Citat:
Ursprungligen postat av
jullejulle
Alltså nä det är inte en förälders rättighet att DNA-testa barn? Och det är inte en skyldighet för en vårdnadshavare (Nicci i detta fallet) att gå med på det för att Andreas ville det. Det är ju därför det gick hela vägen till domstol, för att han först vägrade skriva på faderskapsbekräftelsen utan DNA. 🧐
Fattar verkligen att man kan argumentera både för att hon borde tillåtit det för enkelhetens skull men också för att han inte borde dragit det så jävla långt som han gjort. Och man kan inte ”radera testet ur rullarna”. Är absolut inte så enkelt. I grunden tycker jag att ingen minderårig ska DNA-testas om det inte är fara för liv och hälsa (till exempel att man behöver veta om ett barn bär på en viss gen) men tror inte folk riktigt fattar vilken invasion ett DNA-test är??
I Sverige är det en förälders rättighet att begära ett Dna-test om det råder tveksamheter och jag kan bara se det som positivt i den bemärkelsen att pappans säkerhet i faderskapet blir komplett och att barnet får 100% svar på sitt biologiska ursprung.
I N & A fall blev det prövat och enligt domstolsbeslutet så blev den begäran godkänd.
Vårdnadshavaren har ingen skyldighet att gå med på det vilket också visade sig bli fallet i detta nämda ärende.
Skrev kanske lite väl snabbt när det kommer till radering av DNA så får be om ursäkt för om min fåordighet misstolkats något.
Mig veterligen kan man begära att ett DNA‑prov/uppgifter från ett DNA‑test som Rättsmedicinalverket (RMV) har hanterat ska raderas eller slutföras när det inte längre behövs och jag tror personligen (om jag får gissa) att det skulle vara fullt möjligt i A & N:s fall eftersom det är ett litet barn inblandat och för att situationen ser ut som den gör.
Detta är något man har möjlighet att kolla upp innan om man känner osäkerhet kring säkerhet etc. Finns naturligtvis för och nackdelar med allt.
Enligt rättsmedicinska så är:
"Ett DNA-test på små bebisar förhållandevis enkelt och minimalt invasivt.
Barnet sitter tryggt i vårdnadshavarens knä och salivprov från barnets insida av kinden tar ca: 10-20 sekunder".
Jag har full förståelse för integritet, att barn ej kan ge samtycke och säkerhet men i detta fall har jag svårt att se varför ett DNA-test INTE skulle kunna genomföras på lugna, säkra och trygga grunder om man som föräldrer/föräldrar är öppen/öppna för en gemensam lösning.
I mina ögon är det ex. sju reser värre när en förälder åsamkar ett litet oskyldigt barn smärta genom håltagning i öronen. Det som C fick uppleva i mycket låg ålder.
Nu är i alla fall faderskapet fastställt, (utan DNA -test) och man hoppas innerligt att allt kommer bli till det bästa för C och alla övriga inblandade parter.