2026-02-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja PP kan jag förstå att man gillar. Dvs om man fortfarande tror på själva demokratigrejen med röstning och allmänna val, osv.

Själv har jag lagt märke till att det inte spelar någon roll vem som vinner valen. Det är som en klubb där dom är kompisar bakom kulisserna. Alla ljuger, ingen ställs till svars, och det spelar ingen roll vem som sitter i regeringen. Det enda man vet är att nästa regering kommer att vara sämre än den förra.

Och skulle PP eller nån annan uppriktig uppstickare lyckas slå sig in, så kommer dom att ändå vara urvattnade till oigenkännlighet innan dom kommer så långt.

Ju äldre jag blir, desto mera vill jag förhålla mig till den verklighet som jag faktiskt kan påverka. Istället för den dokusåpaverkligheten som vi blir matade med.

EDIT: Men i ärlighetens namn vad gör jag istället? Jo jag diskuterar dokusåpaverkligheten på FB. Menade inte att säga att jag är bättre på något sätt. Däremot så tycker jag att jag mår bättre sedan jag slutade bry mig om vad politiker håller på med.

Det stämmer och jag håller med på alla punkter. Tror Epstein-skiten också var sista spiken i kistan för mig vad gäller förtroendet för politik och makt. Det behövs nya kanaler och metoder för att orsaka förändring.
Citera
2026-02-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ett paradigmskifte inom Svensk narkotikapolitik nästan ju!

Nejdå jag skoja bara, tyvärr håller jag inte med. För jag litar lika lite på partiprogram som på politiker, och tror inte att ändringen betyder så mycket i praktiken.

Det är såklart en överdrift att kalla det stort men någonstans måste skiftet börja.

Om Centerpartiet, som tillsammans med Vänsterpartier, är enda partierna som verkar något troliga till att först ändra sig från ”nolltolerans” till någon form av mer evidensbaserad hållning i narkotikapolitikfrågan faktiskt skriver i sitt partiprogram att man ska verka för vård istället för straff så är det i alla fall ett steg i rätt riktning.
Sedan kommer de inte få min röst förens jag faktiskt hör dem prata om det i en intervju eller i en debatt, eftersom de först då enligt mig visar att de faktiskt kan vara något seriösa i frågan.
Jag tror verkligen att anledningen till att inget parti har ändrat ställning ännu beror på rädsla för att framstå som ett drogliberalt parti, och därmed förlorar röster (våra partier skiljer ju sig inte nämnvärt åt) men jag tror ärligt talat inte mer än en handfull skulle bry sig så länge man ändå framställer sig seriös i frågan och visar på att man vill samhällets och medborgarnas bästa. Dessutom har de rapporter som gjorts senaste tiden entydigt visat på att någon form av avkriminalisering är det man rekommenderar och vill utreda vidare tillsammans med andra skadereducerande åtgärder.
Så rädslan borde vara helt obefogad och det borde räcka med att hänvisa till dessa rapporter och annan forskning om man trots allt skulle få kritik.

Jag förstår självklart er skepsis men jag tycker det är rätt stort att ett parti nu faktiskt aktivt ändrar sitt partiprogram till en mindre repressiv politik gällande narkotika.
Det tror jag inte har hänt sedan vänsterpartiet (som jag inte litar på alls i denna fråga längre, efter Nooshi’s aggressiva utspel mot knarkare i tidigare debatter).
Om Centerpartiet fortsätter visa sig stå för en ny narkotikapolitik som blir mer förankrad i forskning och evidens med fokus på att rädda liv och hjälpa så är jag beredd att lägga min röst på dem i höst.
Citera
2026-02-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Det är såklart en överdrift att kalla det stort men någonstans måste skiftet börja.

Om Centerpartiet, som tillsammans med Vänsterpartier, är enda partierna som verkar något troliga till att först ändra sig från ”nolltolerans” till någon form av mer evidensbaserad hållning i narkotikapolitikfrågan faktiskt skriver i sitt partiprogram att man ska verka för vård istället för straff så är det i alla fall ett steg i rätt riktning.
Sedan kommer de inte få min röst förens jag faktiskt hör dem prata om det i en intervju eller i en debatt, eftersom de först då enligt mig visar att de faktiskt kan vara något seriösa i frågan.
Jag tror verkligen att anledningen till att inget parti har ändrat ställning ännu beror på rädsla för att framstå som ett drogliberalt parti, och därmed förlorar röster (våra partier skiljer ju sig inte nämnvärt åt) men jag tror ärligt talat inte mer än en handfull skulle bry sig så länge man ändå framställer sig seriös i frågan och visar på att man vill samhällets och medborgarnas bästa. Dessutom har de rapporter som gjorts senaste tiden entydigt visat på att någon form av avkriminalisering är det man rekommenderar och vill utreda vidare tillsammans med andra skadereducerande åtgärder.
Så rädslan borde vara helt obefogad och det borde räcka med att hänvisa till dessa rapporter och annan forskning om man trots allt skulle få kritik.

Jag förstår självklart er skepsis men jag tycker det är rätt stort att ett parti nu faktiskt aktivt ändrar sitt partiprogram till en mindre repressiv politik gällande narkotika.
Det tror jag inte har hänt sedan vänsterpartiet (som jag inte litar på alls i denna fråga längre, efter Nooshi’s aggressiva utspel mot knarkare i tidigare debatter).
Om Centerpartiet fortsätter visa sig stå för en ny narkotikapolitik som blir mer förankrad i forskning och evidens med fokus på att rädda liv och hjälpa så är jag beredd att lägga min röst på dem i höst.

Jag kommer rösta på dom med då jag anser att man får samma skit fast i lika olika nyanser från samtliga andra partier i övriga frågor, detta är precis som du skriver något som för stunden är unikt för centerpartiet och det hoppas jag dom vinner mycket röster på så det skickar en signal till övriga politiker att det finns ett större intresse i denna frågan än många kanske tror.

Med lite tur kanske liberalerna vaknar i sista sekund och är beredd att även lägga till att legalisera cannabis när dom förstår att det är deras sista livhanke för att inte trilla ur detta val.
Citera
2026-03-01, 14:20
Medlem
knarkadamuss avatar
Debatt: Rökridåer om cannabis gynnar inte samhället
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e7JqOQ/rokridaer-om-cannabis-gynnar-varken-samhallet-eller-individen
Citat:
DEBATT. Cui bono - Vem tjänar egentligen på en legalisering av cannabis? Bakom talet om en ”ny grön värld” finns i praktiken två vinnare: knarkliberal ideologi och kommersiella vinstintressen. För samhället är vinsterna osäkra – men riskerna betydande.
Ännu en debattartikel av Jessica Vikberg, och det är samma gamla vanliga. Noll referenser, inte ens till de artiklar hon svarar på, bara meningslösa ord som inte bemöter debatten som pågått. Det är också väldigt oklart om hon läst Johan Wickléns bok eller ej, hon nämner den tekniskt sett inte, hon nämner heller ingen person i artikeln.
Citat:
Cannabisdebatten behöver mindre ideologi och mer systemanalys. Mindre marknadsromantik och mer samhällsrealism. Att lätta på lagarna är i praktiken ett högriskexperiment med folkhälsa, familjer och samhällsbärande strukturer som insats.
Jag tycker även detta stycke är lite ironiskt. Hon vill framstå sig vara på forskningens sida men samtidigt är hon emot en utredning av narkotikastrafflagen och är faktaresistent till det som inte håller med hennes världsbild, något som inte kan beskrivas som något annat än djupt ideologiskt.

Jag tror iofs inte att en utredning av narkotikastrafflagen skulle rekommendera cannabislegalisering utifrån ett folkhälsoperspektiv, forskningen är tydlig att det är en skadlig drog och folk råkar illa ut på grund av den. Det finns såklart andra argument, som Jessica gärna viftar bort eller ignorerar fullständgt. Som jag själv sagt i flera år så är inte alla cannabislegaliseringar Kalifornien... Det är hela poängen som Johans bok framhäver, som hon helt ignorerar.
Senast redigerad av knarkadamus 2026-03-01 kl. 14:21. Anledning: Formattering, stavfel
Citera
2026-03-02, 13:27
Medlem
knarkadamuss avatar
Två inte särskilt behagliga dofter av USA
https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-tva-inte-sarskilt-behagliga-dofter-av-usa/
Citat:
Jag känner den direkt när jag kliver upp från tunnelbanestationen Lafayette Avenue i Brooklyn – den som för mig har blivit den amerikanska storstadens lukt. Det är lukten av marijuana. I dag mer närvarande i storstaden än New Yorks gamla lukter, som rostade nötter, pretzels – eller för all del tunnelbanans lite kväljande blandning av fukt och råttgift.
Jag har dessvärre inte haft möjligheten att resa till där det är tillåtet att röka. Det är ofta som folk i media klagar på lukten speciellt i New York, där bruk utomhus specifikt är tillåtet då många inte får röka i sina lägenheter, så det var ett aktivt val av lagstiftare.
Citera
2026-03-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Två inte särskilt behagliga dofter av USA
https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-tva-inte-sarskilt-behagliga-dofter-av-usa/

Jag har dessvärre inte haft möjligheten att resa till där det är tillåtet att röka. Det är ofta som folk i media klagar på lukten speciellt i New York, där bruk utomhus specifikt är tillåtet då många inte får röka i sina lägenheter, så det var ett aktivt val av lagstiftare.
Ja, det vore intressant att förstå hur illa det egentligen är med doften av cannabisrök.
Jag har ofta tänkt det är överdrivet gnäll men jag kan också förstå att doften kan vara riktigt störande, den sticker ju och är lite mer ihållande än vanlig tobaksrök.

Jag tror ju att det är ett övergående problem om det nu faktiskt är så störande som vissa påstår, och övergår det inte kanske man får lagstifta om platser där man inte får röka (så som utanför entréer, vissa torg eller promenadstråk där det blir svårt att undvika rökdoften).
Men jag kanske nog inte ska uttala mig eftersom jag inte riktigt heller vet hur det faktiskt upplevs på platser där folk röker så öppet.
I Amsterdam eller Christina tror jag inte jag känt någon störande lukt, och enda gångerna som jag faktiskt kom i kontakt med gräs som röktes var när jag själv rökte det eller min kollega.
Citera
2026-03-03, 17:20
Medlem
knarkadamuss avatar
Resonans podcast: Avsnitt 162 Johan Wicklén
https://open.spotify.com/episode/1Xfts4qX8clmYbIulfgt6y
Citat:
Vår vän och journalist Johan Wicklén är tillbaka, för första gången på nästan fyra år, och är aktuell med nya boken Du gröna nya värld: Cannabis, industrin och framtiden. Med blicken riktad mot västvärlden har Johan granskat vad som faktiskt händer när cannabis legaliseras, vilka modeller som fungerar hyggligt, vilka som fungerar mindre bra, och varför? Hur undviker man att den illegala marknaden lever vidare parallellt med den lagliga? Vad kan Sverige lära av Kanada, USA och vissa europeiska länder? Detta och mycket mer i veckans avsnitt!
Citera
2026-03-04, 23:56
Medlem
knarkadamuss avatar
Recension: Visst är cannabisboken nyanserad, men det saknas en tripprapport
https://www.dn.se/kultur/visst-ar-cannabisboken-nyanserad-men-det-saknas-en-tripprapport/
Citat:
I reportageboken ”Du gröna nya värld” undersöker Johan Wicklén hur det legala bruket av cannabis fungerar i Kalifornien. Den är kunskapsrik och intressant, men Isabelle Ståhl saknar en konventionell tripprapport.
Betalvägg.
Citera
2026-03-05, 10:23
Medlem
inkognytos avatar
Skavlan & Sverige som sänds på SVT i kväll kommer att debattera narkotikapolitik.
Vad kan förväntas? Vilka debattörer hade ni velat se? Tror Alexander Bard och Gunnar Strömmer varit intressanta att se. Flera som deltar känner jag inte till något om.
Programmet är inspelat i förväg. Finns på SVT Play från 15.00 i dag.

Citat:
Flera länder omprövar nu sin narkotikapolitik, men inte Sverige. Går svenskarna miste om något? I diskussionen: Robin ”Mwuana” Nyström, artist, Lena Hallengren (S), fd socialminister, Perla Malmberg, influencer, Frej Larsson, rappare, Johan Wicklén, vetenskapsjournalist SVT, Alexander Strandberg, alkohol- och drogterapeut och Filip Bromberg, psykolog. Programledare: Fredrik Skavlan.
Citera
2026-03-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Recension: Visst är cannabisboken nyanserad, men det saknas en tripprapport
https://www.dn.se/kultur/visst-ar-cannabisboken-nyanserad-men-det-saknas-en-tripprapport/

Betalvägg.
I princip tycker skribenten att författaren inte lyckas förklara fördelarna med att använda cannabis istället för att dricka två glas vin. En ganska platt och intetsägande recension.
Citera
2026-03-05, 13:37
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Skavlan & Sverige som sänds på SVT i kväll kommer att debattera narkotikapolitik.
Vad kan förväntas? Vilka debattörer hade ni velat se? Tror Alexander Bard och Gunnar Strömmer varit intressanta att se. Flera som deltar känner jag inte till något om.
Programmet är inspelat i förväg. Finns på SVT Play från 15.00 i dag.
Narkotikapolitik är verkligen i finrummet numera. Otänkbart för bara 7-8 år sedan.
Citera
2026-03-05, 15:13
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
I princip tycker skribenten att författaren inte lyckas förklara fördelarna med att använda cannabis istället för att dricka två glas vin. En ganska platt och intetsägande recension.
Jaha, som insatt så är det ju såklart inte speciellt intressant, men kan man inget kan jag förstå att man vill ha svar på frågan "Varför inte bara dricka alkohol/röka tobak, varför tillåta en till drog?", vet man inte vad cannabis erbjuder så är det ju en svår fråga att svara på. Det verkar ologiskt att folk vill berusa sig på något som är olagligt när det finns lagliga berusningsmedel. Det är återkommande i debatten, antingen som en genuin fråga eller ett sätt att avfärda cannabislegalisering helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in