2026-03-07, 12:43
Medlem
Jag hänger inte upp mig på språket. Jag stör mig på hur de i FU rent av ljuger och hittar på saker. Det förstör för personer som vill se förändring hos socialtjänsten, då det inte upplevs som seriös kritik, språket är givetvis en del av det, men är långt från det viktigaste.

Om de anser att det är sanningen, varför säger du att det är påhitt? Är inte sanningen alltid individuell? Särskilt när det gäller att en person har blivit utsatt?

Jag kan radda upp lite fler exempel om du vill, som jag nämnt tidigare, hur S*lle som är grundare till denna barnrättsorganisation själv är dömd för att ha hotat en människa till livet, det tycker jag är illa.

Det kan jag absolut hålla med om, det är problematiskt, och det är en fråga som man måste ställa sig kan vissa typer av brottslingar få en andra chans i samhället eller inte. Är han forfarande aggressiv, hotar människor, vad var händelsen då. Men ja det är ju inte Bra!

Att alla som jobbar på socialtjänsten är pedofiler, hur de njuter av att skada barn etc, i kombination med hur dom aktivt avråder barn i deras lives att söka hjälp av socialtjänsten utan att ha någon aning om vad barnens situation är, det är direkt skadligt.

jag skulle inte heller råda någon att söka hjälp hos socialtjänsten, jag skulle råda dessa att söka hjälp hos andra aktörer som kyrkan. Många barn blir förstörda inom socialtjänsten, hela deras myndighet går ut på att människan ska ha så lite så möjligt, lite pengar, leva fattigt, man fortsätter hålla människor i underläge.

Sen vet jag att du syftade på alla typer av placeringar, det är inte där du inte förstår, du trodde att det var 30 000 nya placeringar varje år, när statistiken mäter antal heldygnsinsatser per år, vilket är viktigt att förstå skillnaden på för att kunna läsa statistiken korrekt.

Du kan inte dra en sådan slutsats det står inte att det är så. Du gissar bara att det är så. Om det skulle vara så skulle det stå.

Jag har fortfarande inte fått svar på den frågan jag ställde till dig kring det. Är inte det något positivt för dig att det rör sig om färre antal placeringar än vad du trodde?

Jag tycker inte man ska placera barn om det inte beror på missförhållanden, tex missbruk, misär, smuts, misshandel och där föräldrar faktiskt inte kan tillgodose barnens behov

Ja socialtjänsten kostar pengar, det gör mycket annat också, kostar mycket pengar för samhället att försörja personerna i FU också, eftersom de vägrar att jobba. Min poäng kring kostnaderna i kontexten här var Fias påstående om att hälften av Sveriges stadsbudget skulle gå till att ”kidnappa” barn.

Hon anser det, hon pratar med många som känner lika dant, nu börjar det hända vanliga svenskar också ? Om det är enorma belopp som går till detta, och barn blir felaktigt placerade så är det kidnappning av barn !

Det är en siffra som faller på sin egen orimlighet, och då hittar hon på eller hur?

vilken siffra faller? har du bevis på motsatsen ?

Hennes barn har inte tagits ifrån henne på grund av hennes språk, vet inte vad det är för argument, aldrig något jag påstått iallafall.

Berätta varför dom tagit hennes barn ? Jag förstår inte anledningen?

Vad hade du själv gjort? Känner att jag frågat dig det nu ett par gånger, skulle gärna vilja veta så kan vi föra diskussionen vidare.
jag hade nog varit passiv, jag hade inte sagt till om något, jag hade sagt att jag är beredd att bo på ett hem med mina barn, jag är beredd att göra det ni kräver, även om jag skulle känna att jag blev dåligt behandlad skulle jag vara tyst, även om det dom sa var fel hade jag varit tyst, jag hade inte vågat annat. Hade de tagit barnen iallafall, hade jag försökt jobba tills jag hittade advokater, jag vet ärligt inte. Vad gör man? Man kan göra som elsas mamma eller som s? Finns det andra vägar?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 13:15.
Citera
2026-03-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Har inga problem att erkänna när jag har fel nej, på vilket sätt anser du att jag inte diskuterar rättvist?

Tex gällande Elsa och m hur anser du där? Hur tänker du om socialtjänsten börjar utredas i flera kommuner och det kommer fram fel placeringar?

Kommer du erkänna att du haft fel?

Att socialtjänsten faktiskt systematiskt har tagit barn ?
Citera
2026-03-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du är verkligen helt oförmögen att hålla dig till ämnet. Fia gör ett utmärkt jobb att påpeka hur jag felar henne. Du behöver inte också glra det. Bemöt något av det jag skrev eller strunta i att citera mig.

Spelar ingen roll vilka bevis man ger er, ni ursäktar ju precis allt ändå

Stor mobbaren!, undra hur ni skulle vara som föräldrar ? Lär ni era barn att mobbas också?

Hon bemöter dig sakligt ? Men du sitter bara och har bestämt dig för att hon är så dålig, vad har hon gjort mot sina barn som är så dåligt?

Kan du berätta?
Citera
2026-03-07, 12:51
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Du har inte gett några ”bevis”. Du håller uteslutande på med patologisk mobbing av Sofia.

Du behöver inte oroa dig så mycket för Fia. Som jag redan påpekat sköter hon kritiken mot mig alldeles utmärkt själv.

Jag hade mer än gärna postat klipp om henne, men då får du se till att få hennes gamla tråd öppnad. Här lär det tyvärr gå under OT och raderas.

Ett tips är youtube och att kolla lives, lives är nästan det som ger bäst utdelning vad det gäller nazister, kärringar, kiss och bajs-språk. Samt andra olämpligheter, som närvarande gäster.

Att du länkar till hennes officiella TT visar bara vilken låg nivå på diskussionen du håller.
Citera
2026-03-07, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu kommer hon ju inte från någon lägre klass utan från medelklass i Storstockholm , uppväxt i villa osv

Ja, men hennes språk är ju inte byråkratiskt, om det hade varit det så hade det gjort mycket skillnad ?

Är språket det största problemet här?

Isåfall kan vi säga att en sak som får socialtjänsten att ta barn från föräldrar handlar om hur de språkligt talar med socialtjänsten ?

I tex fup tycker jag det hon har skrivit är väldigt mänskligt realistiskt och sakligt. Jag tror hon pratar så där i live, det är inget språk hon använder till sina barn.
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 12:56.
Citera
2026-03-07, 13:26
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Om de anser att det är sanningen, varför säger du att det är påhitt? Är inte sanningen alltid individuell? Särskilt när det gäller att en person har blivit utsatt?

Nej sanningen är inte alltid individuell, och jag pratar specifikt om desinformationen och påhitt hon gör, att hon upplevt en situation på ett sätt som inte är sann, det är inte vad jag syftar på, jag syftar på ren och skär lögn, som när hon gör påståenden som är objektivt felaktiga.

Citat:
Det kan jag absolut hålla med om, det är problematiskt, och det är en fråga som man måste ställa sig kan vissa typer av brottslingar få en andra chans i samhället eller inte. Är han forfarande aggressiv, hotar människor, vad var händelsen då. Men ja det är ju inte Bra!

Läs domen för dig själv om du vill
https://www.dropbox.com/scl/fi/qup1mqqyjhqgqqxtx0lfu/Norrk-pings-TR-B-3258-16-Aktbil-29-DOM-Sulaiman-Abualfita-Exped.pdf?rlkey=sxm9jd5u9c72b289sah2lzixx&e=1&dl=0

Absolut är han aggressiv, bara kolla in på lives, flertalet gånger har han betett sig aggressivt.
Detta är ett återkommande tema bland dessa individer, flertalet är dömda, lejonmamma t ex som är dömd hon också, förgripelse av tjänsteman efter hon förföljt och varit hotfull mot socialtjänstens personal på stan, hon har även fysiskt slagit barnets pappa, sen har vi pistolMalin, som också är dömd och suttit i fängelse till och med, hon hyrde in män med pistolatrapper för att likt någon actionfilm försöka plocka hem sin son med våld. Vi har Gullimax, där finns det en hel dokumentär på svt du kan kika in "att rädda ett barn". Alla dessa individer figurerar i lives med Fia och FU och stöttas av vederbörande. Det är mer än illa.

Citat:
jag skulle inte heller råda någon att söka hjälp hos socialtjänsten, jag skulle råda dessa att söka hjälp hos andra aktörer som kyrkan. Många barn blir förstörda inom socialtjänsten, hela deras myndighet går ut på att människan ska ha så lite så möjligt, lite pengar, leva fattigt, man fortsätter hålla människor i underläge.

Finns många som räddas av socialtjänsten också, men så fort någon haft en positiv upplevelse av socialtjänsten blir de blockade direkt i FU's lives, varför vill man inte låta dessa komma till tals, det är väl positivt när socialtjänsten fungerar bra, eller?

Citat:
Du kan inte dra en sådan slutsats det står inte att det är så. Du gissar bara att det är så. Om det skulle vara så skulle det stå.

Nej jag gissar inte, det är vad som står, det verkar dock för avancerat för dig att ta till dig.

Citat:
Jag tycker inte man ska placera barn om det inte beror på missförhållanden, tex missbruk, misär, smuts, misshandel och där föräldrar faktiskt inte kan tillgodose barnens behov

Jag tycker inte heller att man godtyckligt bara ska placera barn, men var inte vad jag frågade, så hur är det relevant?

Citat:
vilken siffra fallen har du bevis på motsatsen ?

Siffran om att HÄLFTEN av Sveriges stadsbudget skulle gå till att kidnappa barn? Du vill att jag bevisar att det inte är sant? Du kan inte på egen hand inse att det inte stämmer?

Men visst, absolut
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/

Där har du stadsbudgeten för 2025, som du kan se går inte hälften till socialtjänsten för någon barnkidnappning.

Citat:
Berätta varför dom tagit hennes barn ? Jag förstår inte anledningen?

Det har varit en lång process som landade i att barnen togs, inte från ingenstans, Fia själv ändrar historien konstant, men av vad man kan läsa sig till, så i runda slängar, hon skaffade barn med en hemlös narkoman, inte en gång utan 2 gånger, de hamnade i en konflikt, hon försökte använda socialtjänsten för att få pappan ur bilden, det framgår i domarna kring hur Fia dragit in barnen i konflikten mellan henne och pappan så till den grad att barnens utveckling och mående skadades, frivilliga insatser vägrades, umgänge fungerade inte för att hon är som hon är.

Hon hade kunnat få hem sina barn ganska snabbt skulle jag tro, om hon hade svalt lite stolthet och bara gjort som hon blivit tillsagd, men det är det hon inte klarar av, och då sätter hon inte sina barns behov framför sina egna, jag säger ingenting om huruvida det ska gå till så, jag är för att vi ska ha en rättvis och bra socialtjänst som aldrig gör fel, det vill nog alla människor.

Men om man väl befinner sig i situationen där det gäller att sammarbeta eller inte få se sina barn, ja då gör man vad som helst, det hade iaf jag gjort, för mina barn betyder mer för mig än min personliga stolthet eller vilja att få rätt.

Citat:
jag hade nog varit passiv, jag hade inte sagt till om något, jag hade sagt att jag är beredd att bo på ett hem med mina barn, jag är beredd att göra det ni kräver, även om jag skulle känna att jag blev dåligt behandlad skulle jag vara tyst, även om det dom sa var fel hade jag varit tyst, jag hade inte vågat annat. Hade de tagit barnen iallafall, hade jag försökt jobba tills jag hittade advokater, jag vet ärligt inte. Vad gör man? Man kan göra som elsas mamma eller som s? Finns det andra vägar?

Hade Fia gjort så som du beskriver, hade hon haft barnen hos sig idag. Det är den absolut lättaste vägen att få tillbaka sina barn om man skulle få dom felaktigt omhändertagna, vill man förändra systemet, ja då är det via politiken det behöver ske, FU gör inget av detta, de lägger en massa energi på helt meningslösa aktiviteter som inte får henne eller någon annan närmare att kunna återförenas med sina barn. Vad de håller på med förstör mer än vad det gör nytta, man kan tycka socialtjänsten är pissdålig, och samtidigt också tycka att FU är en oseriös organisation som sprider hat och desinformation, det går alldeles utmärkt.
Citera
2026-03-07, 13:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Du behöver inte oroa dig så mycket för Fia. Som jag redan påpekat sköter hon kritiken mot mig alldeles utmärkt själv.

Jag hade mer än gärna postat klipp om henne, men då får du se till att få hennes gamla tråd öppnad. Här lär det tyvärr gå under OT och raderas.

Ett tips är youtube och att kolla lives, lives är nästan det som ger bäst utdelning vad det gäller nazister, kärringar, kiss och bajs-språk. Samt andra olämpligheter, som närvarande gäster.

Att du länkar till hennes officiella TT visar bara vilken låg nivå på diskussionen du håller.
Du har inget att komma med men postar ändå massor av inlägg som är ren mobbing. Det är väldigt skruvat.

Citat:
Hade Fia gjort så som du beskriver, hade hon haft barnen hos sig idag.
Du menar att det är hennes agerande som gör att hon inte får tillbaka barnen? I så fall finns det ju verkligen fog för kritiken mot LVU-systemet. Det innebär i så fall att kritik mot LVU-systemet används som skäl för att tvångsomhänderta barn.
Citera
2026-03-07, 13:45
Medlem
Nej sanningen är inte alltid individuell, och jag pratar specifikt om desinformationen och påhitt hon gör, att hon upplevt en situation på ett sätt som inte är sann, det är inte vad jag syftar på, jag syftar på ren och skär lögn, som när hon gör påståenden som är objektivt felaktiga.

Hur menar du att sanningen är i s fall då ? Har hon inte rätt att känna så ? Har hon inte rätt att kämpa för det hon anser är rättvisan ? ?

Läs domen för dig själv om du vill
https://www.dropbox.com/scl/fi/qup1mqqyjhqgqqxtx0lfu/Norrk-pings-TR-B-3258-16-Aktbil-29-DOM-Sulaiman-Abualfita-Exped.pdf?rlkey=sxm9jd5u9c72b289sah2lzixx&e=1&dl=0

Absolut är han aggressiv, bara kolla in på lives, flertalet gånger har han betett sig aggressivt.
Detta är ett återkommande tema bland dessa individer, flertalet är dömda, lejonmamma t ex som är dömd hon också, förgripelse av tjänsteman efter hon förföljt och varit hotfull mot socialtjänstens personal på stan, hon har även fysiskt slagit barnets pappa, sen har vi pistolMalin, som också är dömd och suttit i fängelse till och med, hon hyrde in män med pistolatrapper för att likt någon actionfilm försöka plocka hem sin son med våld. Vi har Gullimax, där finns det en hel dokumentär på svt du kan kika in "att rädda ett barn". Alla dessa individer figurerar i lives med Fia och FU och stöttas av vederbörande. Det är mer än illa.

Ja, det är tråkigt, våld är ju aldrig okej. Att människor blir aggressiva när dom blir illa behandlade av myndigheter är ett väldigt komplext ämne. För jag kan förstå att man vill att de här personerna som sitter bakom besluten ska få känna samma smärta.

Det handlar ju om en enorm smärta, föräldrarna saknar stöd, dom går igenom kriser som är svåra att föreställa sig.

Det handlar om att man saknar verktyg i grund och botten, det skulle exempelvis kunna finnas en utbildning för föräldrar som vill få tillbaka sina barn. Där de förstår hela systemet, föräldrarna saknar idag totalt rättssäkerhet i detta.

Finns många som räddas av socialtjänsten också, men så fort någon haft en positiv upplevelse av socialtjänsten blir de blockade direkt i FU's lives, varför vill man inte låta dessa komma till tals, det är väl positivt när socialtjänsten fungerar bra, eller?

Jag tror hon är rädd att ingen ska tro henne, hon söker dom som varit med om samma sak, om hon ska lyfta socialtjänsten som har gjort positiva insatser så förlorar hon makt själv och andra ser hennes problem som problematiskt

Nej jag gissar inte, det är vad som står, det verkar dock för avancerat för dig att ta till dig.

Du får visa källa på ditt påstående angående nya placeringar och gamla i samma siffror

Jag tycker inte heller att man godtyckligt bara ska placera barn, men var inte vad jag frågade, så hur är det relevant?

När får man ta barn enligt dig då? När barnens behov inte kan tillgodoses innefattar i princip vad som helst

Siffran om att HÄLFTEN av Sveriges stadsbudget skulle gå till att kidnappa barn? Du vill att jag bevisar att det inte är sant? Du kan inte på egen hand inse att det inte stämmer?

Jag frågar dig hur många miljarder tror du går till placerade barn i Sverige ? Jag kan inte se vilka som går till placerade barn, du kanske kan hjälpa till som har så bra koll?

Men visst, absolut
https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/

Där har du stadsbudgeten för 2025, som du kan se går inte hälften till socialtjänsten för någon barnkidnappning.

Det har varit en lång process som landade i att barnen togs, inte från ingenstans, Fia själv ändrar historien konstant, men av vad man kan läsa sig till, så i runda slängar, hon skaffade barn med en hemlös narkoman, inte en gång utan 2 gånger, de hamnade i en konflikt, hon försökte använda socialtjänsten för att få pappan ur bilden, det framgår i domarna kring hur Fia dragit in barnen i konflikten mellan henne och pappan så till den grad att barnens utveckling och mående skadades, frivilliga insatser vägrades, umgänge fungerade inte för att hon är som hon är.

F säger att hon varit orolig för barnen blivit sexuellt utnyttjade. Vad tycker du om det ?

Hon hade kunnat få hem sina barn ganska snabbt skulle jag tro, om hon hade svalt lite stolthet och bara gjort som hon blivit tillsagd, men det är det hon inte klarar av, och då sätter hon inte sina barns behov framför sina egna, jag säger ingenting om huruvida det ska gå till så, jag är för att vi ska ha en rättvis och bra socialtjänst som aldrig gör fel, det vill nog alla människor.

Men om man väl befinner sig i situationen där det gäller att sammarbeta eller inte få se sina barn, ja då gör man vad som helst, det hade iaf jag gjort, för mina barn betyder mer för mig än min personliga stolthet eller vilja att få rätt.

Ska det gå till så att man inte får ha stolthet när man pratar med socialtjänsten ?
Hade Fia gjort så som du beskriver, hade hon haft barnen hos sig idag. Det är den absolut lättaste vägen att få tillbaka sina barn om man skulle få dom felaktigt omhändertagna, vill man förändra systemet, ja då är det via politiken det behöver ske, FU gör inget av detta, de lägger en massa energi på helt meningslösa aktiviteter som inte får henne eller någon annan närmare att kunna återförenas med sina barn. Vad de håller på med förstör mer än vad det gör nytta, man kan tycka socialtjänsten är pissdålig, och samtidigt också tycka att FU är en oseriös organisation som sprider hat och desinformation, det går alldeles utmärkt.

Menar du att det är korrekt att föräldrar ska bli illa behandlade för att få ha sina barn av socialtjänsten ?
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 13:50.
Citera
2026-03-07, 13:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Menar du att det är korrekt att föräldrar ska bli illa behandlade för att få ha sina barn av socialtjänsten ?
Det är självklart inte korrekt. Det finns tydliga lagar och regler för hur det här ska gå till. Det är också vad Sofia säger. Det hon och många andra utsätts för är ren mobbing – när sådant sker vid myndighetsutövning är det tveklöst grovt tjänstefel. Det är ett mycket allvarligt brott med sex års fängelse på straffskalan.

De som försvarar godtyckliga LVU-ingripanden försvarar grov brottslighet (tjänstefel).
Citera
2026-03-07, 13:55
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:

Jag skrev uttryckligen

Citat:
jag säger ingenting om huruvida det ska gå till så, jag är för att vi ska ha en rättvis och bra socialtjänst som aldrig gör fel, det vill nog alla människor.

Om du vill att jag bemöter det du skriver, så kan du väl åtminstone läsa det jag skriver ordentligt tack.
Citera
2026-03-07, 13:57
Medlem
Citat:
Jag skrev uttryckligen

Om du vill att jag bemöter det du skriver, så kan du väl åtminstone läsa det jag skriver ordentligt tack.

Du säger ju att hon hade fått sina barn tillbaka om hon var tyst, och inte sa emot något, att om man sväljer sin stolthet kan man få sina barn tillbaka ?

Det var det du menade? Jag tolkar det så?

Även om en förälder sköter sig och står på sig och socialtjänsten inte anser det, då ska föräldern säga att den är dålig och vara tyst ?

Du och andra här som skriver sånna här saker, ni uppfattas inte som sympatiska!
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 13:59.
Citera
2026-03-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är självklart inte korrekt. Det finns tydliga lagar och regler för hur det här ska gå till. Det är också vad Sofia säger. Det hon och många andra utsätts för är ren mobbing – när sådant sker vid myndighetsutövning är det tveklöst grovt tjänstefel. Det är ett mycket allvarligt brott med sex års fängelse på straffskalan.

De som försvarar godtyckliga LVU-ingripanden försvarar grov brottslighet (tjänstefel).

Absolut, men ingen inom socialtjänsten döms för detta eftersom socialtjänsten alltid gömmer sig bakom sekretess, så fort media eller någon lyfter detta.

Hänvisar socialtjänsten bara till sekretess!
Senast redigerad av Omduvaemin 2026-03-07 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in