2026-03-06, 14:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Var kommer denna lista ifrån? Missade jag den på sidan?

200%? Matematik är kanske inte deras starkaste sida trots de sysslar med opinionsundersökningar?

Jag föredrar nog mos och i andra hand bröd. I för sig är pommes till också gott, kanske egentligen godare än bröd.

Pasta? Om man äter falukorv eller annan korv hemma kanske...

Jag tittade här: https://recept.se/artikel/svenskarnas-popularaste-korvar

Citera
2026-03-06, 14:42
Medlem
Citat:
Wienerkorv är såklart god men jag minns när vi grillade för längesen att de billigaste "party-grillare" oftast faktiskt blev godare vid grillning över kol och sen med öl till.
Partygrillare vet jag inte vad det är för något, men självklart kan man steka eller grilla wienerkorv. En kortare variant brukar kallas prinskorv, och serveras stekt på många julbord.
Citera
2026-03-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag tittade här: https://recept.se/artikel/svenskarnas-popularaste-korvar

Aha, fast den her också denna lista som skiljer sig från den jag citerade. Den är från 2025...

Citat:
Falukorv
Chorizo
Salami
Varmkorv/Wienerkorv
Vanlig grillkorv
Kabanoss
Salsiccia
Isterband
Prinskorv
Lammkorv
Citera
2026-03-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Partygrillare vet jag inte vad det är för något, men självklart kan man steka eller grilla wienerkorv. En kortare variant brukar kallas prinskorv, och serveras stekt på många julbord.

Ok, Party-grillare var väl typ ett generiskt namn för billig grillkorv i storpack hos vissa butiker förr i tiden. Typ vilket av de billigaste alternativen som bjuds duger...
Citera
2026-03-06, 14:50
Medlem
Citat:
Ok, Party-grillare var väl typ ett genetiskt namn för billig grillkorv i storpack hos vissa butiker förr i tiden. Typ vilket av de billigaste alternativen som bjuds duger...
Okej. Har svårt att tro de kan anses som riktigt goda, men de funkar säkert i vissa sammanhang.
Citera
2026-03-06, 14:52
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Aha, fast den her också denna lista som skiljer sig från den jag citerade. Den är från 2025...

Tack för att du reder ut vad som är rätt och riktigt! Har redigerat mitt inlägg för förtydligande.
Citera
2026-03-06, 14:52
Medlem
Citat:
Okej. Har svårt att tro de kan anses som riktigt goda, men de funkar säkert i vissa sammanhang.

Öl, grillning och sommar. Då funkar det bra. Wienerkorv funkar såklart också bra. Men som jag skrev tyckte jag nästan den billigare korven gjorde sig bättre i dessa sammanhang...
Citera
2026-03-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Tack för att du reder ut vad som är rätt och riktigt!

Det är väl inte så viktigt men folks preferenser har kanske av outgrundlig anledning ändrats sen förra året. Lammkorv platsar inte ens på listan längre...

Möjligen att det är folk av visst kulturellt ursprung som föredrar dessa varianter?
Citera
2026-03-06, 14:54
Medlem
Citat:
Öl, grillning och sommar. Då funkar det bra. Wienerkorv funkar såklart också bra. Men som jag skrev tyckte jag nästan den billigare korven gjorde sig bättre i dessa sammanhang...
Öl, grillning och sommar, då är det riktigt bra bratwurst som funkar bäst. Fortfarande ska det vara i naturtarm, men det är de flesta korvar av den typen stoppade i.

Det man kan titta på är om de innehåller rökarom, det sänker kvaliteten en hel del.
Citera
2026-03-06, 14:57
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Grillad hemmastoppad bäverkorv med sötsur senap och en kall Åbro 7,2 är en kioskvältare.
Citera
2026-03-06, 14:57
Medlem
Citat:
Öl, grillning och sommar, då är det riktigt bra bratwurst som funkar bäst. Fortfarande ska det vara i naturtarm, men det är de flesta korvar av den typen stoppade i.

Det man kan titta på är om de innehåller rökarom, det sänker kvaliteten en hel del.

Är man rejält dragen ska man inte försöka sig på saker som isterband som kan komplicera det. Mycket korv och bärs är det som räknas... Å andra sidan är det faktiskt också gott...

Bratwurst är såklart god så även bockwurst...
Citera
2026-03-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Grillad hemmastoppad bäverkorv med sötsur senap och en kall Åbro 7,2 är en kioskvältare.

Jag bävar inför att äta bäver... De är så söta så känns lite synd att lägga den på grillen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in