2026-03-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nej, det kan ju vara så att du verkligen är ful och luktar illa. Det går ju inte att avgöra utifrån det du skriver. Och den här personen är orolig att du inte är medveten om detta, så han vill upplysa dig.

Och det kan ju vara så att du brutalt misshandlat den här personens mormor. Så det är egentligen hans starka empati med sin mormor som får honom att agera så brutalt mot dig.

Absolut! Bara vill aga mig lite för min egen skull. Tough love osv. Det skulle jag säga tyder på hög empati.
2026-03-06, 20:50
Medlem
zombie-nations avatar
Som jag känner är låg empati två olika saker. Den ena sorten är att man är helt vanlig och lite dum. Då har man fått samhällets inbyggda handikappanpassning för normisar. Då har man bara sin medfödda empati och aldrig behövt träna på den. Vilket leder till att man bara kan sätta sig in i situationer där man varit själv. Den andra sorten är mer kopplad till egennytta och lite psykopatiska drag.

Den första sorten är "det är väl bara att" när de inte förstår den andres problem. T ex om man har svårt för att sova. "Men har du försökt att lägga dig och stänga ögonen". På den nivån. Eller om man har slut pengar, "Det är väl bara att din mamma ger dig!" för att hen har en mamma i yrkeslivet som kastar pengar på sitt barn.

De som är lite dumma kan inte heller generalisera och då går empatin ned.
2026-03-06, 20:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
De äter kött eller vegetariskt, bryr sig generellt inte om djur. Anser platt att naturen har sin gång. Matar inte fåglar, uttrycker hat hundar och katter. De tror på en allsmäktig gud och påstår att om man tror på den så ska allt lösa sig. Det är väl de vanligaste.

Jag hade en kompis som sa att jag litar inte på människor som tycker illa om husdjur.

Då skrattade jag åt det, men har mer och mer fattat att det är sant. Undantaget en jättesnäll kompis jag har som är rädd för djur.
2026-03-06, 20:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDough
Om du är så jävla dålig att du inte kan föra din egen talan gentemot arbetsgivaren ska du givetvis fortsätta att göda sossepatrasket!

Som om du och arbetsgivaren är på samma nivå.

Föra sin egen talan gör man med människor där det inte finns maktskillnad.

Men visst, du kan föra din egen talan om du blir kidnappad. Det är ego av dig att ringa polisen.
2026-03-06, 21:04
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är inte hittepå.
Det är dokumenterat att vissa stänger av för att de har svårt att hantera alla de känslor de upplever när de är empatiska. Det blir överväldigande för dem.
Kan handla om att de är mer empatiska. Eller att de i allmänhet har svårt för att få för mycket intryck. Eller att de har svårt att hantera känslorna som väcks.

Det här är något som vissa utbildade psykologer har märkt. De tar till sig sina klienters känslor så att de blir känslomässigt dränerande.
Ofta innebär det att de söker sig till en tjänst utan klienter.

Den här sortens empati brukar förklaras med hjälp av ett begrepp som kallas spegelneuroner.
Vi ser någon tex en människa eller ett djur i smärta.
Då speglas den känslan i vär hjärna. En sk överaktiv empati innebär en högre aktivitet i hjärnan i de områden som är förknippade med känslor.
Det har mätts med hjälp av fmri.

Va? Personen som jag citerade skrev att man blir mindre empatisk om man lider. Vilket jag svarade på att det inte är sant, personer som lider kan t.o.m snarare bli people-pleasers. Du verkar beskriva detta med people-pleasers själv så jag förstår inte vad du menar med din kritik om att att "det är inte hittepå".
2026-03-06, 21:07
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Som jag känner är låg empati två olika saker. Den ena sorten är att man är helt vanlig och lite dum. Då har man fått samhällets inbyggda handikappanpassning för normisar. Då har man bara sin medfödda empati och aldrig behövt träna på den. Vilket leder till att man bara kan sätta sig in i situationer där man varit själv. Den andra sorten är mer kopplad till egennytta och lite psykopatiska drag.

Den första sorten är "det är väl bara att" när de inte förstår den andres problem. T ex om man har svårt för att sova. "Men har du försökt att lägga dig och stänga ögonen". På den nivån. Eller om man har slut pengar, "Det är väl bara att din mamma ger dig!" för att hen har en mamma i yrkeslivet som kastar pengar på sitt barn.

De som är lite dumma kan inte heller generalisera och då går empatin ned.

Jag tror faktiskt att den gruppen du beskriver, dom som säger "det är väl bara att", bara låssas att dom inte fattar och spelar dumma ut i fingerspetsarna så att dom kan kunna komma undan med att vara icke-empatiska. Du har ju rätt i att det är en form av bristande empati, men att det har med dumhet att göra tror jag inte finns.

Dom är inte annorlunda än du och jag, dom kan sätta sig in i andras perspektiv lika mycket som alla andra - tror jag.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-03-06 kl. 21:10.
2026-03-06, 21:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad du snackar strunt.

Man kan visst känna empati samtidigt som man har massor av andra känslor. Nu hittade du bara på, utan vetenskapligt stöd, att det skulle finnas en gräns för hur många känslor som får plats samtidigt. Varför gjorde du det?

Personer som lider brukar tvärtom bli mer empatiska, till och med "people-pleasers".

Om man hamnar i en djup depression eller svår cancer, då tror jag man kan bli väldigt självcentrerad för man inte har ork att tänka alls egentligen. Det finns ju människor som varit helt normalt empatiska som blivit väldigt deprimerade som tagit livet av sig fastän de borde förstått att andra skulle bli ledsna, men de förstod inte det i det läget.

Men sedan när de blir friskare så tror jag att de har lättare att relatera till att någon har det svårt.
2026-03-06, 21:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Dom är inte annorlunda än du och jag, dom kan sätta sig in i andras perspektiv lika mycket som alla andra - tror jag.

De jag tänker på, de har mest fluff mellan öronen och empatin hamnar på samma låga nivå. De anses empatiska för de gråter om de ser ett barn som lider på TV. Så direktkontakten finns. Men så fort det blir lite komplicerat och behöver eftertanke, då är de inte med längre. De har för lite livserfarenhet med. Mest unga tjejer jag hört sådant från. Jag tror aldrig att de ens tänkt på att de är oempatiska för alla har alltid sagt hur OK de är på allt. Jag tror att alla måste träna på empati för att den ska funka. Det är samma människor som förstår att det kan vara jobbigt att sitta i rullstol men de förstår inte att det kan vara jobbigt att ha ett dolt handikapp. Korkade har svårt för det abstrakta.
2026-03-06, 21:38
Medlem
zombie-nations avatar
När man gör bort sig lite och skojar om det, och personen inte snappar upp det för man förväntar sig ett leende eller något ord tillbaka, handlar det om empati?

Säg att jag spiller ut lite vatten och sedan tappar ett kex, och jag gör mig lite lustig över dagens klantighet och hur inget riktigt funkar idag, då brukar folk av artighet skratta med mig, eller iallafall visa att de inte är fientliga, de kanske ler. Men när de bara tittar på en kallt, vad handlar det om???
2026-03-06, 22:02
Medlem
Made.to.suffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Som jag förstår är empati en känsla som kommer när man ser en person eller ett djur som gör att man upplever den känsla som uttrycks.

Tror du syftar på Sympati vilket innebär att man själv upplever situationen. Medans empati mer syftar på att man förstår situationen.
2026-03-06, 22:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made.to.suffer
Tror du syftar på Sympati vilket innebär att man själv upplever situationen. Medans empati mer syftar på att man förstår situationen.

Sympati är ett vardagsord som kan betyda lite vad som helst och empati är ett specifikt ord som ska kunna användas vetenskapligt. Affektiv empati är den känsla man får direkt, även om man inte riktigt förstår vad som hänt. Kognitiv empati är när man förstår hur personen fungerar inombords och varför hen känner som hen gör.
2026-03-06, 22:11
Medlem
SysterMorbids avatar
Sätter sitt skit längst fram. Ska alltid ha sin vilja genom. Bryr sig inte om andras åsikter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in