2026-03-06, 19:55
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Landslaget/förbundsverksamheten behöver nog vara ett "mellanting". Många av de svenska toppåkarna/löftena har inte ekonomiska och organisatoriska resurser att satsa på egen hand. De har stor nytta av att vara på läger tillsammans. Samtidigt är behoven olika och varierar ständigt över tid mellan idrottarna.

Vad gäller Linn Svahn på femmilen i OS fick vi en fingervisning i Falun om vad hon räcker till. Kanske en bronsspurt, absolut bland de tio första.
Jag fattar inte hur Byström kunde slarva bort det. Blev det darrigt när det gick förkylningar på hotellet? "Vi måste få ner totalantalet boende"?

Om inte Anders Byström visar auktoritet gentemot de andra ledarna så tappar åkarna respekten för honom. Damåkarna, vill säga.

Ger inte Byström ett Farbror Barbro intryck?

https://www.youtube.com/watch?v=hRvW4YatWjA
Citera
2026-03-06, 20:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag försöker mig på att kommentera kritiken mot uttagningar, kommunikation och ledarskapet i landslaget utifrån artikeln i Expressen lite mera utförligt.

Jag ser det som olika delar:

Del I
1. Uttagningen till damernas sprint
Om nu Hagström fick besked om att hon var klar för OS-sprinten efter sprinten i Val di Fiemme under Tour de Ski så borde landslagsledningen ha kommunicerat både internt och externt att Jonna och Hagström var klar för OS-sprinten medan att de två sista platserna skulle bestämmas senare. Om Ribom fick besked två veckor före OS-sprinten om att hon inte skulle få åka OS-sprinten så borde landslagsledningen ha kommunicerat det internt om att Maja och Linn fick de två sista platserna och att Ribom var reserv till sprinten.

2. Uttagning till distansloppen
Landslagsledningen borde tidigt ha gjort upp en grundplan för distansloppen på OS och att Ebba, Frida, Ilar och Jonna skulle få åka alla tre distansloppen och att Ribom skulle vara reserv till dessa lopp. Och att man tidigt skulle ha kommunicerat detta internt. Ribom skulle då veta att hon var reserv till sprinten och alla tre distansloppen.

3. Ilars svag form
När Ilar visade så svag form på skiathlonen och Linn så bra form i sprinten så borde man ha kommunicerat internt att Ribom skulle vara aktuell för den sista platsen 10km fristil och att Linn och Ribom skulle vara aktuell för den sista platsen på femmilen. (Aktuell betyder inte här att man gjort en uttagning eller lovat någon en plats)

4. Petningen av Jonna från 10km fristil
Man skall inte peta någon från ett lopp för att man vill spara denna till senare lopp, iaf inte om på förhand ha varit en del av grundplanen och med rätt förhållanden är en medaljkandidat. Man skall få åka när man är i form och sjukdomar kan uppstå så att man inte åka det lopp man är sparad för. Därför borde man inte ha petat Jonna från fristilsloppet.

5. Petningen av Linn från femmilen
Linn har ibland en snabb återhämtning från lättare känningar/förkylningar och om hon kände sig redo för femmilen så borde man naturligtvis inte ha skickat hem henne.

6. Skicka inte hem åkare innan mästerskapet är slut
Alla uttagna i OS-truppen skall vara införstådda med att man förväntas vara kvar under hela OS och att man inte kan förvänta sig att få åka hem innan OS är avslutat. Undantag för de som är rejält sjuka samt eventuellt för Hagström som inte är aktuell för för någon av distansloppen eller stafetterna. Att sådana åkare skulle bidra till dålig stämning tror jag inte alls på.

Del II
1. Landslagstränarna skall inte vara personliga tränare till vissa åkare i landslaget
Då har man två alternativ, antingen att landslagstränarna tränar alla åkare i landslaget eller att alla åkare i landslaget har en personlig tränare utanför landslaget. Det första alternativet tror jag inte på då det bryter mot den modell man har i Sverige. Man har mer av denna modell i det norska A-landslaget och man har denna modell i skidskyttelandslaget. Jag tror detta hade skapat missnöje och man hade inte optimerat förutsättningarna för de olika individerna och det har lett till sämre resultat eller att vissa åkare hade ställt sig helt utanför landslaget. Och denna centralisering tror jag hade skapat sämre förutsättningar för att få till en bra nationell toppbredd.

Det andra alternativet tror jag inte heller på. Frida, Ebba och Linn har personliga tränare utanför landslaget som fungerar väldigt bra för dem som individer. Men jag tror inte det finns så många bra tränare i Sverige och det är också en resursfråga. Det skulle leda till en suboptimering av resursanvändandet och jag tror inte alla åkare på egen hand skulle kunna fixa en personlig tränare som fungerar bra. Och när man genomför generationsväxlingen efter VM i Falun 2027 när man bör/skall/måste ta in yngre och mer oerfarna åkare i landslaget så tror inte jag att man kan lämpa över på dem att på egen hand fixa personliga tränare (och avlöna dessa).

2. Inga tränare alls i landslagsorganisationen
Skall man då inte ha några landslagsläger? Eller skall man landslagsläger där men inte bedriver någon (gemensam) träning? Vem skall då planera dessa läger, någon administratör på förbundet? Att till 100% individualisera träning och träningsupplägg på så sätt skulle innebära att förbundet skulle avhända sig allt ansvar för analys, utveckling och styrning och det tror jag inte vore bra.

En förlängning av detta vore att man helt och hållet skulle avskaffa landslagets träningsgrupper och att landslaget skulle bara existera när man tävlar internationellt. Men det tror jag inte skulle vara bra för utvecklingen i Sverige.

Jag tycker man bör behålla nuvarande modell men förbättra ledarskapet, kommunikation, tydligheten och uttagningsprocesserna.

En avslutande kommentar: att Ebba åker långlopp i helgen istället för världscupen i Lahtis tror jag inte har något med detta att göra. Jag tror istället hon tycker att det är en kul utmaning att åka en femmil med intervallstart.
Citera
2026-03-06, 21:02
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag försöker mig på att kommentera kritiken mot uttagningar, kommunikation och ledarskapet i landslaget utifrån artikeln i Expressen lite mera utförligt.

Del I
Om nu Hagström fick besked om att hon var klar för OS-sprinten efter sprinten i Val di Fiemme under Tour de Ski så borde landslagsledningen ha kommunicerat både internt och externt att Jonna och Hagström var klar för OS-sprinten medan att de två sista platserna skulle bestämmas senare. Om Ribom fick besked två veckor före OS-sprinten om att hon inte skulle få åka OS-sprinten så borde landslagsledningen ha kommunicerat det internt om att Maja och Linn fick de två sista platserna och att Ribom var reserv till sprinten.

Landslagsledningen borde tidigt ha gjort upp en grundplan för distansloppen på OS och att Ebba, Frida, Ilar och Jonna skulle få åka alla tre distansloppen och att Ribom skulle vara reserv till dessa lopp. Och att man tidigt skulle ha kommunicerat detta internt. Ribom skulle då veta att hon var reserv till sprinten och alla tre distansloppen.

3. Ilars svag form
När Ilar visade så svag form på skiathlonen och Linn så bra form i sprinten så borde man ha kommunicerat internt att Ribom skulle vara aktuell för den sista platsen 10km fristil och att Linn och Ribom skulle vara aktuell för den sista platsen på femmilen. (Aktuell betyder inte här att man gjort en uttagning eller lovat någon en plats)

Man skall inte peta någon från ett lopp för att man vill spara denna till senare lopp, iaf inte om på förhand ha varit en del av grundplanen och med rätt förhållanden är en medaljkandidat. Man skall få åka när man är i form och sjukdomar kan uppstå så att man inte åka det lopp man är sparad för. Därför borde man inte ha petat Jonna från fristilsloppet.

Linn har ibland en snabb återhämtning från lättare känningar/förkylningar och om hon kände sig redo för femmilen så borde man naturligtvis inte ha skickat hem henne.

Alla uttagna i OS-truppen skall vara införstådda med att man förväntas vara kvar under hela OS och att man inte kan förvänta sig att få åka hem innan OS är avslutat. Undantag för de som är rejält sjuka samt eventuellt för Hagström som inte är aktuell för för någon av distansloppen eller stafetterna. Att sådana åkare skulle bidra till dålig stämning tror jag inte alls på.

Del II
1. Landslagstränarna skall inte vara personliga tränare till vissa åkare i landslaget
Då har man två alternativ, antingen att landslagstränarna tränar alla åkare i landslaget eller att alla åkare i landslaget har en personlig tränare utanför landslaget. Det första alternativet tror jag inte på då det bryter mot den modell man har i Sverige. Man har mer av denna modell i det norska A-landslaget och man har denna modell i skidskyttelandslaget. Jag tror detta hade skapat missnöje och man hade inte optimerat förutsättningarna för de olika individerna och det har lett till sämre resultat eller att vissa åkare hade ställt sig helt utanför landslaget. Och denna centralisering tror jag hade skapat sämre förutsättningar för att få till en bra nationell toppbredd.

Det andra alternativet tror jag inte heller på. Frida, Ebba och Linn har personliga tränare utanför landslaget som fungerar väldigt bra för dem som individer. Men jag tror inte det finns så många bra tränare i Sverige och det är också en resursfråga. Det skulle leda till en suboptimering av resursanvändandet och jag tror inte alla åkare på egen hand skulle kunna fixa en personlig tränare som fungerar bra. Och när man genomför generationsväxlingen efter VM i Falun 2027 när man bör/skall/måste ta in yngre och mer oerfarna åkare i landslaget så tror inte jag att man kan lämpa över på dem att på egen hand fixa personliga tränare (och avlöna dessa).

Skall man då inte ha några landslagsläger? Eller skall man landslagsläger där men inte bedriver någon (gemensam) träning? Vem skall då planera dessa läger, någon administratör på förbundet? Att till 100% individualisera träning och träningsupplägg på så sätt skulle innebära att förbundet skulle avhända sig allt ansvar för analys, utveckling och styrning och det tror jag inte vore bra.

En förlängning av detta vore att man helt och hållet skulle avskaffa landslagets träningsgrupper och att landslaget skulle bara existera när man tävlar internationellt. Men det tror jag inte skulle vara bra för utvecklingen i Sverige.

Jag tycker man bör behålla nuvarande modell men förbättra ledarskapet, kommunikation, tydligheten och uttagningsprocesserna.

En avslutande kommentar: att Ebba åker långlopp i helgen istället för världscupen i Lahtis tror jag inte har något med detta att göra. Jag tror istället hon tycker att det är en kul utmaning att åka en femmil med intervallstart.
En meget bra gjennomgang. Som du vet, er jeg mye mer opptatt av det sportslige, men om jeg nu skal uttale meg va gjelder Bystrøm,
så er min oppfatning precis den samme som den har vært i alle år. Den deles vel av Kalla og en del andre.

En uærlig og konfliktredd pratmakare som er rask til å ta æren for andres prestasjoner, men har desto større vanskeligheter med å ta ansvar
for noe som helst. Ikke riktig en vuksenperson egentlig. Har ikke bidratt til noe som helst av damenes succes, men tar gjerne æren for det.

Han er ingen leder, og har aldri vært det. Det største lederansvaret jeg ville gitt han, måtte ha
vært for en korvmoj, men bare om jeg hadde vært på et ekstra eftergivent humør
Citera
2026-03-06, 21:37
Medlem
Alvar var inte helt hundra på att stå på startlnjen i Falun 2027 enligt vad han sa när han var med i Bergfeldt.
Han var lite väl entusiastisk vad gäller långlopp och teamkörning men det visste vi väl i o f s.
Verkar inte ha några tankar att bredda sin teknik vad man kan uttyda.
Tråkigt ändå på ett så stort löfte o talang.
Citera
2026-03-06, 22:04
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Del I

3. Ilars svag form

Del II

Väldigt bra sammanfattning. Man kan såklart skrika sig hes om opartiska ledare/tränare, men dels har jag svårt att se att resurserna för att plocka in helt utomstående tränare finns, och dels att bredden kring tränare med rätt kompetens för att kunna ta in fristående ledare finns. Där kommer ju Byströms roll in att ha sista ordet kring uttagningar och dessutom vara tydlig i kommunikationen och här har det ju uppenbarligen fallerat. Antingen får Byström förbättra sig tydligt här eller så får man ta in någon som kan vara obekväm när det behövs.
Citera
2026-03-06, 22:32
Medlem
Frewibs avatar
Vilka tror ni är mest/minst kritiska av de svenska längskidåkarna?
Citera
2026-03-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kan jag gått förstå att hon blir irriterad. Typiskt Expressen med klick-journalistik. När de hänvisar till anonyma åkare vet man ju inte hur mycket journalisterna "spär på" heller, även om det säkert ligger mycket sanning i det som kommit fram i artikeln. När Frida nu får frågor om detta; vad ska hon svara? "Ja jag vill ha bort Byström efter säsongen". Självklart kan hon inte ta bladet från munnen så länge säsongen pågår.

Och ingen är ju rakt i genom oduglig och genomond, även Byström har väl säkerligen bra sidor. Problemet ligger nog knappast bara hos honom.
Precis så. Jag kan säga att min erfarenhet (som sträcker sig över flera decennier) av media inifrån är att när det hänvisas till anonyma röster tas svängarna ut rejält.
Då är det ju i detta fall också ett ytterst begränsat antal personer det kan handla om.
Frida har en poäng när hon tycker att vissa saker borde hållas internt men det kommer nog att bli ett intressant avstämningsmöte efter säsong.
För problem finns ju hur man än vrider och vänder på det. En orsak att det blommar ut nu är säkert att statusen hos damerna efter alla framgångarna är så stor, en maktförskjutning helt enkelt - samt de starka personligheterna i damlaget som inte drar sig för att säga sin mening.
Senast redigerad av PynchonsApa 2026-03-06 kl. 23:09.
Citera
2026-03-07, 05:30
Medlem
Jag tycker FIS bör utesluta Ebba Andersson från nästa lopp i världscupen, (Holmenkollens femmil). Det är inte okej att avstå en världscuptävling till förmån för direkt konkurrerande verksamhet. Dags att börja markera att man inte kan bete sig hur som helst.

De svenska damåkarnas plocka russinen ur kakan beteende förstör världscupen.

Rätt åt stå över lopp maffian att de missade OS guldet i stafett
Senast redigerad av rcs 2026-03-07 kl. 05:32.
Citera
2026-03-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Jag tycker FIS bör utesluta Ebba Andersson från nästa lopp i världscupen, (Holmenkollens femmil). Det är inte okej att avstå en världscuptävling till förmån för direkt konkurrerande verksamhet. Dags att börja markera att man inte kan bete sig hur som helst.

Tacka vet jag åkare som Iivo Niskanen, Kerttu Niskanen, och Krista Pärmäkoski som åker allt och aldrig står över lopp av oklara anledningar.

FIS är ju orsaken till att Ebba står över med sitt märkliga program, alldeles för mycket sprint som hon inte kör och förstår att det inte känns superinspirerat att åka till Lahtis för att åka ett millopp när alternativet är en femmil med individuell start på hemmaplan
Citera
2026-03-07, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tror att om Frida (och de andra åkarna och då framförallt Ilar, Dahlqvist och Svahn) verkligen velat ha bort Byström så hade hon kunnat svara på ett annat sätt. Det lät ju som att hon faktiskt uppskattar Byström som person.

Jag tror också det och jag tror att det beror på den konflikt som var för ett par säsonger sedan, när detta gäng ställde sig utanför landslaget, och att de därefter fick lägga mycket tid och energi på dialoger för att hitta till den modell och relation de har nu. Byström klantade sig satan kommunikativt och taktiskt under OS men för min del kan han få vara kvar - om han gör ett rejält omtag kring herrverksamheten.
Citera
2026-03-07, 08:53
Medlem
Citat:

Tycker man kan ha förståelse för att Ebba inte vill åka hela vägen till Lahtis för att åka skidor i 30 min. Bra att hon får åka ett lopp som utvecklar hennes förmåga för långa distanser och som hon känner glädje och motivation för.
Citera
2026-03-07, 09:08
Medlem
FNLSs avatar
Citat:

Desperat efter en finsk framgång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in