Citat:
Ursprungligen postat av
VitKalla
Nu gör jag ett nytt försök med att börja springa. Har köpt mig ett löpband som används ett par gånger i veckan. Varierat gång och jogg.
Jag har i princip aldrig sprungit innan på löpband förutom en kort period på gymmet för många år sedan och då vägde jag också mindre.
Vad ska man tänka på när det gäller skor? Jag har problem med höfter och har länge dragits med problem med benhinnorna (men det har hållt sig lugnt sedan jag började för ett par veckor sedan). I somras köpte jag ett par HOKA Clifton 10 som passar mig bra ute. På löpbandet känns dom dock för dämpade och ostabila. Vad kan vara bra alternativ? Har också breda fötter som behöver få plats.
Skor är väldigt individuellt. Det är också ofta en process innan man hittar sina favoriter. Jag gillar olika märken och modeller och de som är favoriter för mig idag är kanske inte det imorgon. När jag började var det inte så noga då allt var bättre än de jag hade använd till träning tidigare (och dyrare).
I början köpte jag billigare asics (mins ej modell) på Stadium outlet. De funkade men jag viste inte mycket annat än så. En modell jag redan då också skaffade var Saucony Kinvara. De har jag använt regelbundet sen 2018 och köper även idag om jag hittar de på bra erbjudande.
Jag kommer troligen även köpa ett par Saucony Speed om jag hittar de på något bra erbjudande i min storlek.
jag hade en stor HOKA period som har gått över även om jag har ett par Speedgoat som jag snart kommer pensionera och ett par Bondi som jag inte direkt använder till löpning. Jag har ett par äldre Clifton som jag anänd inomhus på löpband men numera är promenadskor. Kanske skulle kunna tänka mig ett par sådana också om jag hittar på rea.
Annars är det Altra som gäller nu och jag har flera modeller som jag älskar.
Mina tävlingskor Altra Carbon som jag dock behöver hitta ett alternativ till för årets maror. Kommer troligen bli någon kolfiber typ Puma eller Nike men måste fundera mer först.
Altra Escalante är en favorit för 10-30 km . Altra Olympus för längre easy runs typ 30-60 km.
Som ersättning till mina Trail Speedgoat har jag införskaffat Altra mont blanc som jag hoppas kommer kännas bra.
Har även två par Nike Pegasus som jag fick tag på billigt och som jag gillar som en träningssko.
Jag Har just nu 7 par i rotation och 5 par som jag inte börjat använda än men har fyra av de skor jag använder i rotation som sjunger på sista versen.
Lite sugen på att införskaffa ett par sandaler också. Troligen ett par Monk Sandaler.
Jag tror dock att om man väger lite mer kan Hoka vara ett bra val men om du har ekonomi till det kanske man ska ha mer än ett par skor. Jag springer extremt mycket och har sällan samma modell två runder i rad.