2026-03-07, 09:46
Medlem
Axel46s avatar
Hej, kom och tänka på hur systembolaget fungera efter att blivit bjuden till en inflyttningsfest till en tjej som gillar vin. Själv är jag en öl drickare. Åkte till Systembolaget idag för att köpa ett rödvin. Men när jag går där bland hyllorna av rödvin med olika små lappar att detta är från Amerika, Spanien och Frankrike så står jag där som ett frågetecken. Vilket ska man välja?

Då kom en dam fram som jobbar på Systembolaget och frågade om jag behövde hjälp?
Jag svara absolut jag behöver hjälp, sa som det va att jag skulle köpa en flaska till en tjej som en present för en inflyttningsfest.

Systembolags damen frågade vilken prisklass samt om jag visste om tjejen jag skulle till gilla syrliga vin eller söta. Jag sa att jag inte har en aning. Systembolags damen gav mig ett förslag på ett rödvin jag sedan köpte.

Men nu till min fråga eller tanke som jag fått efter detta besök:

1: Behöver systembolags anställda vara utbildade somalier eller ha något intresse av tex vin för att bli anställda?

2: Får det någon provision av att få en flaska såld?

3: Är det någon skillnad att vara anställd på golvet på Systembolaget och ge tips och råd än att bara sitta i kassan och skanna varor?

Någon som jobbar på Systembolaget eller ha jobbat på Systembolaget som vet?
Citera
2026-03-07, 09:54
Medlem
vitalsignss avatar
1. Nej, de är inte utbildade sommelier. Det heter sommelierer och inte somalier. Men de går interna utbildningar fastän inte speciellt omfattande. Rött till kött, vitt till fisk är väl ganska mycket det de kan.
Jag för min del hjälper hellre mig själv genom att ta reda på det jag vill veta innan jag åker till systembolaget.
2. Nej, på systembolaget har de månadslön enligt kollekivavtal. Inte någon provision.
3. Deras jobb inkluderar både kassa och att serva kunder i butiken.
Citera
2026-03-07, 10:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns
1. Nej, de är inte utbildade sommelier. Det heter sommelierer och inte somalier. Men de går interna utbildningar fastän inte speciellt omfattande. Rött till kött, vitt till fisk är väl ganska mycket det de kan.
Jag för min del hjälper hellre mig själv genom att ta reda på det jag vill veta innan jag åker till systembolaget.
2. Nej, på systembolaget har de månadslön enligt kollekivavtal. Inte någon provision.
3. Deras jobb inkluderar både kassa och att serva kunder i butiken.

Jag har en kompis som jobbar på systembolaget och de har vinprovningar en dag i veckan i den butiken just för att lära sig om smaker och viner. Detta gäller inte alla systembolagets butiker ska sägas men just där kompisen jobbar har de så.
Min kompis är dessutom nykterist så han är inget fan av dessa provningar.
Men de är absolut inte några sommelier som springer runt på butiksgolvet men vissa har mer intresse och kunnande om sina varor än andra exakt som det är i alla typer av butiker.
Citera
2026-03-07, 10:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
De får inte favorisera något specifikt vin (skulle ge utrymme för mutor). Vilket blir lite löjligt om man frågar efter tips som du gjorde. Slutar med att de föreslår ett specifikt ändå. Även om de gör lite krumbukter för sakens skull...
Citera
2026-03-07, 11:23
Medlem
Axel46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
De får inte favorisera något specifikt vin (skulle ge utrymme för mutor). Vilket blir lite löjligt om man frågar efter tips som du gjorde. Slutar med att de föreslår ett specifikt ändå. Även om de gör lite krumbukter för sakens skull...

Så det får inte rekommendera personlig favoriter eller flaskor det vet säljer mycket av som är populära?
Citera
2026-03-07, 12:16
Medlem
vitalsignss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
inte många rätt här

Okej mister. Men då får du ju säga vad som är fel. De har inga sommelierer. De har inte provision och varför de inte har det är uppenbart. Personal är inte uppdelat i kassörer och på-golvet-och-serva-kunderna-personal. Du som vet, hur är det då?
Citera
2026-03-07, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel46
Hej, kom och tänka på hur systembolaget fungera efter att blivit bjuden till en inflyttningsfest till en tjej som gillar vin. Själv är jag en öl drickare. Åkte till Systembolaget idag för att köpa ett rödvin. Men när jag går där bland hyllorna av rödvin med olika små lappar att detta är från Amerika, Spanien och Frankrike så står jag där som ett frågetecken. Vilket ska man välja?

Då kom en dam fram som jobbar på Systembolaget och frågade om jag behövde hjälp?
Jag svara absolut jag behöver hjälp, sa som det va att jag skulle köpa en flaska till en tjej som en present för en inflyttningsfest.

Systembolags damen frågade vilken prisklass samt om jag visste om tjejen jag skulle till gilla syrliga vin eller söta. Jag sa att jag inte har en aning. Systembolags damen gav mig ett förslag på ett rödvin jag sedan köpte.

Men nu till min fråga eller tanke som jag fått efter detta besök:

1: Behöver systembolags anställda vara utbildade somalier eller ha något intresse av tex vin för att bli anställda?

Någon zoomalier har jag nog inte sett på bolaget, kanske någon är sommelier (men det står ju inte riktigt skrivet i pannan på dem).

I övrigt får de ju utbildning internt så det är inte något krav att du är expert när du blir anställd.

Citat:
2: Får det någon provision av att få en flaska såld?

Nej, varför skulle de få det och hur skulle det gå till?

Citat:
3: Är det någon skillnad att vara anställd på golvet på Systembolaget och ge tips och råd än att bara sitta i kassan och skanna varor?

Som jag förstått det så roterar man. Den som sitter i kassan sitter ju inte i kassan dag ut och dag in.
Citera
2026-03-07, 12:55
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Tydligen kan inte du komma med några källor på dina påståenden heller. Har du ens varit på systembolaget själv någon gång.

Endel som inte var "många rätt där" är ju tämligen rätt uppenbart om man bara går in och tittar lite.

inte jag som kom med en massa påståenden

Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Det här är ett diskussionsforum, håller du inte med någon så får du berätta varför ditt pucko.

nej det behöver jag inte
Citera
2026-03-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
inte jag som kom med en massa påståenden

nej det behöver jag inte

Bra, då vet vi att vi kan bortse från det du kommer farande med...
Citera
2026-03-07, 13:00
Medlem
Axel46s avatar
Citat:
Någon zoomalier har jag nog inte sett på bolaget, kanske någon är sommelier (men det står ju inte riktigt skrivet i pannan på dem).

I övrigt får de ju utbildning internt så det är inte något krav att du är expert när du blir anställd.

Nej, varför skulle de få det och hur skulle det gå till?

Som jag förstått det så roterar man. Den som sitter i kassan sitter ju inte i kassan dag ut och dag in.

Just gällande provision tänkte jag att det är som på Elgiganten eller Power där det oftast kommer fram och frågar om man behöver hjälp och om man väljer att köpa något det rekommenderar får det provision.
Citera
2026-03-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel46
Just gällande provision tänkte jag att det är som på Elgiganten eller Power där det oftast kommer fram och frågar om man behöver hjälp och om man väljer att köpa något det rekommenderar får det provision.

Jo, men det bygger ju på att personen i fråga också slutför affären.

Så funkar det ju inte på systembolaget - där tar du ju din flaska och ställer dig i kön och kassören blippar igenom flaskan och tar betalt utan att fråga om mer än möjligtvis ditt leg och om du vill ha kvitto. Det förefaller inte som att det finns förutsättningar för att personen som rekommenderat vinet skall få någon provision med ett sånt upplägg.
Citera
2026-03-07, 13:10
Medlem
Axel46s avatar
Citat:
Jo, men det bygger ju på att personen i fråga också slutför affären.

Så funkar det ju inte på systembolaget - där tar du ju din flaska och ställer dig i kön och kassören blippar igenom flaskan och tar betalt utan att fråga om mer än möjligtvis ditt leg och om du vill ha kvitto. Det förefaller inte som att det finns förutsättningar för att personen som rekommenderat vinet skall få någon provision med ett sånt upplägg.

Det känns konstigt då att utbilda personal inom drycker utan att personalen får ökad lön eller provision. Vad vinner personalen eller systembolaget på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in