Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
Grejen var, att USA försökte avsluta kriget. De tvingades bevisa sin styrka. Det var först efter det.som Japan gav upp. De japanska styrkorna var otroligt ideologiskt motiverade. Så atombomberna talade ett språk japanerna förstod.
Det är så enkelt att de atombombade dom för de vägde för och nackdelar i inrikespolitik och utrikespolitik, i förhållande till sig själv på tronen.
De vägde att atombomba var det bästa för dom själva.
Som du verkar helt eller havlvägs medveten om själv. Det var ingenting annat med i beräkningen. Etik, moral, människoliv, skador, misär, etc, var aldrig med i formeln, bara som indirekt variabel på inrikes och utrikespolitiken.
Eftersom det alltid varit exakt samma formel sedan dess, endast variablerna som förändrats, och var utläsaren av formelns resultat väljer att dra strecket.
Därav skulle jag inte bli det minsta förvånad i dagsläget om det hamnar en bomb för att "tala ett språk som iranierna förstår" som du själv uttrycker det.
Blir heller inte förvånad om det inte hamnar en bomb där. Men om/när det sker och folk säger whaaaa(!?) kommer jag genuint rycka på axlarna om än med en inre liten klump i magen.
Jag gissar du kommer säga whaaaa(!?) om än med en inre röst som säger "nu snackar dom ett språk iranierna förstår, vad annars skulle de ha gjort"
Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
Vad skulle USA annars ha gjort menar du?
Spelar ingen roll vad jag anser de skulle ha gjort. Jag har något som heter heder i mig, som amerikanare inte har rinnande i sitt blod, i alla fall inte de som sitter vid makten, systemet är byggt för att blockera dessa avarter att ta sig dit.
Jag hade likaväl kunnat vara en annan art.