2026-03-08, 11:16
Medlem
Det som verkligen irriterat mig i mediadebatten är att i vanlig ordning, så lyfter man fram den vanliga svensson som varit på semester i Thailand och som ska hem, samt av någon korkad anledning har valt att mellanlanda i ett arabland och nu blivit strandsatt eller överklassen som varit i dubai, samt nu är fast när de ska hem.
Ingenting om alla muslimer som varit i sina hemländer och nu vill "hem" till Sverige när det börjar brännas, samt inte kommer tillbaka och nu vill ha hjälp via UD.
Dessa är främst de som media håller på att lobba för och som är tänkt att följa med under radarn.
Här hade varit ett perfekt tillfälle att för en stor grupp, så hade man inte ens behövt diskutera om ett återvandringsbidrag utan helt enkelt bara påpekat för dem att vill de helst vara i sina hemländer i annat fall, så kan de lika bra fortsätta nu också, samt kämpa för sina hemländer om det skulle behövas.
Citera
2026-03-08, 11:16
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2QT4U
Vad är det för svenskar som väljer att ha semester en vecka i just Dubai? Prismässigt för en familj i en vecka är väl ca 70.000kr för flyg+boende bara.
För att det är innestället nummer 1, man anser sig vara lyckad om man varit där. Förutom historielösa svenskar, med noll koll på världen, åker många invandrare bosatta i Sverige dit.
Citera
2026-03-08, 11:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Om en resa kostar 12000 och det är 4000 shariaturister samt att den egentliga kostnaden är det dubbla för att shariaturisterna slipper betala för nedflygningen av ett tomt plan, då innebär det att det är 19 flygplan kvar och att staten betalar 48 miljoner för att flyga ner med tomma flygplan, total kostnad blir 96 miljoner.

Ändå klagar de som fick åka med det första planet på att de inte får gratis snacks?
De fick just flyga hem för halva priset!
Vad är detta för människor?
Senast redigerad av Kungenshora 2026-03-08 kl. 11:45.
Citera
2026-03-08, 11:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Jaha.
Hur tycker du UD skall få hem alla svenskar ur Iran?
Eller ur Irak?
Hur skall UD hantera de stackarna, för du tycker väl inte bara synd om dem i Dubai?

Det finns knappast några riktiga svenskar i Iran eller Irak. Och hur eller hur så har UD varnat för att åka dit så länge, att det finns ett mått av skylla-sig-själv. Det finns det inte för folk som mellanlandat på flygplatsen i Dubai eller Doha och fått gå av där, eller köpt en semesterresa till Dubai av TUI.

Citat:
Ursprungligen postat av rapporterna
UD om kritiken: ”Bleknar ganska snabbt”

UD svarar nu på kritiken:

– Jag förstår att man är frustrerad. Men jag tror att det är bra att tänka på att det finns ett enormt mänskligt lidande i Iran och i hela regionen. Att då sätta sig själv i centrum med den typen av klagomål. De bleknar ganska snabbt om man sätter det i perspektiv till att det är krig, säger UD:s chef för konsulära ärenden, Svante Liljegren.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1450372

Det där var väl respektlöst och oförstående?! Man kan ju inte jämföra så. För de svenskar som drabbades av detta, lär det ha varit tillräckligt otäckt. Vi är ju inte vana vid krig och att springa till skyddsrum.
Citera
2026-03-08, 11:52
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns knappast några riktiga svenskar i Iran eller Irak. Och hur eller hur så har UD varnat för att åka dit så länge, att det finns ett mått av skylla-sig-själv. Det finns det inte för folk som mellanlandat på flygplatsen i Dubai eller Doha och fått gå av där, eller köpt en semesterresa till Dubai av TUI.

Det där var väl respektlöst och oförstående?! Man kan ju inte jämföra så. För de svenskar som drabbades av detta, lär det ha varit tillräckligt otäckt. Vi är ju inte vana vid krig och att springa till skyddsrum.
Jag har mycket mer sympati för de "svenskar" som åkt för att besöka sina släktingar i Iran, faktiskt mer sympati på grund av att omvärldsläget är dåligt och de inte vet om de kan träffa sina släktingar igen.
De har i alla fall ett bra skäl.

Vilka bra skäl har en familj med två barn till att shariaturista i just Dubai när det finns miljoner andra resmål som marknadsförs med "shopping, bad och hotell"?

Du klagar mycket på UD men varför klagar du inte på arabländerna som har lockat dit hundratatusentals shariaturister samtidigt som de rullat tummarna medan amerikanerna flugit in hundratals bombflyg?
Citera
2026-03-08, 11:53
Medlem
karlsoons avatar
Jag förstår inte vad folk menar med strandade i Thailand? Alla flygplatser är öppna samtidigt som endast 134 flygningar haft någon påverkan, och då menar man 134 flygningar som blivit påverkade överhuvudtaget.
Vad vill dom att UD ska göra? UD kan inte göra ett smack i det här läget. Det är här en fråga mellan privatperson och flygbolag samt eventuellt gällande försäkring. Svenskar är med knapp marginal skarpare än Somalier.

Citat "Inga större flygplatser i Thailand är stängda i mars 2026, och alla sex huvudflygplatser drivs normalt, trots att 134 flygningar påverkats av spänningar i Mellanöstern.

Aktuell flyginformation (mars 2026):
Flygplatser i drift: Airports of Thailand (AOT) bekräftar att alla stora flygplatser fungerar som vanligt.
Störningar: Konflikten i Mellanöstern har orsakat 134 påverkade flygningar (mellan 28 feb - 1 mars 2026).
Reseråd: Utrikesdepartementet (UD) avråder från icke nödvändiga resor till provinserna Narathiwat, Yala, Pattani och Songkhla (beslut från 12 dec 2025)."
Citera
2026-03-08, 11:58
Medlem
coolabananer123s avatar
Dom som gnäller efter att fått hjälp borde skämmas.
Tack och lov betalade dom för sig.
Citera
2026-03-08, 11:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag har mycket mer sympati för de "svenskar" som åkt för att besöka sina släktingar i Iran, faktiskt mer sympati på grund av att omvärldsläget är dåligt och de inte vet om de kan träffa sina släktingar igen.
De har i alla fall ett bra skäl.

Vilka bra skäl har en familj med två barn till att shariaturista i just Dubai när det finns miljoner andra resmål som marknadsförs med "shopping, bad och hotell"?

Du klagar mycket på UD men varför klagar du inte på arabländerna som har lockat dit hundratatusentals shariaturister samtidigt som de rullat tummarna medan amerikanerna flugit in hundratals bombflyg?

Det har inte jag. Har de kommit hit som flyktingar och sedan åker "hem" på semester, så kan de stanna där. Då behöver de ju inte vårt skydd längre. Asyl ska vara temporärt.

Det får du väl fråga resebyråerna om? Jag kan se lockelsen med Dubai: tryggt när det gäller kriminalitet (de hårda straffen avskräcker, man kan glömma sin handväska någonstans och gå tillbaka efter en timme, då är den kvar och med pengarna kvar i också), de rena gatorna, allt det moderna, futuristiska, storvulna, det lustiga i att åka skidor mitt i öknen, den främmande kulturen med shejkklädda människor på gatorna, närheten till öknen, ökenturer om natten med stjärnklar himmel... och lyx, lyx, lyx och shopping. Kan väl vara kul en gång i livet?

Man kan ju inte klaga på att LÄNDER försöker locka turister till sig? Det gör de ju för att få in västvaluta. Det är sedan reseföretagen och respektive utrikesdepartement som ska värdera vettigheten i att turister faktiskt åker dit.
Citera
2026-03-08, 12:09
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har inte jag. Har de kommit hit som flyktingar och sedan åker "hem" på semester, så kan de stanna där. Då behöver de ju inte vårt skydd längre. Asyl ska vara temporärt.

Det får du väl fråga resebyråerna om? Jag kan se lockelsen med Dubai: tryggt när det gäller kriminalitet (de hårda straffen avskräcker, man kan glömma sin handväska någonstans och gå tillbaka efter en timme, då är den kvar och med pengarna kvar i också), de rena gatorna, allt det moderna, futuristiska, storvulna, det lustiga i att åka skidor mitt i öknen, den främmande kulturen med shejkklädda människor på gatorna, närheten till öknen, ökenturer om natten med stjärnklar himmel... och lyx, lyx, lyx och shopping. Kan väl vara kul en gång i livet?

Man kan ju inte klaga på att LÄNDER försöker locka turister till sig? Det gör de ju för att få in västvaluta. Det är sedan reseföretagen och respektive utrikesdepartement som ska värdera vettigheten i att turister faktiskt åker dit.
Kan man inte klaga på länder som lockar turister till sig samtidigt som de gör såhär mot sina grannländer?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/-israel-har-attackerat-oljedepaer-i-teheran/

Vilka dåliga skäl du nämner!
Citera
2026-03-08, 12:11
Medlem
Håller helt med Bonnker m fl.
Dessa bortskämda "svenskar" bör enbart "hålla käften" och INTE klaga på att de inte får tillräcklig hjälp från Sverige! De har själva valt att åka dit de är trots läget i omvärlden. Vi svenskar som inte ens har råd att åka utomlands (vissa inte ens inom Norden/Skandinavien) klagar INTE.
Citera
2026-03-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jag förstår inte vad folk menar med strandade i Thailand? Alla flygplatser är öppna samtidigt som endast 134 flygningar haft någon påverkan, och då menar man 134 flygningar som blivit påverkade överhuvudtaget.

De har åkt med Emirates, Etihad eller Qatar dit och nu är deras returflyg inställda. Är väl inte så svårt att räkna ut? 134 flyg x 300 personer blir över 40 tusen resenärer så det är en hel del. Tror mina dryga grannar är fast i sydasien på det sättet och skönt att slippa dom.
Citera
2026-03-08, 12:38
Medlem
Motvilligt har jag haft Dubai som transit vid något tillfälle.
Skulle ha avstått idag eller de senaste åren.
Osäkert att säga huruvida jag skulle ha propsat på hjälp från UD om jag var i de strandsattas situation i nuläget.
Folk är inte mer än människor, alla har inte uppfinningsrikedom nog för att hitta utvägar. Hjälplösa, ja, men ”bortskämda” är i min värld ett lite annorlunda begrepp.
(Eller: jag är väl också en bortskämd person, som har haft tur…Lätt att bli filosofisk: människan klarar inte av att leva i den värld vi har skapat. Undviker AI, annars skulle det vara intressant med en tolkning därifrån)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in