2026-02-23, 09:59
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
SvD Debatt: ”En myt att världen går mot legalisering”

https://www.svd.se/a/M7LeGm/narkotika-en-myt-att-varlden-gar-mot-legalisering-skriver-debattorer

NPC har gjort ännu en ny rapport. Det som är intressant med NPC är att även om de är mot avkriminalisering oxh legalisering så inser de själva att de behöver agera nyanserat för att vara en trovärdig aktör. I debattartikeln talar de bland annat positivt om Norge, som nyligen sig bestämde för en betydligt mildare straffpolitik.

Jag tror att budskap från NPC är lättsmälta för svenska politiker, iom dess association till nykterhetsrörelsen som länge haft inflytande i svensk politik. Kanske är det tack vara NPC som Sverige till slut gör en vändning i narkotikastraffrätten, om så en mild sådan.

Känns lite oseriöst när de blandar in EU-lagstiftning, avkriminalisering och andra droger när det pratas om legalisering av cannabis, men det är NPC vi pratar om.

Har NPC hört talas om legaliseringsmodellen med statligt monopol? Verkar inte som det.
Citera
2026-02-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Känns lite oseriöst när de blandar in EU-lagstiftning, avkriminalisering och andra droger när det pratas om legalisering av cannabis, men det är NPC vi pratar om.

Har NPC hört talas om legaliseringsmodellen med statligt monopol? Verkar inte som det.
Frågan är väl om de skrivit det de skrev för tio år sen?
Citera
2026-02-24, 13:03
Medlem
spyder123s avatar
GP Kultur - Recension: ”Du gröna nya värld” av Johan Wicklén
Citat:
Legalize it? I den välskrivna och nyanserade reportageboken ”Du gröna nya värld” visar knarkjournalisten Johan Wicklén vad som står på spel. Rasmus Fleischer slås av den totala okunskapen i frågan bland Sveriges politiker.
https://www.gp.se/kultur/litteratur/litteraturrecension/recension-du-grona-nya-varld-av-johan-wicklen-.9982c86e-ceb1-488a-9e58-291bdd6fe1df
Citera
2026-02-25, 20:41
Medlem
spyder123s avatar
Alkohol och Narkotika: Det kan hända vid en avkriminalisering
Citat:
Vad skulle hända om Sverige avkriminaliserade cannabis? Och hur påverkar attityder och beteenden användningen? Nyligen publicerades två studier som undersöker de här frågeställningarna. Det här är vad de kom fram till.
https://www.alkoholochnarkotika.se/forskning/det-kan-handa-vid-en-avkriminalisering/

Två intressanta och till synes rätt välgjorda studier, som visar två saker:

1. Totalkonsumptionsmodellen ser ut att gälla för cannabis, d.v.s. att det totala bruket i samhället är propertionaligt med det problematiska bruket.
2. Vid en avkriminalisering (alltså att personligt bruk & innehav inte är straffbelagt) så visar prognosen att 1-års prevalens skulle öka kortsiktigt, men på lång sikt konvergera mot basscenariot (kriminalisering). 30-dagars prevalensen skulle öka och även på lång sikt divergera mot basscenariot. Man skulle se ca 50-100% ökning jämfört med basscenariot (vid en viss tidpunkt från ca 1.2% till 2.5% av populationen med potentiellt problematiskt bruk av cannabis). Intressant är att när man justerar för utbildningsnivå så ser man ett högre bruk, vilket alltså kan innebära att fler högutbildade skulle röka på om det hade varit avkriminaliserat (för att man kanske har mer att riskera annars kanske?).

Finns många andra anledningar till att avkriminalisera (Se mitt inlägg (FB) Har iden om en Svensk avkriminalisering dött ut?), men i alla fall dessa studier visar på att man sannolikt hade sett en viss ökning av bruket.
Senast redigerad av spyder123 2026-02-25 kl. 20:51.
Citera
2026-02-26, 14:54
Medlem
knarkadamuss avatar
Du gröna nya värld – hur ser den ut? (Sverige på efterkälken?) Broccolipodden S2:A4 m Johan Wicklén
https://www.youtube.com/watch?v=eARL8JnK0vo
Citat:
I veckans avsnitt av Broccolipodden gästas vi av journalisten och författaren Johan Wicklén, aktuell med boken Du gröna nya värld.

Avsnittet tar avstamp i frågan om huruvida Sverige har hamnat på efterkälken medan länder som Kanada, USA och även våra grannar i Europa redan har gått från förbud till reglering av broccoli. Vad har faktiskt hänt i dessa länder? Har legalisering lett till framgångar, bakslag – eller både och?
Citera
2026-02-27, 14:36
Medlem
spyder123s avatar
Som en del av att Centerpartiet lanserat en ny sida så har de också skrivit om sina texter. Den tidigare texten poängterade starkt att narkotika är och ska vara olagligt (men vi vill hjälpa de som har missbruk). Den nya texten säger i princip att man inte vill att straff ska ha något stort fokus alls för individer. Citerade ett urval av texterna nedan.

Gammal: https://web.archive.org/web/20240529061641/https://www.centerpartiet.se/var-politik/politik-a-o/vard-och-omsorg/missbruk
Citat:
Sverige behöver fortsatt ha en restriktiv narkotikapolitik. Innehav, köp och försäljning av heroin, kokain, cannabis och andra droger är och ska vara olagligt.
Citat:
Samhället måste arbeta aktivt för att ingen ska börja missbruka och för att den som gör det ska få hjälp.
Citat:
Polisen ska förhindra att narkotika sprids. Internet spelar en stor roll för droghandeln, därför måste insatser riktas dit.

Ny: https://www.centerpartiet.se/centerpartiets-politik/centerpartiets-politik-a-o/vard-och-omsorg/missbruk
Citat:
Sverige har en av Europas högsta narkotikarelaterade dödlighet. Dagens politik, som i hög grad fokuserar på straff, misslyckas med att hjälpa de mest utsatta. Istället för vård möts människor med beroendesjukdom av böter och prickar i registret, vilket skapar rädsla för att söka hjälp och försvårar vägen tillbaka till ett fungerande liv.
Citat:
Centerpartiet vill se en human och kunskapsbaserad narkotikapolitik där fokus flyttas från straff till vård. Genom att ge sjukvården huvudansvaret, införa insatser som räddar liv och stärka det förebyggande arbetet vill vi ge fler en väg ut ur missbruk. Målet är ett samhälle som hjälper istället för att stjälpa, där ingen ska dö av sitt beroende.
Citat:
Centerpartiet vill ha en politik som räddar liv, inte en som straffar sjuka.

Detta låter ju inte som en stor deal kanske. Men fram tills nu har alla liknande partipolitiska texter för riksdagspartier, även om de skrivit nåt med att "vi vill utreda narkotikastrafflagen", samtidigt haft slagkraftiga och populistiska fraser som att "narkotika ska motverkas", "narkotika förstör liv" osv.
Senast redigerad av spyder123 2026-02-27 kl. 14:43.
Citera
2026-02-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Som en del av att Centerpartiet lanserat en ny sida så har de också skrivit om sina texter. Den tidigare texten poängterade starkt att narkotika är och ska vara olagligt (men vi vill hjälpa de som har missbruk). Den nya texten säger i princip att man inte vill att straff ska ha något stort fokus alls för individer. Citerade ett urval av texterna nedan.

Gammal: https://web.archive.org/web/20240529061641/https://www.centerpartiet.se/var-politik/politik-a-o/vard-och-omsorg/missbruk

Ny: https://www.centerpartiet.se/centerpartiets-politik/centerpartiets-politik-a-o/vard-och-omsorg/missbruk

Detta låter ju inte som en stor deal kanske. Men fram tills nu har alla liknande partipolitiska texter för riksdagspartier, även om de skrivit nåt med att "vi vill utreda narkotikastrafflagen", samtidigt haft slagkraftiga och populistiska fraser som att "narkotika ska motverkas", "narkotika förstör liv" osv.

Detta är otroligt stort!
Om Centerpartiet faktiskt under valrörelsen visar att den är seriösa med att driva denna politik så kan de faktiskt (väldigt troligt) ha min röst i kommande val.
Skulle de gå ännu längre och kräva att den part de väljer att stödja måste gå med på detta kan jag till och med kunna tänka mig gå med i partiet och valarbeta för att få dem valda!

Även om jag kan tycka att mycket annat behöver göras så är detta den absolut viktigaste åtgärden som behöver göras här och nu, att ställa om från att straffa brukare till att hjälpa de brukare som behöver hjälp istället för att moralisera och straffa!
Citera
2026-02-27, 16:55
Medlem
LonelyHardstylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Detta är otroligt stort!
Om Centerpartiet faktiskt under valrörelsen visar att den är seriösa med att driva denna politik så kan de faktiskt (väldigt troligt) ha min röst i kommande val.
Skulle de gå ännu längre och kräva att den part de väljer att stödja måste gå med på detta kan jag till och med kunna tänka mig gå med i partiet och valarbeta för att få dem valda!

Även om jag kan tycka att mycket annat behöver göras så är detta den absolut viktigaste åtgärden som behöver göras här och nu, att ställa om från att straffa brukare till att hjälpa de brukare som behöver hjälp istället för att moralisera och straffa!
Deras ungdomsförbund vill också legalisera cannabis men dem fick tyvärr ej genom det än
Citera
2026-02-27, 17:14
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stadatskrivbord
Detta är otroligt stort!

Ett paradigmskifte inom Svensk narkotikapolitik nästan ju!

Nejdå jag skoja bara, tyvärr håller jag inte med. För jag litar lika lite på partiprogram som på politiker, och tror inte att ändringen betyder så mycket i praktiken.
Citera
2026-02-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ett paradigmskifte inom Svensk narkotikapolitik nästan ju!

Nejdå jag skoja bara, tyvärr håller jag inte med. För jag litar lika lite på partiprogram som på politiker, och tror inte att ändringen betyder så mycket i praktiken.

Stämmer. Jag tror på det när jag ser det. De enda som har förtroende i frågan är piratparriet, som jag anser behövs mer än någonsin. Jag önskar dagens unga kunde mema dom till relevans med tiktok helt ärligt.
Citera
2026-02-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Stämmer. Jag tror på det när jag ser det. De enda som har förtroende i frågan är piratparriet, som jag anser behövs mer än någonsin. Jag önskar dagens unga kunde mema dom till relevans med tiktok helt ärligt.

Jag har röstat PP sen piratebay-dagarna!!
Citera
2026-02-28, 07:51
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita

Ja PP kan jag förstå att man gillar. Dvs om man fortfarande tror på själva demokratigrejen med röstning och allmänna val, osv.

Själv har jag lagt märke till att det inte spelar någon roll vem som vinner valen. Det är som en klubb där dom är kompisar bakom kulisserna. Alla ljuger, ingen ställs till svars, och det spelar ingen roll vem som sitter i regeringen. Det enda man vet är att nästa regering kommer att vara sämre än den förra.

Och skulle PP eller nån annan uppriktig uppstickare lyckas slå sig in, så kommer dom att ändå vara urvattnade till oigenkännlighet innan dom kommer så långt.

Ju äldre jag blir, desto mera vill jag förhålla mig till den verklighet som jag faktiskt kan påverka. Istället för den dokusåpaverkligheten som vi blir matade med.

EDIT: Men i ärlighetens namn vad gör jag istället? Jo jag diskuterar dokusåpaverkligheten på FB. Menade inte att säga att jag är bättre på något sätt. Däremot så tycker jag att jag mår bättre sedan jag slutade bry mig om vad politiker håller på med.
Senast redigerad av busy-signal 2026-02-28 kl. 07:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in