2026-03-08, 08:57
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Den som reser på semester utomlands måste vara beredd på vissa risker, även om det är till destinationer som inte UD avråder från.

Tex. Dubai, Arabiska Emiraten, Iran, Cypern ligger i en region där konflikter kan ta fart hastigt.
Man kan inte åka utomlands och tro att ansvaret inte ligger hos en själv

Det finns väl en sådan mentalitet hos många svenskar att man inte ska behöva ta något eget ansvar och gör man fel så skyller man på någon annan och kräver att någon annan ska lösa problemet. Gråter ut i svensk press hur fruktansvärd situation man befinner sig i och får gehör av media samtidigt som folk dör i väpnade konflikter och misär.
Citera
2026-03-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Beror väl på att många flyglinjer idag mellanlandar i Doha som just nu ligger i ett krigsområde.
Hade nog varit bättre att stanna kvar utomlands eller helt enkelt boka om biljetten och via andra länder.
”Svenskar” som gnäller i Iran är sällan svenskar så de kan sitta kvar där de är och istället välja att försvara sitt land.,

Exakt.

Svenskar som åkt på semester till Thailand och nu har drabbats har jag all sympati för.

Invandrade "svenskar" som har rest tillbaks på semester till det arabland de har "flytt" ifrån kan stanna kvar där dom är.
Citera
2026-03-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Så att få låna av staten är det enda alternativet dessa medborgare har för att komma hem?
De kan alltså inte låna av
sina barn
sina föräldrar
sina vänner
sin arbetsgivare
sin släkt
sin bank…menar du.
Det kanske säger en del om dessa människor. Man kan undra hur de fick ihop till en resa till Thailand övht, mha SMS-lån?
Citera
2026-03-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Det vore intressant att veta vilken meddelålder de har som nu sitter fast och har semestrat i Dubai.
Varför åker man till Dubai på semester?

Det går inte att beställa en öl eller vin på restaurang.
Det finns inga spritbutiker.
Kvinnor får palta på sig döljande kläder trots gassande sol.
Män kan inte heller gå ut hur som helst.
Det finns inga klubbar.
Bara på hotellen kan man dricka alkohol och sola/bada
(jag har varit där i jobb)

Gissar att man åker dit för kokainet, unga vuxna som vill knarka en vecka.

Säger som Messi@h H@llberg i Svenska Nyheter;

”Det är bara rövhål som åker till Dubai”

Jag misstänker att den hel del fastnade i Dubai och Doha semestrade inte där. De mellanlandade bara där vid fel tillfälle. Bägge dessa flygplatser är ju bland de största flyghubbarna i världen.

Flygplatsen i Dubai hanterar ca 250 000 passagerare per dag och Doha ca 150 000 per dag. De flesta av dessa passagerare byter ju bra flyg där men det bör ju vara att antal tusen passagerare som blev fast där när missilerna började falla ned.
Senast redigerad av zapohd 2026-03-08 kl. 09:12.
Citera
2026-03-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag misstänker att den hel del fastnade i Dubai och Doha semestrade inte där. De mellanlandade bara där vid fel tillfälle. Bägge dessa flygplatser är ju bland de största flyghubbarna i världen.

Flygplatsen i Dubai hanterar ca 250 000 passagerare per dag och Doha ca 150 000 per dag. De flesta av dessa passagerare byter ju bra flyg där men det bör ju vara att antal tusen passagerare som blev fast där när missilerna började falla ned.

Exakt så är det.. det är en av världens största flyghubbar. Folk som kommer från Asien mellanlandar ofta där och tvärt om.
Citera
2026-03-08, 09:30
Medlem
Vad tänker numera ”kända” strandade Rami och Filippa att de skulle få för den jättestora skatt de betalt till Sverige då? Med tanke på att de tjänade 378100 och 267100 år 2023 dvs betalade cirka 115000 i skatt totalt tillsammans…
Citera
2026-03-08, 09:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Exakt så är det.. det är en av världens största flyghubbar. Folk som kommer från Asien mellanlandar ofta där och tvärt om.
Dom mellanlandar där för att bränslet är billigare, billig resa så hamnar man där mao.
Men det går att undvika med direktflyg.
Så det är ett eget val.
Flygstol den 12e t&r 2v under 6000:-
Senast redigerad av braattha 2026-03-08 kl. 09:36.
Citera
2026-03-08, 09:37
Medlem
Den blonda Svennebanan pappan. Fyfan va jag hatar sånna människor .. vad glad förfan att du ens fick chansen att flyga hem! Usch för sånna personer.. dom andra verkar iaf tacksamma..
https://tv.aftonbladet.se/video/397312/swishplanet-har-landat-stressigt?utm_source=portal-share-button
Citera
2026-03-08, 09:38
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zina316
Vad tänker numera ”kända” strandade Rami och Filippa att de skulle få för den jättestora skatt de betalt till Sverige då? Med tanke på att de tjänade 378100 och 267100 år 2023 dvs betalade cirka 115000 i skatt totalt tillsammans…

Tjänar dom så bra har dom råd med en extra biljett, tycker nog jag.
Citera
2026-03-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Den blonda Svennebanan pappan. Fyfan va jag hatar sånna människor .. vad glad förfan att du ens fick chansen att flyga hem! Usch för sånna personer.. dom andra verkar iaf tacksamma..
https://tv.aftonbladet.se/video/397312/swishplanet-har-landat-stressigt?utm_source=portal-share-button

Typisk vänstergubbe som antagligen aldrig haft ett riktigt problem i sitt liv!
Citera
2026-03-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Folk som åker ner och sponsrar islamistiska shithole countries med turismpengar kan gott stanna kvar där nere
Jag behövde bara läsa ett enda svar i tråden för att slippa skriva ett eget med samma innehåll!

Dessutom, vem reser utomlands idag utan att ha nöd-pengar på kontot? Alla vet 2026 att Sverige inte fixar allt som kan hända en medborgare på utlandssemester (eller semester ö.h.t).
Citera
2026-03-08, 09:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Varför tycker du att folk ska inte kunna ta semester och resa utomlands?
De har betalat sin resa.
Tror ingen reser "utanför Europa utan ett öre på fickan".
Verkar mer att du är en avundsjuk fattiglapp som trycker i din byhåla.
Nog f-n hade jag kunnat betala 12k för en hemresa. Det hela är skrattretande. Och varför gnäller de över priset om de har pengar som du säger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in