2026-03-04, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag förstår verkligen känslan. Väntan på EU-domstolens dom har varit lång, särskilt för oss som lever med konsekvenserna under tiden.

För min del började processen i Attunda tingsrätt i april 2023 och hamnade senare i EU-domstolen genom ett förhandsavgörande. Det har varit en ganska galen resa från ett nationellt tvistemål till ett principiellt mål i EU-domstolen.

Jag har egentligen alltid varit en privat person som bara ville bli lämnad ifred och leva mitt liv. Men i den här processen har jag också varit tvungen att gå ut offentligt och prata om mitt eget privatliv för att kunna driva frågan.

När sådana principiella frågor om dataskydd, journalistik och proportionalitet prövas på EU-nivå tar det tyvärr tid. Jag hoppas också att avgörandet kommer snart.

Varje dag som går är ännu en dag som vi tar skada av pga dessa sidor, men samtidigt är vi närmre för varje dag.
Det tog verkligen sin tid och det verkar inte heller att domen kommen den kommande månaden enligt denna sida.

https://curia.europa.eu/site/jcms/d2_5117/en/judicial-calendar?dateDebutDisplay=04%2F03%2F2026&dateDebut =04%2F03%2F2026&dateFinDisplay=01%2F05%2F2026&date Fin=01%2F05%2F2026&type=&juridiction=&langueProc=& numAffaire=&nomPartie=&tri=&langue=en

Har du fått några indikationer om när domen kan komma?
Citera
2026-03-04, 08:31
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Varje dag som går är ännu en dag som vi tar skada av pga dessa sidor, men samtidigt är vi närmre för varje dag.
Det tog verkligen sin tid och det verkar inte heller att domen kommen den kommande månaden enligt denna sida.

https://curia.europa.eu/site/jcms/d2_5117/en/judicial-calendar?dateDebutDisplay=04%2F03%2F2026&dateDebut =04%2F03%2F2026&dateFinDisplay=01%2F05%2F2026&date Fin=01%2F05%2F2026&type=&juridiction=&langueProc=& numAffaire=&nomPartie=&tri=&langue=en

Har du fått några indikationer om när domen kan komma?

Vi får inte heller glömma tidslinjen här. AG-yttrandet kom den 4 september 2025. Normalt brukar EU-domstolens dom komma ungefär 3–6 månader efter ett sådant yttrande.

Det innebär att sex månader infaller den 4 mars 2026 idag. Vi är alltså precis i slutet av det normala intervallet nu.

I mer komplexa principmål kan det dessutom ta lite längre tid, ibland upp mot 6–8 månader, eftersom domstolen måste diskutera internt, skriva domen och formulera något som kan få betydelse för rättspraxis i hela EU.

Så även om väntan känns lång ligger tidslinjen fortfarande ganska nära det som brukar vara normalt för princip mål.
Citera
2026-03-04, 18:34
Medlem
rallykalle69s avatar
En annan sak. När väl domen kommer, och den är i linje med generaladvokaten, då är det adjö med Lexbase, Krimfup, mfl, Upplysning säkert Dumpen med.

Kommer dessa ge sig själv, eller måste vi gnälla till IMY som tar 6-12 månader på sig?
Citera
2026-03-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
En annan sak. När väl domen kommer, och den är i linje med generaladvokaten, då är det adjö med Lexbase, Krimfup, mfl, Upplysning säkert Dumpen med.

Kommer dessa ge sig själv, eller måste vi gnälla till IMY som tar 6-12 månader på sig?

Undrar samma och vill passa på att återkoppla till min tidigare amatör-hypotes nedan. Någon mer som vet om detta är en rimlig bild av hur efterspelet kan se ut i Sverige efter EUDs förhandsavgörande? (så vida inte regeringen förhalar processen på något sätt).

Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Tack för svar! Jag är inte juridiskt kunnig öht och har bara gjort några snabba googlingar nu. Men säg gärna vad ni tror om denna bedömning för längsta möjliga timeline fr.o.m EUDs förhandsavgörande:

Tingsrätten dömer i enlighet med EUDs förahandsavgörande: 6 månader (max)

Maxtid för överklagan till Hovrätten och beslut om prövningstillstånd: 2 månader

Beviljas. Hovrätten kommer med dom: 12 månader (max)

Maxtid för överklagan till HD och beslut om prövningstillstånd: 2 månader

Beviljas. HD kommer med dom: 12 månader

Totalt: 34 månader från EUDs förhandsavgörande till 100% avgjort mål i HD.

Om HD inte beviljar prövningstillstånd: 23 månader.

Om Hovrätten inte beviljar prövningstillstånd och det överklagas till HD utan framgång: 11 månader

34 är alltså worst case. Best case scenario, om Tingsrättens dom kommer redan 2 månader efter EUDs förhandsavgörande och alla överklagan avslås, borde väl vara runt 10 månader. Sedan frihet.
Citera
2026-03-04, 22:55
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Undrar samma och vill passa på att återkoppla till min tidigare amatör-hypotes nedan. Någon mer som vet om detta är en rimlig bild av hur efterspelet kan se ut i Sverige efter EUDs förhandsavgörande? (så vida inte regeringen förhalar processen på något sätt).
Men en detalj. Om EUD avgör som GA föreslagit, så är det adjö med nuvarande system ja. Attundas dom i just Lexbasefallet är inget vi behöver vänta på.

EUD gäller omgående och går ej överklaga. Då är det så från samma dag. Således kan inte Sverige förhala något heller, då gäller eu-direktivet, inget mer att säga om det.

Det är det som gör det så intressant, hurvida aktörer packar ihop frivilligt, eller inväntar stämningar (med ersättningskrav som tickar på)
Citera
2026-03-04, 22:58
Medlem
Citat:
Vi får inte heller glömma tidslinjen här. AG-yttrandet kom den 4 september 2025. Normalt brukar EU-domstolens dom komma ungefär 3–6 månader efter ett sådant yttrande.

Det innebär att sex månader infaller den 4 mars 2026 idag. Vi är alltså precis i slutet av det normala intervallet nu.

I mer komplexa principmål kan det dessutom ta lite längre tid, ibland upp mot 6–8 månader, eftersom domstolen måste diskutera internt, skriva domen och formulera något som kan få betydelse för rättspraxis i hela EU.

Så även om väntan känns lång ligger tidslinjen fortfarande ganska nära det som brukar vara normalt för princip mål.

När jag kollar på sidan som jag länkade innan ser så ser jag att det meddelas domar nu i mars från olika tidsperioder, vissa mål har varit hos eud sen 2021 och 2023 medan andra bara från 2025.

Så det verkar vara lite olika hur de prioriterat olika mål eller så kan det vara att vissa mål är mer komplex än andra och kräver mer tid.
Som du säger har det nu gått 6 månader sen AG-yttrandet, så det är möjligt att domen kan meddelas snart men kan även dröja ett tag till. Vi får hoppas det kommer snart så vi alla bara kan gå vidare med våra liv.
Citera
2026-03-05, 08:59
Medlem
Citat:
Jag har egentligen alltid varit en privat person som bara ville bli lämnad ifred och leva mitt liv. Men i den här processen har jag också varit tvungen att gå ut offentligt och prata om mitt eget privatliv för att kunna driva frågan.

När du säger "offentligt", innebär det att ditt ärende är något som tagits upp i media? Eller innebär det snarare att du har blivit tvingad att öppna upp ditt privatliv inom ramen för juridiska processer?

Om det redan tidigare i tråden finns svar på mina frågor så får du gärna hänvisa mig dit. Mitt intresse för integritetsfrågor är stort, men inte tillräckligt stort för att läsa igenom 700+ sidor.
Citera
2026-03-05, 09:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
När du säger "offentligt", innebär det att ditt ärende är något som tagits upp i media? Eller innebär det snarare att du har blivit tvingad att öppna upp ditt privatliv inom ramen för juridiska processer?

Om det redan tidigare i tråden finns svar på mina frågor så får du gärna hänvisa mig dit. Mitt intresse för integritetsfrågor är stort, men inte tillräckligt stort för att läsa igenom 700+ sidor.
Media har skrivit om honom, och han har även gjort en intervju (kanske flera, men jag har personligen bara sett en) i media.

Rent juridiskt så blir han förstås också en öppen bok eftersom hans namn och andra personuppgifter förekommer i målet som kärande. Kommer även ihåg att det startades en hemsida om just honom med personuppgifter, information om hans domar, etc.
Citera
2026-03-05, 09:20
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kommer även ihåg att det startades en hemsida om just honom med personuppgifter, information om hans domar, etc.
Bara det är helt sjukt, Sverige måste bli extremt mycket hårdare på den punkten, det ska i princip vara omöjligt att göra något dylikt. Som jag förstår det är Sverige enda landet i EU där det är möjligt.

Samt efterlevnad, läs IMY.

Med det som bakgrund känns det omöjligt att domstolen inte går på generaladvokatens linje. Mer eller mindre som den är utan justeringar.
Citera
2026-03-05, 19:17
Medlem
Citat:
.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Media har skrivit om honom, och han har även gjort en intervju (kanske flera, men jag har personligen bara sett en) i media.

Efter en snabb eftersökning på Google så hittade jag en artikel. Just denna artikel snubblade jag faktiskt över för inte så länge sedan i ett relaterat sammanhang, högst ovetandes om att vederbörande är aktiv här på forumet. Tycka vad man vill om tidigare brottslighet, men systemet bygger trots allt på bot och bättring. Så till vida har jag inget att säga annat än stort lycka till i målet! Förhoppningsvis leder målet till ett resultat som kan betraktas som större än den enskilda uppoffringen här och nu.
Citera
2026-03-05, 19:59
Medlem
Är det ingen svensk journalist som följer detta?
Det bör ju vara av rätt stort allmänintresse för övrigt. Tror många politiker försöker förhala detta dessutom. Gissar på att de vill vänta tills efter valet.
Citera
2026-03-05, 21:53
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Är det ingen svensk journalist som följer detta?
Det bör ju vara av rätt stort allmänintresse för övrigt. Tror många politiker försöker förhala detta dessutom. Gissar på att de vill vänta tills efter valet.
journalister är oftast staligt styrda, förutom frilansare typ chang frick eller lamotte, som av staten och allmänheten betraktas som efterblivna.

Så svaret på din fråga nej, ingen journalist följer det här då det ej ligger i statens intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in