Citat:
Alltså det är väl säkert så att hon har skrikit högst (gör kanske fortfarande?) men Andreas kan ju ändå vara ett rövhål som det inte är synd om och som absolut inte behöver hyllas för någonting 🧐 är verkligen en absurd upplevelse att komma in här i tråden och se att flera människor försvarat honom i flera år och verkar va helt resistenta mot allt som kommer fram, till exempel detta om våldtäktsanklagelserna (som kom som en chock för mig). Plus det hans exflickvän skrivit om hur han beter sig. 😳
Folk snackar om vilka rättigheter man har som förälder när lagstiftningen utgår från att det är BARNET som har rättigheter och inte föräldrarna. Föräldrar (och framför allt vårdnadshavare) har skyldigheter och folk här gör såna dumma tankefel när dom förväxlar sina egna åsikter med vad som är RÄTTIGHETER.
Detta att Andreas som förälder skulle ha RÄTTIGHETEN att DNA-testa Chiara. Det funkar inte så 😐 Chiara hade rätt att få fastställt vem som är hennes biologiska förälder och om Andreas vägrar skriva på (oavsett anledning) så måste till slut domstolen göra allt dom kan för att bevisa för honom att han är pappa rent juridiskt. Det har ingenting med Andreas ”rättigheter” att göra. Hela denna berättelsen är vinklad på ett så konstigt sätt för även om han ville göra DNA-test redan när dom var i familjerätten så är det inte en RÄTTIGHET han har.
Även kring en sån sak som att Chiara säger pappa till Viktor när hon inte träffat Andreas:
• Chiara har rättigheten till kontakt med sin biologiska pappa.
• Andreas har oavsett det INTE rättigheten att KALLAS för pappa.
Här i tråden gör man en sån jävla stor sak kring det som att ”han har fråntagits rättigheten att kallas pappa” men det handlar inte om rättigheter eller rätt vs fel utan bara folks känslor om det 🧐 vilket ärligt talat är ett helt jävla ointressant diskussionsämne
Liksom alla kan väl va överens om att de är två kontroversiella figurer båda två? I nästa steg kan man bara, som du skriver, hoppas att dom inte försöker förstöra för varandra utan sätter Chiara och hennes rättigheter först och inte börjar jiddra om vilka rättigheter dom skulle ha som föräldrar
Folk snackar om vilka rättigheter man har som förälder när lagstiftningen utgår från att det är BARNET som har rättigheter och inte föräldrarna. Föräldrar (och framför allt vårdnadshavare) har skyldigheter och folk här gör såna dumma tankefel när dom förväxlar sina egna åsikter med vad som är RÄTTIGHETER.
Detta att Andreas som förälder skulle ha RÄTTIGHETEN att DNA-testa Chiara. Det funkar inte så 😐 Chiara hade rätt att få fastställt vem som är hennes biologiska förälder och om Andreas vägrar skriva på (oavsett anledning) så måste till slut domstolen göra allt dom kan för att bevisa för honom att han är pappa rent juridiskt. Det har ingenting med Andreas ”rättigheter” att göra. Hela denna berättelsen är vinklad på ett så konstigt sätt för även om han ville göra DNA-test redan när dom var i familjerätten så är det inte en RÄTTIGHET han har.
Även kring en sån sak som att Chiara säger pappa till Viktor när hon inte träffat Andreas:
• Chiara har rättigheten till kontakt med sin biologiska pappa.
• Andreas har oavsett det INTE rättigheten att KALLAS för pappa.
Här i tråden gör man en sån jävla stor sak kring det som att ”han har fråntagits rättigheten att kallas pappa” men det handlar inte om rättigheter eller rätt vs fel utan bara folks känslor om det 🧐 vilket ärligt talat är ett helt jävla ointressant diskussionsämne
Liksom alla kan väl va överens om att de är två kontroversiella figurer båda två? I nästa steg kan man bara, som du skriver, hoppas att dom inte försöker förstöra för varandra utan sätter Chiara och hennes rättigheter först och inte börjar jiddra om vilka rättigheter dom skulle ha som föräldrar
Ja precis det Andreas har är anklagad för är värre än det Nicci har gjort (om man nu ska jämföra vem som är värst).
Tycker inte heller att man ska glorifiera någon eftersom man inte vet vad som händer bakom stängda dörrar.
Exakt det är Chiara som har rätt att veta vem som är hennes biologiska pappa men jag personligen tycker att Nicci kunde ha gått med på det för Chiaras skull.
Men upp till henne just nu och förmodligen kommer Chiara själv ta ett DNA-test när hon blir äldre, det gör ju nästan alla.
Men det där att Chiara kallar Viktor för pappa istället för pappa-Viktor är något som de övade med Chiara, det har jag sett både på sociala medier och i verkligheten.
Det jag har emot det är att det skapar förvirring för Chiara om det blir en stabil kontakt med Andreas.
(Mina föräldrar och morföräldrar var fosterfamilj under hela min uppväxt och självklart var det många små som ville säga mamma och pappa eftersom jag sa det men mina föräldrar var väldigt noga med att de inte fick säga det då socialtjänsten förklarade om att det inte var lämpligt att säga mamma och pappa och sedan träffa mamma och/eller pappa utan det var bättre med namnen.)
Något som jag tycker att de ska tänka på är att man ska älska sitt barn mer än man hatar varandra.
Sedan förstår man att familjen Hernestig aldrig kan ha kontakt med familjen Deak men Viktor verkar vara både vettig och mogen så om det är någon akut kommunikation som måste ske mellan Nicci och Andreas (typ akut sjukdom eller något annat allvarligt) så kanske han kan skicka ett meddelande eller något och att Andreas kan skicka till honom, blir komplicerat om de behöver gå genom någon myndighet om det händer något på helgen eller natten.
Tror att de skulle ha väldigt svårt att förlåta sig själva om det hände något på fredagen och de inte fick veta det förrän söndag så förhoppningsvis ansöker inte Nicci om kontaktförbud då det kan bli med tiden att Andreas får ha Chiara hela helger.
Men vi får se hur det går, bara att hålla tummarna för barnens bästa.