2026-02-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Men sms loggarna där är det darkweb och march pulver och även fd frun använde elvanse och kåta unga tjejer . Jag tror ändå att David är nervös för utfallet från IVO. 8 barn och pappa kör på så här! Jag har alltid gillat David. Men tror du att IVO inte drar legget från David? Jag kan ingenting om IVO Men det ser mörkt ut för David, tycker iallafall jag. När kommer IVO att bestämma sig? Vet du.

Jodå, utifrån den begränsade kunskap jag besitter inom området ligger han nog risigt till. Ja att tappa legget hade ju varit katastrof med alla barnen. Nog lär han överleva då han är driftig, men det blir knapert.

Inte en aning när det kan vara klart, men IVO har fått mycket kritik för att de är så satans sega med sina tillsynsärenden. Kan ta 1-2 år, men vi får se.
Citera
2026-02-10, 14:03
Medlem
Risken är stor att D.E är konsult på fler ställen än på The House. Frågan är när turen för D ska vända han lyckas alltid ta sig ur blåsvädret men de borde ta stop nu. Tom hans väldigt förstående exfru lämnade honom vilket var förvånande för många. Otroligt obehagligt att the house vill ha honom som läkare känns som om dem har någon hållhake på varandra för varför riskera sin verksamhet genom att anställa D.E som inte är välkommen inom regionen längre. Problemet är att D är empatilös och skäms inte över sitt agerande.
Citera
2026-02-10, 14:48
Medlem
Nu ska man/jag inte blanda in fd frugan men jag undrar hur det går för henne i yrkeslivet. Dom borde ha fått socialtjänsten på sig tidigare. Jag menar någon borde gjort en orosanmälan tidigare. Hur i helvete vågade David och Gustav skriva om detta på sms! Varför inte proton mail eller Signal från början. Det är Smsen som gör att detta är offentligt. Två stycken profilerade akademiker! Jag häpnar. Jag är en enkel människa och tom jag förstår att krypterade mail/appar är ett måste.

Vilken jävla röra för Gustavs fru med 4 barn. Nu är tråden för David så jag ska inte blanda in deras fruar och barn. Tänk vad en sms konversation kan ändra på hela tillvaron för människor!! Tack för svaret ovan angående IVO av annan skribent. Handläggningstiden hos IVO 1-2år 🤔 Otroligt. Rena tortyren för David.
Citera
2026-02-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Nu ska man/jag inte blanda in fd frugan men jag undrar hur det går för henne i yrkeslivet. Dom borde ha fått socialtjänsten på sig tidigare. Jag menar någon borde gjort en orosanmälan tidigare. Hur i helvete vågade David och Gustav skriva om detta på sms! Varför inte proton mail eller Signal från början. Det är Smsen som gör att detta är offentligt. Två stycken profilerade akademiker! Jag häpnar. Jag är en enkel människa och tom jag förstår att krypterade mail/appar är ett måste.

Vilken jävla röra för Gustavs fru med 4 barn. Nu är tråden för David så jag ska inte blanda in deras fruar och barn. Tänk vad en sms konversation kan ändra på hela tillvaron för människor!! Tack för svaret ovan angående IVO av annan skribent. Handläggningstiden hos IVO 1-2år 🤔 Otroligt. Rena tortyren för David.

Riksrevisionen klankade ner på IVO i slutet av förra året då de hade helt bedrövliga handläggningstider för klagomål från patienter. Nu rör Ds fall inte riktigt detta, men eftersom hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd också blandas in kan vi ju anta att IVO inte är särskilt snabba.

Tar det mellan 19mån-4.5 år att utreda allvarliga klagomål från patienter är det knappast sannolikt att IVO är snabbare när det kommer till de långt mer komplicerade ärendena i form av återkallelse. Hittar inga helt tillförlitliga siffror från IVO angående deras handläggningstid i dessa ärenden, utan det mesta är sekundärkällor (inte Riksrevisionen dock).
Citera
2026-02-24, 16:42
Medlem
fonders avatar
Inget nytt om hans maktmissbruk?
Citera
2026-02-24, 18:41
Medlem
Rikskrim08s avatar
Jäklar vad det tar tid att dra in hans legitimation...
Citera
2026-02-24, 18:59
Medlem
st33rs avatar
tror tyvärr inte eberhards läkar-leg kommer dras in. har det kommit in anmälningar eller liknande ang Eberharts nivå av förskrivningar eller beteende med patienter? Tänker det som skrivs i smsen med kompisen kommer bortses från. Det är ju bara text ändå
Citera
2026-03-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
tror tyvärr inte eberhards läkar-leg kommer dras in. har det kommit in anmälningar eller liknande ang Eberharts nivå av förskrivningar eller beteende med patienter? Tänker det som skrivs i smsen med kompisen kommer bortses från. Det är ju bara text ändå
Men tänk på att Encro utredningar var också text! Många fälldes till långa fängelsestraff. Fast det går kanske inte riktigt att jämföra med. Men hur som helst så är det jäkligt grova saker och olämpliga saker som David och Gustav skriver om. Beställa narkotika på darknet och sex med kåta 20åringar. Läkare ska inte hålla på så. Men som skribent ovan skriver, det går långsamt hos IVO. Jag trodde faktiskt att legget skulle ha rykt vid det här laget. Är det någon som vet något nytt om detta med David?
Citera
2026-03-05, 19:54
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Men tänk på att Encro utredningar var också text! Många fälldes till långa fängelsestraff. Fast det går kanske inte riktigt att jämföra med. Men hur som helst så är det jäkligt grova saker och olämpliga saker som David och Gustav skriver om. Beställa narkotika på darknet och sex med kåta 20åringar. Läkare ska inte hålla på så. Men som skribent ovan skriver, det går långsamt hos IVO. Jag trodde faktiskt att legget skulle ha rykt vid det här laget. Är det någon som vet något nytt om detta med David?
Har du koll på vilka ev "straff" ivo kan utdömma utöver då att ta bort nåns läkarlegg?

Edit: kollade upp det med en googling. Enligt Googles AI gäller följande

Man får hoppas det blir i alla fall minst det fetmarkerade..

Citat:

Kritikbeslut: IVO kan rikta formell kritik mot en läkare om hen har handlat i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet, eller på annat sätt brustit i sin yrkesutövning.

Anmälan till HSAN (Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd):

Vid allvarliga brister kan IVO anmäla läkaren till HSAN med krav på disciplinpåföljd. HSAN kan då utdöma:
Prövotid: Läkaren står under tillsyn i tre år och måste följa vissa villkor, t.ex. missbrukskontroll eller begränsningar i förskrivningsrätten.

Återkallelse av legitimation: Om läkaren är olämplig att utöva yrket (t.ex. på grund av grov oskicklighet, missbruk eller brottslighet) kan legitimationen dras in.

Begränsningar i förskrivningsrätt: IVO kan ingripa om en läkare förskriver narkotika eller andra läkemedel felaktigt.

Förelägganden: IVO kan förelägga en verksamhet eller läkare att vidta åtgärder för att rätta till brister i verksamheten.
Polisanmälan: Vid misstanke om brott i yrkesutövningen (t.ex. vållande till annans död eller kroppsskada) är IVO skyldig att polisanmäla händelsen.
IVO.se
IVO.se
+5
Notera: IVO:s utredningar fokuserar på om vården varit patientsäker och följt lagar. Beslut om skadestånd till patienter hanteras i stället av domstol eller via patientförsäkringen.

Citera
2026-03-05, 21:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Har du koll på vilka ev "straff" ivo kan utdömma utöver då att ta bort nåns läkarlegg?

Tippar på max prövotid, tyvärr. Han har, vid sidan av kändisstatusen, ett jävulskt munläder...
Citera
2026-03-06, 14:17
Medlem
Citat:

Tack. Jag hoppas verkligen att förskrivningen blir pausad. Men som ovan skribent skriver så är David en man som kan prata och även formulera sig I text. Tänk om David och Gustav hade kommunicerat via Proton mail som exempel! Det var Gustavs våldtäktsanmälan som gjorde att Polisen gick igenom SMS trafiken. Men som sagt jag tror inte att legitimationen ryker. Men förskrivningen pausad tror jag på. Är det förresten någon som sett David på TV efter detta haveri?
Citera
2026-03-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Tack. Jag hoppas verkligen att förskrivningen blir pausad. Men som ovan skribent skriver så är David en man som kan prata och även formulera sig I text. Tänk om David och Gustav hade kommunicerat via Proton mail som exempel! Det var Gustavs våldtäktsanmälan som gjorde att Polisen gick igenom SMS trafiken. Men som sagt jag tror inte att legitimationen ryker. Men förskrivningen pausad tror jag på. Är det förresten någon som sett David på TV efter detta haveri?
Nej, men han får fortsätta skriva i Fokus åtminstone. De är väl medvetna om hans situation men han får fortsätta vara krönikör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in