Citat:
Ursprungligen postat av
ekenfirst
Du tas ur jobbet på alla stora företagen i Sverige numera oavsett om det är halt eller du varit oaktsam.
Det verkar inte va många här inne som fattar min föregående inlägg. Jag försvarar inte att man kör fram till signal i stopp. Jag säger bara att ingen kommer såklart märka eller slå ner på att man gör det, så länge man stannar snyggt innan signalens baliser.
Men ett annat scenario: Om ATCn bromsar dig till stopp på en nedsättning du ”missat”. Då tror jag nog 9 av 10 kör ändå om de vet att de hade kör innan. Med lämplig siktfart såklart.
Jag vet att man blir tagen ur tjänst oavsett, men jag misstänker (och det här är ett antagande från mig, har aldrig varit med om en OSPA-A i min närhet) att utredningen blir kortare i t.ex. fallet då man inte kunna stanna kontra start mot stopp.
Det är inte säkert att ingen kommer märka, det beror på hur uppmärksam fjärren är och hur spårledningarna ligger. På vissa platser kan de se beläggningar på olika delar mellan signaler, och kan därmed se om ett tåg rör sig eller inte. Huruvida de kommer göra något åt det vet jag inte, och det är nog som du säger att ingen kommer göra någon större sak av det. Min poäng är bara att, för min egen del, det känns tryggare att ha ryggen fri genom att inte göra sånt ifall något skulle hända.
Vad gäller ditt andra scenario skulle jag tolka det som att man, I TTJ:s ordalag, endast stannat kortvarigt och därmed inte förlorat körtillståndet.