2026-03-05, 22:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Hoppas EU hjälper de stackars svenskarna hem, svenska regeringen skickar bara ner ännu fler svenskar istället för att låta folk komma hem.

Hahaha! Det tänkte jag också på i dag när jag hörde att vi skickar ner ett gäng snutar. Så jävla dumt. Vi ska ju ta hem folk - inte skicka ner fler.
Citera
2026-03-05, 22:25
Medlem
Korv-Bajss avatar
Eftersom jag inte är klimatterrorist flyger jag inte mycket, och fattar inte vad problemet är.

Om jag vill åka hem så bokar jag en av en massa ledig platser som finns, och flyger hem.
https://www.momondo.se/flight-search/DXB-ARN/2026-03-08?sort=bestflight_a

Vad är problemet?
Citera
2026-03-05, 22:28
Medlem
Tantradyss avatar
Två unga blondiner i Dubai intervjuades i Aktuellt 21.00. De flabbade om vart annat o berättade hur rädda de är. Efterlyste hjälp från UD. Man tar sig för pannan. Studiokvinnan klarade inte av att ställa en enda kritisk fråga. Kunde i vart fall fråga varför de "flabbade" så mycket - om de nu är så jävla rädda.
Citera
2026-03-05, 22:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Ungefär lika troligt som att en missil träffar Zinkensdamm Hotell & Vandrarhem.

Förutom att det faktiskt har sprängts drönare eller nån form av missiler både i Qatar och i Dubai - de två ställen där de flesta svenskarna befinner sig. När slog det ner en missil i Zinken senast?
Citera
2026-03-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det är helt otroligt. Varje gång det blir extraordinära förhållanden som gör att flyg/flygplatser stängs hittar tidningarna några bortskämda svenskar som gör bort sig och gråter ut om att UD/svenska myndigheter inte ger dem tillräckligt ”stöd”.

Här har vi t.ex. en sportlovsfamilj som åkte till Thailand för att ”tanka sol”, men när the shit hits the fan var det inte lika kul längre och de vill bli hämtade av UD. Gissa vad? INGEN tycker synd om er. Njut av solen och tanka sol för resten av året så att ni överlever till nästa solsemester på andra sidan jordklotet!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GxMK46/tusentals-svenskar-strandade-utomlands-efter-attackerna-mot-iran
Det finns faktiskt många svenskar som jobbar i dessa länder och drar in pengar till statskassan. Jobbade själv i Irak under Gulfkriget och det var jävligt nervöst både för mig och familjen hemma. Men det är lätt att sitta på FB dagarna i ända och häckla människor som gör mer än att lyfta bidrag.
Citera
2026-03-05, 22:39
Medlem
Korv-Bajss avatar
Det finns ca 10 miljoner människor i Sverige.

Av dom är det ca 2 miljoner som har som icke-svenskar flytt för sina liv hit till Sverige från krig.

Varför kan riktiga svenskar inte fly hit?
Citera
2026-03-05, 22:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag anser att det är rimligt då hela jävla Europa har gjort det. Samma sak som med Tsunamin i Thailand. Sluta tro att Svenskar alltid är så jävla perfekta och vet alltid allt bäst. Ni passiva själviska jävla fittor, det är det ni är.

Hela Europa har inte evakuerat sina medborgare eller ens försökt.

Rubrik i Aftonbladet.
Citat:
Franskt evakueringsplan vände efter missilbeskjutning

Ja, det är sannolikt säkrare att stanna på sitt hotell.

F-n är det dumsvenskar inte fattar?
Citera
2026-03-05, 22:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Två unga blondiner i Dubai intervjuades i Aktuellt 21.00. De flabbade om vart annat o berättade hur rädda de är. Efterlyste hjälp från UD. Man tar sig för pannan. Studiokvinnan klarade inte av att ställa en enda kritisk fråga. Kunde i vart fall fråga varför de "flabbade" så mycket - om de nu är så jävla rädda.

De tjejerna är runt 18 år. Det är antagligen en overklig situation svår att förstå och få grepp om.

Jag är runt 50 och skulle vara mer förvirrad och lost än de tror jag.

Tycker det är intressant att få ungdomarnas perspektiv.

P.S. Frågan är varför ljudet i SVT ofta strular. Något borde man få för skattepengarna.

Igår var det en tupp som gal under en hel lång intervju från "frontlinjen".
Citera
2026-03-05, 22:57
Medlem
Varför åka till Mellanöstern när Trump skickar fartyg dit. Nu ska UD rädda deras solbrända arslen?

Pinsamt, se det som ett äventyr.
Citera
2026-03-05, 22:59
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Dessutom hade ju bimbosarna redan utresor imorgon bokade.
https://www.svtplay.se/video/KVwwdEA/aktuellt/ikvall-21-00?video=visa&position=1838

-Ja hallå!
-UD-planet?
-Nä vi tog ett annat plan istället. Hihi.
-Så ni kan flyga tillbaka till Sverige igen. Hihi.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-03-05 kl. 23:05.
Citera
2026-03-05, 22:59
Medlem
ICA-muppens avatar
Felpost
Senast redigerad av ICA-muppen 2026-03-05 kl. 23:02. Anledning: Felpost - felaktig länk
Citera
2026-03-05, 23:00
Medlem
ICA-muppens avatar
Citat:

Testade att se detta inslag live. Fem försök till intervju men utan ljud. Sen var jag tvungen att gå,,,
Dessa lyxhoror? Får väl skylla sig själva? Eller ville inte någon av dess UAE prinsar längre ge dem beskydd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in