2026-03-07, 12:42
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jullejulle
Alltså det är väl säkert så att hon har skrikit högst (gör kanske fortfarande?) men Andreas kan ju ändå vara ett rövhål som det inte är synd om och som absolut inte behöver hyllas för någonting 🧐 är verkligen en absurd upplevelse att komma in här i tråden och se att flera människor försvarat honom i flera år och verkar va helt resistenta mot allt som kommer fram, till exempel detta om våldtäktsanklagelserna (som kom som en chock för mig). Plus det hans exflickvän skrivit om hur han beter sig. 😳

Folk snackar om vilka rättigheter man har som förälder när lagstiftningen utgår från att det är BARNET som har rättigheter och inte föräldrarna. Föräldrar (och framför allt vårdnadshavare) har skyldigheter och folk här gör såna dumma tankefel när dom förväxlar sina egna åsikter med vad som är RÄTTIGHETER.

Detta att Andreas som förälder skulle ha RÄTTIGHETEN att DNA-testa Chiara. Det funkar inte så 😐 Chiara hade rätt att få fastställt vem som är hennes biologiska förälder och om Andreas vägrar skriva på (oavsett anledning) så måste till slut domstolen göra allt dom kan för att bevisa för honom att han är pappa rent juridiskt. Det har ingenting med Andreas ”rättigheter” att göra. Hela denna berättelsen är vinklad på ett så konstigt sätt för även om han ville göra DNA-test redan när dom var i familjerätten så är det inte en RÄTTIGHET han har.

Även kring en sån sak som att Chiara säger pappa till Viktor när hon inte träffat Andreas:

• Chiara har rättigheten till kontakt med sin biologiska pappa.

• Andreas har oavsett det INTE rättigheten att KALLAS för pappa.

Här i tråden gör man en sån jävla stor sak kring det som att ”han har fråntagits rättigheten att kallas pappa” men det handlar inte om rättigheter eller rätt vs fel utan bara folks känslor om det 🧐 vilket ärligt talat är ett helt jävla ointressant diskussionsämne

Liksom alla kan väl va överens om att de är två kontroversiella figurer båda två? I nästa steg kan man bara, som du skriver, hoppas att dom inte försöker förstöra för varandra utan sätter Chiara och hennes rättigheter först och inte börjar jiddra om vilka rättigheter dom skulle ha som föräldrar

Ja precis det Andreas har är anklagad för är värre än det Nicci har gjort (om man nu ska jämföra vem som är värst).

Tycker inte heller att man ska glorifiera någon eftersom man inte vet vad som händer bakom stängda dörrar.

Exakt det är Chiara som har rätt att veta vem som är hennes biologiska pappa men jag personligen tycker att Nicci kunde ha gått med på det för Chiaras skull.
Men upp till henne just nu och förmodligen kommer Chiara själv ta ett DNA-test när hon blir äldre, det gör ju nästan alla.

Men det där att Chiara kallar Viktor för pappa istället för pappa-Viktor är något som de övade med Chiara, det har jag sett både på sociala medier och i verkligheten.
Det jag har emot det är att det skapar förvirring för Chiara om det blir en stabil kontakt med Andreas.

(Mina föräldrar och morföräldrar var fosterfamilj under hela min uppväxt och självklart var det många små som ville säga mamma och pappa eftersom jag sa det men mina föräldrar var väldigt noga med att de inte fick säga det då socialtjänsten förklarade om att det inte var lämpligt att säga mamma och pappa och sedan träffa mamma och/eller pappa utan det var bättre med namnen.)

Något som jag tycker att de ska tänka på är att man ska älska sitt barn mer än man hatar varandra.
Sedan förstår man att familjen Hernestig aldrig kan ha kontakt med familjen Deak men Viktor verkar vara både vettig och mogen så om det är någon akut kommunikation som måste ske mellan Nicci och Andreas (typ akut sjukdom eller något annat allvarligt) så kanske han kan skicka ett meddelande eller något och att Andreas kan skicka till honom, blir komplicerat om de behöver gå genom någon myndighet om det händer något på helgen eller natten.

Tror att de skulle ha väldigt svårt att förlåta sig själva om det hände något på fredagen och de inte fick veta det förrän söndag så förhoppningsvis ansöker inte Nicci om kontaktförbud då det kan bli med tiden att Andreas får ha Chiara hela helger.

Men vi får se hur det går, bara att hålla tummarna för barnens bästa.
Citera
2026-03-07, 13:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
I Sverige är det en förälders rättighet att begära ett Dna-test om det råder tveksamheter och jag kan bara se det som positivt i den bemärkelsen att pappans säkerhet i faderskapet blir komplett och att barnet får 100% svar på sitt biologiska ursprung.
I N & A fall blev det prövat och enligt domstolsbeslutet så blev den begäran godkänd.
Vårdnadshavaren har ingen skyldighet att gå med på det vilket också visade sig bli fallet i detta nämda ärende.

Skrev kanske lite väl snabbt när det kommer till radering av DNA så får be om ursäkt för om min fåordighet misstolkats något.

Mig veterligen kan man begära att ett DNA‑prov/uppgifter från ett DNA‑test som Rättsmedicinalverket (RMV) har hanterat ska raderas eller slutföras när det inte längre behövs och jag tror personligen (om jag får gissa) att det skulle vara fullt möjligt i A & N:s fall eftersom det är ett litet barn inblandat och för att situationen ser ut som den gör.

Detta är något man har möjlighet att kolla upp innan om man känner osäkerhet kring säkerhet etc. Finns naturligtvis för och nackdelar med allt.

Enligt rättsmedicinska så är:
"Ett DNA-test på små bebisar förhållandevis enkelt och minimalt invasivt.
Barnet sitter tryggt i vårdnadshavarens knä och salivprov från barnets insida av kinden tar ca: 10-20 sekunder".

Jag har full förståelse för integritet, att barn ej kan ge samtycke och säkerhet men i detta fall har jag svårt att se varför ett DNA-test INTE skulle kunna genomföras på lugna, säkra och trygga grunder om man som föräldrer/föräldrar är öppen/öppna för en gemensam lösning.

I mina ögon är det ex. sju reser värre när en förälder åsamkar ett litet oskyldigt barn smärta genom håltagning i öronen. Det som C fick uppleva i mycket låg ålder.

Nu är i alla fall faderskapet fastställt, (utan DNA -test) och man hoppas innerligt att allt kommer bli till det bästa för C och alla övriga inblandade parter.

Nej du verkar lite förvirrad kring rättigheter och skyldigheter. Det är inte Andreas begäran som domstolen godkänt utan det är domstolen som behövt ta ett beslut om DNA-test eftersom att Andreas inte skrev på. Domstolen utgår från barnets rätt att få fastställa vem dens pappa är och inte vad som är förälderns rätt så om pappan vägrar så beslutar dom till slut om DNA-test. Det blir jättekonstigt att prata om det som att domstolen har ”gått med Andreas önskan” för det är inte så det funkar

Andreas har haft möjlighet att önska ett DNA-test men han har inte rättigheten till det. Det är INTE hans rättigheter man utgår från här och väldigt många i tråden verkar inte fatta det typ bara är barnen som har rättigheter

Du verkar inte vad jag fatta vad jag menar att det är ett intrång att ta ett DNA prov på ett barn och det handlar inte om att det skulle göra ont utan om biologisk integritet. Tycker det är helt sjukt att kräva att barn ska behöva göra avkall på det för att få fastställt vem som är dens pappa om det inte råder några tvivel 😐 (vilket det ju inte gjorde) men man kan verkligen tycka olika om detta om hur ”illa” det är med DNA-test, har full respekt för det. Jag skulle aldrig lämna bort mitt eller barnens DNA om de inte var fara för liv och hälsa. Även domstolarna undviker för övrigt att döma ut DNA-test in i det sista för det ÄR ett ingrepp på ens personliga integritet

Tycker för övrigt inte heller man ska ta hål i öronen på små barn men Andreas får ändå inte fler ”rättigheter” bara för att Nicci godkänt håltagning Chiaras öron. 🧐

Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ja precis det Andreas har är anklagad för är värre än det Nicci har gjort (om man nu ska jämföra vem som är värst).

Tycker inte heller att man ska glorifiera någon eftersom man inte vet vad som händer bakom stängda dörrar.

Exakt det är Chiara som har rätt att veta vem som är hennes biologiska pappa men jag personligen tycker att Nicci kunde ha gått med på det för Chiaras skull.
Men upp till henne just nu och förmodligen kommer Chiara själv ta ett DNA-test när hon blir äldre, det gör ju nästan alla.

Men det där att Chiara kallar Viktor för pappa istället för pappa-Viktor är något som de övade med Chiara, det har jag sett både på sociala medier och i verkligheten.
Det jag har emot det är att det skapar förvirring för Chiara om det blir en stabil kontakt med Andreas.

(Mina föräldrar och morföräldrar var fosterfamilj under hela min uppväxt och självklart var det många små som ville säga mamma och pappa eftersom jag sa det men mina föräldrar var väldigt noga med att de inte fick säga det då socialtjänsten förklarade om att det inte var lämpligt att säga mamma och pappa och sedan träffa mamma och/eller pappa utan det var bättre med namnen.)

Något som jag tycker att de ska tänka på är att man ska älska sitt barn mer än man hatar varandra.
Sedan förstår man att familjen Hernestig aldrig kan ha kontakt med familjen Deak men Viktor verkar vara både vettig och mogen så om det är någon akut kommunikation som måste ske mellan Nicci och Andreas (typ akut sjukdom eller något annat allvarligt) så kanske han kan skicka ett meddelande eller något och att Andreas kan skicka till honom, blir komplicerat om de behöver gå genom någon myndighet om det händer något på helgen eller natten.

Tror att de skulle ha väldigt svårt att förlåta sig själva om det hände något på fredagen och de inte fick veta det förrän söndag så förhoppningsvis ansöker inte Nicci om kontaktförbud då det kan bli med tiden att Andreas får ha Chiara hela helger.

Men vi får se hur det går, bara att hålla tummarna för barnens bästa.

Se vad jag skrev där uppe om DNA. Är inte en grej jag tycker man ska ta för lätt på men jag fattar att folk ändå kan argumentera för att hon bara borde tagit testet

Hur dom ska göra med kontakt kommer dom nog bara få lösa. Om Andreas ska ha Chiara hela helger men inte har vårdnad och hon blir sjuk så är han skyldig att kommunicera om hennes tillstånd till den som är vårdnadshavare (om dom skulle hamna på sjukhus så kommer sjukhuset kontakta vårdnadshavaren för det är vårdnadshavaren som bestämmer över barnet)
Senast redigerad av jullejulle 2026-03-07 kl. 13:23.
Citera
2026-03-07, 13:39
Avstängd
Googlade nu och DNA-profilen som rättsmedicinalverket skulle tagit fram lagras som en del av domen i flera år och kan inte raderas på begäran även om den omfattas av sekretess och inte lämnas ut som offentlig handling. Tycker som sagt det är ganska allvarligt att begära att någon inte ska få fastställa vem som är dens pappa om inte den som är vårdnadshavare går med på att lagra delar av ens DNA-profil bland domstolens handlingar i upp mot 10 år innan det sen arkiveras och då sparas för alltid 😐 Det krävs bara ett intrång för att detta material ska läcka och det skulle vara ett sånt jävla övergrepp på Chiaras integritet

Fattar inte varför så många inte förstår vilken risk det är att få sin DNA dokumenterad. Tror man kanske inte tänker på vilka konsekvenser det skulle kunna innebära (det gäller alla som också gör såna privata DNA-test)

Tycker Nicci gjorde helt rätt som inte gick med på DNA-test och bra av Andreas att han ”drog tillbaka” sin begäran till slut

Topsen som man topsar med förstörs så fort provet inte behövs.
Citera
2026-03-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Famlove
Ja har nyss kommit in i tråden så vet faktiskt inte vilka som försvarat A el inte . Okej då försvarar du inte N till 100 % då . Var den uppfattningen jag fick . Hur begåvad han är kan jag då inte svara för då jag ej känner han .
Det kan visst ta upp till 2 år el längre tid än så . Finns dom som har kämpat upp till 5 år för att få träffa sitt barn .
Men Andreas har inte kämpat alls och ingen har nekat honom. Men han måste ju vara juridisk pappa först och det ville han inte utan att först krångla ett par år.
Citera
2026-03-07, 13:51
Medlem
Förstår inte varför J inte kan säga farmor "namn" ist för att tjata sönder ordet farmor till C? Och att dom inte från början, lärde henne att kalla V för "pappa V" (eftersom just ordet PAPPA verkar vara väääldigt viktigt)?! Sen när C är så pass medveten, själv får välja vad hon vill kalla V för.. Tror att bara en sån sak, skulle underlätta lite att introducera "pappa A"!
Varken N eller A är offer här, utan det är bara stackars C 💔
Citera
2026-03-07, 13:53
Medlem
Citat:
Nej du verkar lite förvirrad kring rättigheter och skyldigheter. Det är inte Andreas begäran som domstolen godkänt utan det är domstolen som behövt ta ett beslut om DNA-test eftersom att Andreas inte skrev på. Domstolen utgår från barnets rätt att få fastställa vem dens pappa är och inte vad som är förälderns rätt så om pappan vägrar så beslutar dom till slut om DNA-test. Det blir jättekonstigt att prata om det som att domstolen har ”gått med Andreas önskan” för det är inte så det funkar

Andreas har haft möjlighet att önska ett DNA-test men han har inte rättigheten till det. Det är INTE hans rättigheter man utgår från här och väldigt många i tråden verkar inte fatta det typ bara är barnen som har rättigheter

Du verkar inte vad jag fatta vad jag menar att det är ett intrång att ta ett DNA prov på ett barn och det handlar inte om att det skulle göra ont utan om biologisk integritet. Tycker det är helt sjukt att kräva att barn ska behöva göra avkall på det för att få fastställt vem som är dens pappa om det inte råder några tvivel 😐 (vilket det ju inte gjorde) men man kan verkligen tycka olika om detta om hur ”illa” det är med DNA-test, har full respekt för det. Jag skulle aldrig lämna bort mitt eller barnens DNA om de inte var fara för liv och hälsa. Även domstolarna undviker för övrigt att döma ut DNA-test in i det sista för det ÄR ett ingrepp på ens personliga integritet

Tycker för övrigt inte heller man ska ta hål i öronen på små barn men Andreas får ändå inte fler ”rättigheter” bara för att Nicci godkänt håltagning Chiaras öron. 🧐

Se vad jag skrev där uppe om DNA. Är inte en grej jag tycker man ska ta för lätt på men jag fattar att folk ändå kan argumentera för att hon bara borde tagit testet

Hur dom ska göra med kontakt kommer dom nog bara få lösa. Om Andreas ska ha Chiara hela helger men inte har vårdnad och hon blir sjuk så är han skyldig att kommunicera om hennes tillstånd till den som är vårdnadshavare (om dom skulle hamna på sjukhus så kommer sjukhuset kontakta vårdnadshavaren för det är vårdnadshavaren som bestämmer över barnet)

Känner mig inte särskilt förvirrad. Det är N själv som gått ut med att A önskade/begärde ett DNA-test och det begär man innan man skriver på faderskap om det råder osäkerhet i frågan så den information är taget därifrån.

Vi har bara delade meningar om saken, vilket är helt ok.
Trevlig Helg! 🌞
Citera
2026-03-07, 13:55
Avstängd
Citat:
Ja har nyss kommit in i tråden så vet faktiskt inte vilka som försvarat A el inte . Okej då försvarar du inte N till 100 % då . Var den uppfattningen jag fick . Hur begåvad han är kan jag då inte svara för då jag ej känner han .
Det kan visst ta upp till 2 år el längre tid än så . Finns dom som har kämpat upp till 5 år för att få träffa sitt barn .

Det tar bara så lång tid om man är eeeeextreeeeemt passiv 😂 här är det en kille som dels fick frågan om han ville skriva på redan när faderskapsutredningen gjordes i familjerätten (det ville han inte)

Sen väntade han ändå tills familjerätten vände sig till domstolen. Det finns ingen ”lag” eller regel som hindrar han från att vara den som skickar en stämningsansökan till Tingsrätten om han nu vill ha att domstolen tar ställning om DNA-test så snabbt som möjligt, det hade han kunnat göra redan precis när barnet kom 😐
Senast redigerad av jullejulle 2026-03-07 kl. 13:58.
Citera
2026-03-07, 14:02
Avstängd
Citat:
Känner mig inte särskilt förvirrad. Det är N själv som gått ut med att A önskade/begärde ett DNA-test och det begär man innan man skriver på faderskap om det råder osäkerhet i frågan så den information är taget därifrån.

Vi har bara delade meningar om saken, vilket är helt ok.
Trevlig Helg! 🌞

Nä du förvirrar rättigheter med möjligheter och skrev innan att Andreas hade rättigheten ”som förälder” till ett DNA-test och det har han inte.

Man har typ inga ”rättigheter” som förälder och det vet alla som vart i en vårdnadstvist. Den föräldern som kommer in i en vårdnadstvist och pratar om ”mina rättigheter som förälder” eller ”det som vore bäst för mig” gör bort sig för rättsystemet arbetar utifrån barnets bästa och det är därför folk blir så förvirrade när folk inte får delad vårdnad vid en stor konfilkt
Citera
2026-03-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Men Andreas har inte kämpat alls och ingen har nekat honom. Men han måste ju vara juridisk pappa först och det ville han inte utan att först krångla ett par år.
Okej och det vet du till 100 % att han ej gjort ? 🤔 Du tar del av några handlingar där N gör allt för att smutskasta sitt ex. Förstår inte varför INGEN har reagerat på denna sms konversation som är läkt mellan N och hans ex. Den påstås vara skriven 2023 men varför väntar man så pass länge som till 28/11-25 med att skicka in detta till domstol 🤔 När man anmäler någon för dessa grova anklagelser tar med allt från början än att vänta 1 1/2 år med bevisning. Och vad är det A krånglat till menar du?? Konstigt resonemang ang att vara pappa du ser V som pappa till C då det är den ända pappan som C känner till men han har ingen Juridisk rätt att kalla sig det då enligt ditt resonemang???
Citera
2026-03-07, 14:46
Medlem
Citat:
Nä du förvirrar rättigheter med möjligheter och skrev innan att Andreas hade rättigheten ”som förälder” till ett DNA-test och det har han inte.

Man har typ inga ”rättigheter” som förälder och det vet alla som vart i en vårdnadstvist. Den föräldern som kommer in i en vårdnadstvist och pratar om ”mina rättigheter som förälder” eller ”det som vore bäst för mig” gör bort sig för rättsystemet arbetar utifrån barnets bästa och det är därför folk blir så förvirrade när folk inte får delad vårdnad vid en stor konfilkt

Om du vill märka ord så gör det.
Man kan benämna det som både rätt till och möjlighet till.
Självfallet ser man och ska man alltid till barnets bästa.
Citera
2026-03-07, 15:01
Avstängd
Citat:
Om du vill märka ord så gör det.
Man kan benämna det som både rätt till och möjlighet till.
Självfallet ser man och ska man alltid till barnets bästa.

Gud vad otrevligt. 🫣 Handlar inte om att märka ord utan att det är många här som diskuterar utifrån vad man själva tycker är Andreas ”rättigheter som pappa” (och som använder det ordet) men missar vad som faktiskt är rättigheter på riktigt och missar att föräldrar sällan har några rättigheter när det kommer till barn. Kan ge flera exempel på det bara från tråden om du vill
Citera
2026-03-07, 15:08
Avstängd
Citat:
Okej och det vet du till 100 % att han ej gjort ? 🤔 Du tar del av några handlingar där N gör allt för att smutskasta sitt ex. Förstår inte varför INGEN har reagerat på denna sms konversation som är läkt mellan N och hans ex. Den påstås vara skriven 2023 men varför väntar man så pass länge som till 28/11-25 med att skicka in detta till domstol 🤔 När man anmäler någon för dessa grova anklagelser tar med allt från början än att vänta 1 1/2 år med bevisning. Och vad är det A krånglat till menar du?? Konstigt resonemang ang att vara pappa du ser V som pappa till C då det är den ända pappan som C känner till men han har ingen Juridisk rätt att kalla sig det då enligt ditt resonemang???

Men herregud nu är du lite förvirrad va? 😂 snacka om att veva igång sig kring något som inte är en grej

Det är ju två helt olika ärenden du pratar om.

Hon har ju inte väntat med att skicka in SMS-konversationen mellan henne och hans ex till november 2025. SMS-konversationen kom till domstolen i ärendet om vårdnadstvisten då som en bilaga till hennes ”svar” där hon skriver att Andreas inte är en lämplig vårdnadshavare och att dom inte ska ha gemensam vårdnad. Alla fattar ju att hon skickat in samma SMS-konversation som bevisföring i brottmålet långt innan det också 😂 men det är två separata ärenden. Eller tror du hon kan skicka in bevis till vårdnadstvisten som dom sen tar upp i den andra utredningen om grov kvinnofridskränkning? Hahahahah

Sen skrev jag detta i ett annat inlägg som du kanske missade apropå att du frågar josefmaria vad det är Andreas krånglat till: Det tar bara så lång tid om man är eeeeextreeeeemt passiv 😂 här är det en kille som dels fick frågan om han ville skriva på redan när faderskapsutredningen gjordes i familjerätten (det ville han inte)

Sen väntade han ändå tills familjerätten vände sig till domstolen. Det finns ingen ”lag” eller regel som hindrar han från att vara den som skickar en stämningsansökan till Tingsrätten om han nu vill ha att domstolen tar ställning om DNA-test så snabbt som möjligt, det hade han kunnat göra redan precis när barnet kom 😐
Senast redigerad av jullejulle 2026-03-07 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in