Citat:
Ursprungligen postat av
ruskinarms
Andrahandsmarknaden kommer inom ett år översvämmas av billiga knappt använda Macbook Neo.
Från både privatpersoner men även returnerade på öppet köp som kommer säljas billigare.
Tror många köper den för märkets skull. Och jag betvivlar inte att byggkvaliten är god.
Men jävla trist netbook i längden tror jag. Inte ens bakgrundsbelyst tangentbord.
Och 8 GB RAM är knappast framtidssäkrat.
Att den är gjord av aluminium och att det finns ett äpple på den väger inte upp.
Vill man ha en .. vänta ett tag så lär det finnas såna där på Tradera för 3-4000 spänn i nyskick.
Högst troligen utgår modellen redan nästa år.
Det är min profetia.
En ny Apple laptop för 8000 kr - billigaste Macbook Air med M5 chip kostar 14000 kr.
Jag har en Macbook Air M1 13" som fungerar bra för surf, filmtittande osv och det är främst batteritiden och byggkvaliteten som gjorde att det blev en Macbook för detta.
Köptes för 5-6 år sedan och kostade då 10.000 tror jag - en snabb titt på blocket visar att andrahandsvärdet nu ligger på 3500-4500 kr.
Det är också en fördel med Apples prylar - de HAR ett andrahandsvärde. Plast-windows-lapstops får man slänga/skänka bort efter 3-4 år.
Ska bli spännande att se några tester i MacOS mellan A18, M1, M2, M5 osv men jag är tveksam på att de som är intresserade bryr sig om detta för surf/filmtittande. Det som kommer spela roll är byggkvalitet, batteritid och att det är en Apple.
Edit:
Ser att en A18 Pro (den som sitter i Macbook Neo) är snabbare än en M1 (den i första Macbook Air med Apple Silicon).
https://appleinsider.com/articles/26/03/04/budget-speed-how-fast-will-the-low-cost-macbook-neo-really-be