Citat:
Ursprungligen postat av
busy-signal
Ett paradigmskifte inom Svensk narkotikapolitik nästan ju!
Nejdå jag skoja bara, tyvärr håller jag inte med. För jag litar lika lite på partiprogram som på politiker, och tror inte att ändringen betyder så mycket i praktiken.
Det är såklart en överdrift att kalla det stort men någonstans måste skiftet börja.
Om Centerpartiet, som tillsammans med Vänsterpartier, är enda partierna som verkar något troliga till att först ändra sig från ”nolltolerans” till någon form av mer evidensbaserad hållning i narkotikapolitikfrågan faktiskt skriver i sitt partiprogram att man ska verka för vård istället för straff så är det i alla fall ett steg i rätt riktning.
Sedan kommer de inte få min röst förens jag faktiskt hör dem prata om det i en intervju eller i en debatt, eftersom de först då enligt mig visar att de faktiskt kan vara något seriösa i frågan.
Jag tror verkligen att anledningen till att inget parti har ändrat ställning ännu beror på rädsla för att framstå som ett drogliberalt parti, och därmed förlorar röster (våra partier skiljer ju sig inte nämnvärt åt) men jag tror ärligt talat inte mer än en handfull skulle bry sig så länge man ändå framställer sig seriös i frågan och visar på att man vill samhällets och medborgarnas bästa. Dessutom har de rapporter som gjorts senaste tiden entydigt visat på att någon form av avkriminalisering är det man rekommenderar och vill utreda vidare tillsammans med andra skadereducerande åtgärder.
Så rädslan borde vara helt obefogad och det borde räcka med att hänvisa till dessa rapporter och annan forskning om man trots allt skulle få kritik.
Jag förstår självklart er skepsis men jag tycker det är rätt stort att ett parti nu faktiskt aktivt ändrar sitt partiprogram till en mindre repressiv politik gällande narkotika.
Det tror jag inte har hänt sedan vänsterpartiet (som jag inte litar på alls i denna fråga längre, efter Nooshi’s aggressiva utspel mot knarkare i tidigare debatter).
Om Centerpartiet fortsätter visa sig stå för en ny narkotikapolitik som blir mer förankrad i forskning och evidens med fokus på att rädda liv och hjälpa så är jag beredd att lägga min röst på dem i höst.