple på den väger inte upp.

Vill man ha en .. vänta ett tag så lär det finnas såna där på Tradera för 3-4000 spänn i nyskick.
Högst troligen utgår modellen redan nästa år.

Det är min profetia.
Citera
2026-03-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Andrahandsmarknaden kommer inom ett år översvämmas av billiga knappt använda Macbook Neo.
Från både privatpersoner men även returnerade på öppet köp som kommer säljas billigare.
Tror många köper den för märkets skull. Och jag betvivlar inte att byggkvaliten är god.
Men jävla trist netbook i längden tror jag. Inte ens bakgrundsbelyst tangentbord.
Och 8 GB RAM är knappast framtidssäkrat.
Att den är gjord av aluminium och att det finns ett äpple på den väger inte upp.

Vill man ha en .. vänta ett tag så lär det finnas såna där på Tradera för 3-4000 spänn i nyskick.
Högst troligen utgår modellen redan nästa år.

Det är min profetia.

En ny Apple laptop för 8000 kr - billigaste Macbook Air med M5 chip kostar 14000 kr.

Jag har en Macbook Air M1 13" som fungerar bra för surf, filmtittande osv och det är främst batteritiden och byggkvaliteten som gjorde att det blev en Macbook för detta.

Köptes för 5-6 år sedan och kostade då 10.000 tror jag - en snabb titt på blocket visar att andrahandsvärdet nu ligger på 3500-4500 kr.

Det är också en fördel med Apples prylar - de HAR ett andrahandsvärde. Plast-windows-lapstops får man slänga/skänka bort efter 3-4 år.

Ska bli spännande att se några tester i MacOS mellan A18, M1, M2, M5 osv men jag är tveksam på att de som är intresserade bryr sig om detta för surf/filmtittande. Det som kommer spela roll är byggkvalitet, batteritid och att det är en Apple.

Edit:

Ser att en A18 Pro (den som sitter i Macbook Neo) är snabbare än en M1 (den i första Macbook Air med Apple Silicon).

https://appleinsider.com/articles/26/03/04/budget-speed-how-fast-will-the-low-cost-macbook-neo-really-be
Senast redigerad av poiuy1298 2026-03-05 kl. 14:18.
Citera
2026-03-05, 14:27
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
En ny Apple laptop för 8000 kr - billigaste Macbook Air med M5 chip kostar 14000 kr.

Jag har en Macbook Air M1 13" som fungerar bra för surf, filmtittande osv och det är främst batteritiden och byggkvaliteten som gjorde att det blev en Macbook för detta.

Köptes för 5-6 år sedan och kostade då 10.000 tror jag - en snabb titt på blocket visar att andrahandsvärdet nu ligger på 3500-4500 kr.

Det är också en fördel med Apples prylar - de HAR ett andrahandsvärde. Plast-windows-lapstops får man slänga/skänka bort efter 3-4 år.

Ska bli spännande att se några tester i MacOS mellan A18, M1, M2, M5 osv men jag är tveksam på att de som är intresserade bryr sig om detta för surf/filmtittande. Det som kommer spela roll är byggkvalitet, batteritid och att det är en Apple.

Edit:

Ser att en A18 Pro (den som sitter i Macbook Neo) är snabbare än en M1 (den i första Macbook Air med Apple Silicon).

https://appleinsider.com/articles/26/03/04/budget-speed-how-fast-will-the-low-cost-macbook-neo-really-be

Väldigt synd att Apple av nån anledning fimpade bakgrundsbelysning på tangentbordet på Neo.
Framförallt om en stor målgrupp är studenter och yngre personer som gärna sitter uppe i mörker och knapprar. Kanske sitter nattetid och bråkar med kommunister på Flashback ....
Då blir det olidligt utan bakgrundsbelysning.
Om nu inte Apple, uppfinningsrika som dom är, löst på det annat sätt. Typ att tangenterna ändå syns bra i mörker...
Ska bli intressant att se testerna när dom kommer ut.
Citera
2026-03-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Väldigt synd att Apple av nån anledning fimpade bakgrundsbelysning på tangentbordet på Neo.
Framförallt om en stor målgrupp är studenter och yngre personer som gärna sitter uppe i mörker och knapprar. Kanske sitter nattetid och bråkar med kommunister på Flashback ....
Då blir det olidligt utan bakgrundsbelysning.
Om nu inte Apple, uppfinningsrika som dom är, löst på det annat sätt. Typ att tangenterna ändå syns bra i mörker...
Ska bli intressant att se testerna när dom kommer ut.

Det hade givetvis varit nice men jag tror inte det är ett problem då skärmen lyser upp ganska bra.

Kanske något smart med en färg som blir fluorescerande av skärmens ljus.
Citera
2026-03-05, 15:56
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Jag köpte nyligen en ny HP för 6000 kr. Bra på pappret. 16 GB ram, Raytheon 7, inte OLED skärm men full HD blabla. Jag hatade den. Burkigt ljud, blev asvarm direkt, fick ont i huvudet av bilden, fläkten lät som en hårfön, kasst tangentbord. Som tur var hade den aktuella återförsäljaren öppet köp även efter man hade testat den så jag blev av med skiten och fick alla pengar tillbaka.

HP Pavilion?
Citera
2026-03-05, 16:04
Medlem
ceyifam2s avatar
Vet ju inte hur den här kommer att utveckla sig, men jag har flera äldre Macbook Pro och någon Macbook också, "aluminium-Macarna" håller utseendet FANTASTISKT bra, är de välskötta ser de nästan ut som nya även efter 10 år. Viss kan man se lite slitage på tangenter, touchpad, men INTE ALLS som de HP, Acer, och andra laptops jag använt parallellt. De ser ut som om man skrivit hela romaner på dem redan efter något halvår. Talar nu om typiska vanliga företags-HP och konsument-Acer som är tämligen plastiga.

Så, kan absolut tänka mig att köpa en sådan här begagnad om ett par år, om behovet skulle uppstå.

Är f.ö nyfiken på hur det går att köra Linux på den, om den skiljer sig från M-processorerna.
Citera
2026-03-05, 16:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Priset i USA visas utan moms. Det är därför det skiljer sig så mycket mot priset i Sverige. Det är olika momssatser beroende på i vilken delstat man handlar i, så momsen läggs på i efterhand.
Okej.
Citera
2026-03-05, 16:56
Avstängd
Citat:
De har ingen federal moms men de flesta delstater har delstatsmoms och lokal moms. Genomsnittsmomsen totalt är 7,5%. Amerikaner tror man driver med dem när man säger att vi har 25% moms.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:State_Sales_Taxes.webp
Så vi betalar mer än dom, i slutändan ändå?
Citera
2026-03-05, 17:19
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Så vi betalar mer än dom, i slutändan ändå?

Ja, mer än 2000 kr mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in