2026-03-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Helt korrekt men det tar fortfarande inte bort problemet för regeringen. Det är ju därför de agerar. Det är också löjligt med att säga passar det inte så flytta. (Jag har själv använt det argumentet och vet hur löjligt det är). För de flesta är det inte så lätt att flytta

Regeringen borde agerat snabbare. UK började planera att ta hem 200 000 personer.

Jag garanterar att regeringen kommer vara sura om de förlorar valet och hade nog gärna sett att UD hade agerat snabbare.

Att några botoxbombade människor gråter ut för att dom fastnade på sin semester lär knappast ge några minuspoäng till regeringen!
Alla inser hur idiotiskt det är att gråta för struntsaker som detta!
Citera
2026-03-07, 11:49
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Trodde det betydde gråta

Du tänker på "flänna".
Citera
2026-03-07, 11:58
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Jag tycker bara Sverige kan vara först på agera inte vara sist.

Vad är ett chartrat plan och nedskickat en expert grupp bevis för. Att svenska regeringen slösar tid eller faktiskt hjälper? Om ett plan inte bevis då kan de chartra fler då det inte är bevis för hjälp.

Även USA är naiva när de säger till sina medborgare att evakuera på egen hand från en krigszon. Sen ändrade man sig när man fattade att från en krigszon är det svårt att ta sig i från om det är krig speciellt när alla turister och expats vill åka samtidigt. Och det är lika varje gång. Vilken fåntratt som helst kan fatta att det blir kaos. EU har till med en möjlighet att hjälpa om ett medlemsland frågar. Flera länder har fått hjälp. Så du har indirekt betalat för slovaker och Italienare.

Det är som att regeringar och UD inte förstår hur transporter och logistik fungerar.
Hur hade det låtit tror du om Sverige var först på bollen att hämta medborgare. Och ett plan blev nedskjutet.

🔴Despite the efforts deployed, in coordination with the Ministry of Europe and Foreign Affairs, to continue the repatriation of French nationals who wish to return from the Middle East, the Air France flight chartered by the Government to retrieve our compatriots from the United Arab Emirates was forced tonight to turn back due to missile fire in the area.
Citera
2026-03-07, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har fel ingångsvärde i din argumentation.

UD:s ingång baserad på svenska lagar och regler är att den som inte är i nöd ska fixa sin hemresa på egen hand. I det perspektivet finns det inga skäl för UD att ordna evakueringsflyg eller andra trandporter. Det är en sak mellan resenärer, flygbolag och i vissa fall försäkringsbolag, i den mån en resa öht varit bokad.

När du jämför med andra länder borde du vara tydlig med hur de ländernas lagstiftning ser ut vad gäller statens skyldigheter.

EU chartrar inte flygplan för evakuering, man kan bidra med pengar.

DN

Det finns svenska medborgare som flugits ut på detta vis.

Det blir ett politiskt problem vare sig lagar och regler. Annars skulle regeringen inte gjort ett skit. Det har inte göra med vad som juridiskt rätt, moraliskt rätt utan att det är ett politiskt problem. Nu börjar tidningarna skriva om alla som sitter fast i Thailand.

Du kan skrika dig blå om lagar och regler. Det får vika undan när folk överöser UD med frågor och krav. Om nu Hilda dör på sin semester för att inte kunde komma hem så kommer det bli ett jävla liv. Du kan stå där med din lagbok - folk bryr sig inte. Vill det sig illa, om svenskar dör, så kommer kravet komma att utrikesministern ska avgå. Och det dummaste hon kan göra då är att glappa om svenska lagar och regler.

Personligen tycker jag folk ska vara lite bättre på att planera för problem när de reser. Men i detta fall klarade inte ens UD att göra det. Och svenskar i Iran får skylla sig själva. Jag har själv rest i flera länder som man inte borde åka till. Jag räknade inte då med svensk hjälp. Jag hade alltid exitstrategier.
Citera
2026-03-07, 12:02
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Frågan är om det ens går att få några pluspoäng för att vi har massa Islamister som får betala dyrt för att flyga tillbaka hit? Vänstern får nog satsa på något annat.

Om vi lyfter på stenen du ligger under, så arbetar det och bor rätt många svenskar i den regionen. Dels för att de slipper betala någon inkomstskatt men också pga om ett företag vill ha fysisk representation i den regionen samt östra Asien, så är det enkelt att etablera sig där. Vi kan väl säga såhär också… att de som flyttar dit vill slippa betala skatt. Och vilka i detta land vill slippa betala skatt? Vilken politisk färg tror du dessa svenskar röstar på?

Ett moraliskt förfall inom högern, är detta ett bevis på. Högern vill plötsligt ha hjälp av staten de skitit betala skatt till, och högern i Sverige vill att de ska skylla sig själva.
Citera
2026-03-07, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Hur hade det låtit tror du om Sverige var först på bollen att hämta medborgare. Och ett plan blev nedskjutet.

🔴Despite the efforts deployed, in coordination with the Ministry of Europe and Foreign Affairs, to continue the repatriation of French nationals who wish to return from the Middle East, the Air France flight chartered by the Government to retrieve our compatriots from the United Arab Emirates was forced tonight to turn back due to missile fire in the area.

Självklart ska man vara försiktig. Men man kan inte svara som vissa skribenter tycker för att det är så lagen säger. UD skulle

1 Öppna upp så de kan svara alla mejl och telefonsamtal

2 Sagt att vi planerar evakuering med våra grannländer.

Man kan inte säga i ett krig - Ni får skylla er själva. Då blir det en politisk kostnad. Jag har haft och göra med UD och ambassader och de otroligt nog extremt dåliga på kommunikation. Och verkar sakna kunskap om transport och logistik i en kris.
Citera
2026-03-07, 12:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det blir ett politiskt problem vare sig lagar och regler. Annars skulle regeringen inte gjort ett skit. Det har inte göra med vad som juridiskt rätt, moraliskt rätt utan att det är ett politiskt problem. Nu börjar tidningarna skriva om alla som sitter fast i Thailand.

Du kan skrika dig blå om lagar och regler. Det får vika undan när folk överöser UD med frågor och krav. Om nu Hilda dör på sin semester för att inte kunde komma hem så kommer det bli ett jävla liv. Du kan stå där med din lagbok - folk bryr sig inte. Vill det sig illa, om svenskar dör, så kommer kravet komma att utrikesministern ska avgå. Och det dummaste hon kan göra då är att glappa om svenska lagar och regler.

Personligen tycker jag folk ska vara lite bättre på att planera för problem när de reser. Men i detta fall klarade inte ens UD att göra det. Och svenskar i Iran får skylla sig själva. Jag har själv rest i flera länder som man inte borde åka till. Jag räknade inte då med svensk hjälp. Jag hade alltid exitstrategier.

Du kan väl måna om Regeringen i PI, här diskuterar vi ju strandsatta svenskar och deras kritik mot UD, lagar och regler är direkt relevant här.
Citera
2026-03-07, 12:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Självklart ska man vara försiktig. Men man kan inte svara som vissa skribenter tycker för att det är så lagen säger. UD skulle

Man kan inte säga i ett krig - Ni får skylla er själva. Då blir det en politisk kostnad. Jag har haft och göra med UD och ambassader och de otroligt nog extremt dåliga på kommunikation. Och verkar sakna kunskap om transport och logistik i en kris.

Regeringen tar helt uppenbart den politiska kostnaden, du slår in öppna dörrar med ditt ältande.
Citera
2026-03-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Att några botoxbombade människor gråter ut för att dom fastnade på sin semester lär knappast ge några minuspoäng till regeringen!
Alla inser hur idiotiskt det är att gråta för struntsaker som detta!

Varför tror du regeringen reagerar? För att situationen ger dem minuspoäng. Nej för att det riskerar att bli en politisk kostnad för dem. Det är inte några människor. Det är tusentals människor drabbade och de sin tur har vänner.
Citera
2026-03-07, 12:17
Medlem
BananKlases avatar
Citat:

Det finns säkert mycket man kan fundera över hur hanteringen varit

Svara på alla mejl och tel. samtal är ju ingen mening om man inte har nåt att förmedla.

Men en hemsida som uppdateras, kan man väl ordna.

Vissa FÅR faktiskt skylla sig själva. I första hand de som åkt till Iran. Sen Thailandsresenärer har flera andra möjligheter att ta sig hem. De gör sig bara löjliga när de gråter ut i media.
Citera
2026-03-07, 12:23
Medlem
Något som förvånar mig är att strandsatta svenskar i Thailand inte bokar om och flyger via Australien, USA och sen till Europa, alltså det är en helt säker väg att flyga och inga stridszoner. Det är givetvis mer tidsödande, men fullt framkomlig väg.
Citera
2026-03-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Du tänker på "flänna".

Det betyder onani!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto