2026-03-06, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det är ju minst en dam som gillar Byström och jag gissade att det var just Ebba, eller är det Hagström?
Frida gissade jag?
Citera
2026-03-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Landslaget/förbundsverksamheten behöver nog vara ett "mellanting". Många av de svenska toppåkarna/löftena har inte ekonomiska och organisatoriska resurser att satsa på egen hand. De har stor nytta av att vara på läger tillsammans. Samtidigt är behoven olika och varierar ständigt över tid mellan idrottarna.

Menar du att de inom landslaget som har svag ekonomi ska satsa och träna inom landslagets ramar och och de som har stark ekonomi ska kunna göra lite som de vill och satsa på egen hand med egna tränare osv?
Vi ska också fortsätta ha jäviga tränare som sitter på flera uppdrag?
Citera
2026-03-06, 17:27
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotel
Menar du att de inom landslaget som har svag ekonomi ska satsa och träna inom landslagets ramar och och de som har stark ekonomi ska kunna göra lite som de vill och satsa på egen hand med egna tränare osv?
Jag menar att ditt dikotoma synsätt med en lösning från endast två alternativ är uteslutet.

Citat:
Vi ska också fortsätta ha jäviga tränare som sitter på flera uppdrag?
Det har jag inte kommenterat alls idag.
Citera
2026-03-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Att köra som skidskyttelandslaget kan ju överhuvudtaget inte vara ett alternativ, jag tror upplägget de har nu i grunden är bra och det är nog snarast en personfråga att Byström är en total idiot.

Tvivlar på att Ebbas beslut att köra långlopp har något med saken att göra, hon tycker det är kul helt enkelt och det är en bra helg att göra det nu.

Motivera varför skidskyttelandslaget upplägg inte skulle kunna vara ett alternativ.
Men håller med Byström bör avgå men man behöver nog se över hela ledarstaben. Tycker även man ska utvärdera om upplägget är det rätta eller om man kan göra det bättre och varför damerna presterar bra men herrarna blir sämre och sämre.
Citera
2026-03-06, 17:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Motivera varför skidskyttelandslaget upplägg inte skulle kunna vara ett alternativ.
Men håller med Byström bör avgå men man behöver nog se över hela ledarstaben. Tycker även man ska utvärdera om upplägget är det rätta eller om man kan göra det bättre och varför damerna presterar bra men herrarna blir sämre och sämre.
Håller med Ahmed här, tror det skulle leda till sämre resultat (för damerna alltså).
Citera
2026-03-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Håller med Ahmed här, tror det skulle leda till sämre resultat (för damerna alltså).

Motivera gärna
Citera
2026-03-06, 17:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Motivera gärna

Dels tror jag att bredden skulle minska, dels tror jag att sådana som Ebba, Frida och Svahn skulle vara missnöjda om en landslagstränare skulle träna dem istället för deras personliga tränare och det skulle leda till sämre resultat.

Tittar man på Norge så har man inte heller en centraliserad modell.
Citera
2026-03-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Det är rätt fascinerande att det kan bli en sådan här diskussion när damerna tog 5 guld av 6 möjliga.
Det finns ju herrar i laget också…
Citera
2026-03-06, 18:50
Medlem
Frida irriterad på Expressens vinkling och tycker det ska tas internt. Hon hade iofs inte läst mer än rubriken. Tolkar det ändå som att Byström också har goda sidor som inte kommer fram medialt. Kanske slutar med att han får vara kvar men behöver ändra sitt beteende i vissa frågor.

https://www.sverigesradio.se/artikel/frida-karlsson-om-kritiken-mot-bystrom-personligt-angrepp

Citat:
Åkarna har tagit sig till världseliten genom individanpassad träning, att byta träningsupplägg för att få till en minsta gemensamma nämnare skulle innebära att tärningen skulle behöva läggas om. Alla försök att gå åt det hållet skulle få majoriteten av åkarna att lämna landslaget vilket vi redan sett. Var säsongen 22/23 som vi började se den fulla potentialen när FML körde egna upplägg utanför landslaget, Ebba körde eget upplägg inom landslaget och Ribom/Sundling fick landslagets upplägg skräddarsytt för sig själva.
Citera
2026-03-06, 19:37
Medlem
katws avatar
Citat:
Frida irriterad på Expressens vinkling och tycker det ska tas internt. Hon hade iofs inte läst mer än rubriken. Tolkar det ändå som att Byström också har goda sidor som inte kommer fram medialt. Kanske slutar med att han får vara kvar men behöver ändra sitt beteende i vissa frågor.

https://www.sverigesradio.se/artikel/frida-karlsson-om-kritiken-mot-bystrom-personligt-angrepp

Kan jag gått förstå att hon blir irriterad. Typiskt Expressen med klick-journalistik. När de hänvisar till anonyma åkare vet man ju inte hur mycket journalisterna "spär på" heller, även om det säkert ligger mycket sanning i det som kommit fram i artikeln. När Frida nu får frågor om detta; vad ska hon svara? "Ja jag vill ha bort Byström efter säsongen". Självklart kan hon inte ta bladet från munnen så länge säsongen pågår.

Och ingen är ju rakt i genom oduglig och genomond, även Byström har väl säkerligen bra sidor. Problemet ligger nog knappast bara hos honom.
Senast redigerad av katw 2026-03-06 kl. 19:41.
Citera
2026-03-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kan jag gått förstå att hon blir irriterad. Typiskt Expressen med klick-journalistik. När de hänvisar till anonyma åkare vet man ju inte hur mycket journalisterna "spär på" heller, även om det säkert ligger mycket sanning i det som kommit fram i artikeln. När Frida nu får frågor om detta; vad ska hon svara? "Ja jag vill ha bort Byström efter säsongen". Självklart kan hon inte ta bladet från munnen så länge säsongen pågår.

Och ingen är ju rakt i genom oduglig och genomond, även Byström har väl säkerligen bra sidor. Problemet ligger nog knappast bara hos honom.
Jag tror att om Frida (och de andra åkarna och då framförallt Ilar, Dahlqvist och Svahn) verkligen velat ha bort Byström så hade hon kunnat svara på ett annat sätt. Det lät ju som att hon faktiskt uppskattar Byström som person.
Citera
2026-03-06, 19:54
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag tror att om Frida (och de andra åkarna och då framförallt Ilar, Dahlqvist och Svahn) verkligen velat ha bort Byström så hade hon kunnat svara på ett annat sätt. Det lät ju som att hon faktiskt uppskattar Byström som person.

Man kan ju uppskatta en person på olika sätt, gilla vissa delar och ogilla andra. Om hon heller inte läst artikeln så är det svårt att göra något riktigt vettigt uttalande heller. Frida vill nog som alla andra att detta ska skötas internt och utvärderas efter säsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in