Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Som jag känner är låg empati två olika saker. Den ena sorten är att man är helt vanlig och lite dum. Då har man fått samhällets inbyggda handikappanpassning för normisar. Då har man bara sin medfödda empati och aldrig behövt träna på den. Vilket leder till att man bara kan sätta sig in i situationer där man varit själv. Den andra sorten är mer kopplad till egennytta och lite psykopatiska drag.
Den första sorten är "det är väl bara att" när de inte förstår den andres problem. T ex om man har svårt för att sova. "Men har du försökt att lägga dig och stänga ögonen". På den nivån. Eller om man har slut pengar, "Det är väl bara att din mamma ger dig!" för att hen har en mamma i yrkeslivet som kastar pengar på sitt barn.
De som är lite dumma kan inte heller generalisera och då går empatin ned.
Jag tror faktiskt att den gruppen du beskriver, dom som säger "det är väl bara att", bara låssas att dom inte fattar och spelar dumma ut i fingerspetsarna så att dom kan kunna komma undan med att vara icke-empatiska. Du har ju rätt i att det är en form av bristande empati, men att det har med dumhet att göra tror jag inte finns.
Dom är inte annorlunda än du och jag, dom kan sätta sig in i andras perspektiv lika mycket som alla andra - tror jag.