Citat:
Ursprungligen postat av
Axel46
Hej, kom och tänka på hur systembolaget fungera efter att blivit bjuden till en inflyttningsfest till en tjej som gillar vin. Själv är jag en öl drickare. Åkte till Systembolaget idag för att köpa ett rödvin. Men när jag går där bland hyllorna av rödvin med olika små lappar att detta är från Amerika, Spanien och Frankrike så står jag där som ett frågetecken. Vilket ska man välja?
Då kom en dam fram som jobbar på Systembolaget och frågade om jag behövde hjälp?
Jag svara absolut jag behöver hjälp, sa som det va att jag skulle köpa en flaska till en tjej som en present för en inflyttningsfest.
Systembolags damen frågade vilken prisklass samt om jag visste om tjejen jag skulle till gilla syrliga vin eller söta. Jag sa att jag inte har en aning. Systembolags damen gav mig ett förslag på ett rödvin jag sedan köpte.
Men nu till min fråga eller tanke som jag fått efter detta besök:
1: Behöver systembolags anställda vara utbildade somalier eller ha något intresse av tex vin för att bli anställda?
Någon zoomalier har jag nog inte sett på bolaget, kanske någon är sommelier (men det står ju inte riktigt skrivet i pannan på dem).
I övrigt får de ju utbildning internt så det är inte något krav att du är expert när du blir anställd.
Citat:
2: Får det någon provision av att få en flaska såld?
Nej, varför skulle de få det och hur skulle det gå till?
Citat:
3: Är det någon skillnad att vara anställd på golvet på Systembolaget och ge tips och råd än att bara sitta i kassan och skanna varor?
Som jag förstått det så roterar man. Den som sitter i kassan sitter ju inte i kassan dag ut och dag in.