2026-03-08, 12:45
Medlem
Karlastars avatar
Vi har ju gett allt till alla som velat bo i Sverige så varför skulle någon tro att Sverige inte ska bjuda på nya flygbiljetter ”hem” till Sverige
Citera
2026-03-08, 12:45
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Verkar mest vara horor och blattar som är fast? Annars hade jag tyckt att staten kan bjussa på hemresan istället för att skicka miljarder till Ukraina.
Citera
2026-03-08, 12:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L493
Håller helt med Bonnker m fl.
Dessa bortskämda "svenskar" bör enbart "hålla käften" och INTE klaga på att de inte får tillräcklig hjälp från Sverige! De har själva valt att åka dit de är trots läget i omvärlden. Vi svenskar som inte ens har råd att åka utomlands (vissa inte ens inom Norden/Skandinavien) klagar INTE.
Finns dom som håller käften och är extremt tacksamma för att UD fixat fram en lösningen också. Det är dock inte dessa som he's utrymme i media nu när man ska driva ett narrativ.
Citera
2026-03-08, 12:49
Medlem
Vad gör svenska bimbos med blonderat hår och uppblåsta läppar i Dubai?
Citera
2026-03-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja? De har ju inte varnat. Och i tidningsartiklar står det att vissa varit oroliga och vänt sig till UD och frågat före resan, och då fått höra att det var grönt att resa.
De hade inga varningar att ge ut kort och gott. Varför skulle UD undanhålla varningar eller restrektioner tänker du?
Citera
2026-03-08, 12:54
Medlem
Media låter nervklena svenskar gråta ut om att andra nationers medborgare fick snacks att tugga på när de väntade på planet som skulle ta dem hem osv. Därefter vänder man detta som kritik mot svenska UD. Sverige är ett fredsskadat land i det att människor här inte vet ett dyft om vad det innebär att leva i eller nära krig. En hel region av jordklotet står i brand och svenskar grinar efter en chipspåse!! Att resa utomlands innebär alltid risker. Vill man undvika risker så stannar man hemma på landsbygden innanför 50-gränsen. Annars accepterar man sitt öde och håller käften.
Citera
2026-03-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vad gör svenska bimbos med blonderat hår och uppblåsta läppar i Dubai?

Hört talas om Dubai Porta Potty?
Citera
2026-03-08, 13:05
Medlem
UD & flygbolag & resebolag borde definitivt göra lite mer för att informera och fixa. Fixa fler evakueringsflyg, osv. Men om flygplatsen är stängd måste ju alla vänta. Oxå svinigt att ta höga priser för sådana biljetter. Dom flesta blir ju oroliga när detta händer, så kom igen UD, visa lite medmänsklighet.
Citera
2026-03-08, 13:10
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byttan
De hade inga varningar att ge ut kort och gott. Varför skulle UD undanhålla varningar eller restrektioner tänker du?

För att de är slöa och senfärdiga som sengångare, samt rädda för att ta beslut som de kan få kritik för. Det är lättare att ta kritik för saker som man inte gjort än saker som man gjort. Jan Mårtensson - som jobbade där själv i flera decennier - har sagt att de har ett underförstått valspråk: "jag gör ingenting så har jag ingenting gjort". Den kulturen sitter nog i väggarna på UD, och är även ganska typisk för hela myndighetssverige.

Tänk på den där incidenten förra vintern då folk fick sitta fast i sina bilar på en motorväg i Skåne, när en långtradare blockerade vägen, vissa upp till ett dygn. Det hade bara behövts att någon hade klippt upp mitträcket och styrt upp trafiken, så kunde alla ha åkt tillbaka i den motgående filen. En långtradarchaufför hade en bultsax, och erbjöd sig att klippa. Men ingen vågade ta beslutet, någon myndighetsperson tänkte ansöka om att få göra det men hittade inte rätt blankett, och då fick det vänta ytterligare många timmar...
Citera
2026-03-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Hört talas om Dubai Porta Potty?

Nej
Citera
2026-03-08, 13:18
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
UD & flygbolag & resebolag borde definitivt göra lite mer för att informera och fixa. Fixa fler evakueringsflyg, osv. Men om flygplatsen är stängd måste ju alla vänta. Oxå svinigt att ta höga priser för sådana biljetter. Dom flesta blir ju oroliga när detta händer, så kom igen UD, visa lite medmänsklighet.
Jag är inte sugen på att mina skattepengar går till sådana personer som väljer att resa till ett land där det är oroligt.
Finns minst ett 50- tal länder som är bättre att åka till.
Men väljer man att riva ett getingbo så får man nog räkna med att det kan bli några stick.
Citera
2026-03-08, 13:22
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att de är slöa och senfärdiga som sengångare, samt rädda för att ta beslut som de kan få kritik för. Det är lättare att ta kritik för saker som man inte gjort än saker som man gjort. Jan Mårtensson - som jobbade där själv i flera decennier - har sagt att de har ett underförstått valspråk: "jag gör ingenting så har jag ingenting gjort". Den kulturen sitter nog i väggarna på UD, och är även ganska typisk för hela myndighetssverige.

Tänk på den där incidenten förra vintern då folk fick sitta fast i sina bilar på en motorväg i Skåne, när en långtradare blockerade vägen, vissa upp till ett dygn. Det hade bara behövts att någon hade klippt upp mitträcket och styrt upp trafiken, så kunde alla ha åkt tillbaka i den motgående filen. En långtradarchaufför hade en bultsax, och erbjöd sig att klippa. Men ingen vågade ta beslutet, någon myndighetsperson tänkte ansöka om att få göra det men hittade inte rätt blankett, och då fick det vänta ytterligare många timmar...
Vilka fegisar jag hade kapat, jag har min bensindrivna motorkap med i bilen på vintern för att kunna kapa om det behövs.
Hade inte tvekat en sekund.
Senast redigerad av braattha 2026-03-08 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in