2026-03-04, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Hur vet man ens att Robin ska ha varit i ett annat område under kvällen & letat offer?

Kanske stod på listan?

Och/eller så har han själv berättat i förhör?
Nu när det har gått en tid, kan man också de uppkopplingar mot master. Det kan vara svårt för Robin att förklara vad han är ute och gör i område x,y,z en natt som denna.

Kanske också kört liknande trippar många dagar innan. Kanske det blivit tätare med körturerna på nätterna den senaste tiden?
Citera
2026-03-04, 11:51
Medlem
Citat:
Hur vet man ens att Robin ska ha varit i ett annat område under kvällen & letat offer?

Kanske han berättat i förhör, som dom skrev förut alternativt antecknat, eller mobilen!
Citera
2026-03-04, 11:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galafeber
Långt bort för honom översatt är kanske så ödsligt som möjligt, lång väg för ev.polisutryckning. Underlätta planen och undkomma.
Så fantastiskt i detta med snabbtänkta föräldrar och anhöriga (Robins dna) som följde sin magkänsla och snabbt agerade.

Säkert är detta inkluderat, men jag tror även att han menar rent geografiskt långt avstånd.

Jag tänker att det skulle vara svvårt att följa efter ett offer hela vägen från pendeltåget. Du vet ju inte alls vilken väg offret ska ta. Det kan ju sluta med tättbebyggt område, buss, någon som hämtar, osv.

Men tror att det också finns mycket risktagande personer, som den här:

"– Det är en man som tagit väldigt mycket risker, säger polisens presstalesperson Anna Westberg."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bG15y3/tva-kvinnor-overfallna-i-sodertalje

Vi kan inget utesluta. Hur Robin tidigare agerat, behöver inte utesluta att han förskt på annat sätt, men åtegått i "gamla" vanor efter att andra sätt misslyckats. Nu känns just dessa överfall lite för annorlunda för att passa in på Robin, men vem vet. Misstänker att han inte är ute efter att våldta i första hand, men kan absluta ha fel.
Citera
2026-03-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det beror mycket på vad som stod i.ö. på listan.

Listan är skriven till honom själv, vilket ju innebär att det blir överflödigt att skriva sådant som han redan känner till, som är underförstått.

Om jag skulle skriva en egen inköpslista enbart för min egen del, då behöver jag inte skriva i detalj vilken butik jag ska handla på om jag inte har någon säskild anledning att åka till någon specifik, vilket socker eller mjölk jag ska köpa. Mjölk, juice, bröd... osv är fullt tillräckligt.

Att Robin beskiver vilken typ av utseende offret har t ex är udda. Han borde ju ha en inre bild av vad han föredrar? Inget som måste präntas ner?

För utredningen är denna lista av vikt, då det visar att han har planerat det hela. Önsketänkande är att Robin har skrivit något om att döda offret, vilket då skulle rimma med de övriga onödiga detaljerna.

En risk är att Robin har skrivit en kidnappningslista för att avleda utredningen om han skulle åka dit. T ex att det inget står om mord, utan bara kidnappning, och sedan släppa offret.

Jag misstänker dock att Robin inte trodde att han skulle åka dit så snabbt, eller inte alls, vilket får mig att tro att listan är på riktigt. Inte heller är han kanske så smart, att han tänker ut sådant, men visst, han kan ha fått uppslg från olika andra mördare, hur man ska tänka och agera.

Vilken förklaring Robin nu har till att M*y avled; hoppas han hittar på något som inte går att förklara med bevisningen. T ex om man bli påkörd, då bör offret ha skador som överstämmer med sådant våld, vilket förstås inte utesluter att hon även blev påkörd först.

Eller att han förnekar strypning helt, men det finns tydliga strypskador och att det är detta som dödar henne.

Alltså, jag kommer inte över hur absurt och osannolikt detta mord är. Det känns helt overkligt.

Du minns säkert mordet på Tove i Vetlanda, där Johanna dömdes till 16 år för att ha strypt Tove och därefter kört ut kroppen i skogen och tänt eld på den. Hon dömdes för mord (likgiltighetsuppsåt och grovt gravfridsbrott).

Det finns faktiskt saker som pekar på att syftet med överfallet var att röva bort henne levande. Tänker främst på buntbanden formade som handfängsel och hammaren med handske på sig. Inte omöjligt att han förberett hemmet med nån form av inkapacitets anordning eller droger.

Med bakgrund av det kan han hävda att syftet inte var att ha ihjäl henne men det blev så, för hon attackerade honom, gjorde motstånd och han hade ihjäl henne av misstag. Det kan då landa i likgiltighetsuppsåt.
Citera
2026-03-04, 12:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Det kan det väl vara också, från andra nekrofilpedofil transvestiter?

Kanske.
Men jag tror att han "lever sin egen dröm". Den har inte poppat upp dagen innan mordet.

Jag minns att jag såg att en minderårig kille som fick ett morduppdag (på uppdrag av någon involverad i gängkriminalitet) hade skrivit en lista på för de flesta vuxna helt givna saker.

Detta var säkerligen något som uppdagsgivaren uppmanat honom att tänka på, och han själv var väldigt ung (inte insatt).

Kan vara lite av samma tänkande som en ung person. Men samtidigt kanske listan fyller en till funktion; en fantasi om hur det går till, att drömma om tillfångatagnadetoch mordet, om kroppdelar, hur han ska "äga" denna person osv.

Om det var en påminnelselista, då borde det även stå saker som lämna mobil hemma, ha handskar på, gör inköp långt innan, handla kontant, se till att ha andra kläder och keps på dig så du inte blir igenkänd på övervakningskamera, bränn bevismaterial såsom kläder och handkar, klä in bilen i plast så inget DNA fastnar osv, osv.

Men att skriva det helt självklara som att offret ska vara en kvinna, det är ju inget du behöver påminna dig om.

Om det nu inte är så att hans drift att ta ett barn tillfånga är så stark, att han måste påminna sig om att detta är för riskfyllt?

Bisarr person Robin. Kombon inte så smart, tillsammans med en stor omognad, identitetssvårigheter och hans parafilier...kanske gör honom för oss helt obegriplig.
Citera
2026-03-04, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du minns säkert mordet på Tove i Vetlanda, där Johanna dömdes till 16 år för att ha strypt Tove och därefter kört ut kroppen i skogen och tänt eld på den. Hon dömdes för mord (likgiltighetsuppsåt och grovt gravfridsbrott).

Det finns faktiskt saker som pekar på att syftet med överfallet var att röva bort henne levande. Tänker främst på buntbanden formade som handfängsel och hammaren med handske på sig. Inte omöjligt att han förberett hemmet med nån form av inkapacitets anordning eller droger.

Med bakgrund av det kan han hävda att syftet inte var att ha ihjäl henne men det blev så, för hon attackerade honom, gjorde motstånd och han hade ihjäl henne av misstag. Det kan då landa i likgiltighetsuppsåt.

Ja, buntbanden talar för uppsåt att röva bort. Men den där hammaren, som beskrivits i någon media som en mindre slägga?

Kan ha att göra med att han var osäker på om tillfångatagandet skulle kunna funka, och släggan var en sista utväg?

Om den var såsom du beskrivit det, omlindafd på något sätt för att minska den direkta skadan på skallbenet, mer som att ge upphov till en hjärnskakning (medveslöshet),då kan allt förstås ha skett i panik. Hon kan ha skrikit som det verkar...

Jag hoppas sannerligen att han inte kommer undan här, vilket jag några gånger luftat. Det finns en viss risk att bevisningen inte räcker.

Om han skrivit en minneslista, då kan den ligga honom i fatet.
Citera
2026-03-04, 12:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Vill minnas att Vilma under förhören ang, misslyckandet av kidnappningen av flickan uppgav till förhörsledaren att offret lika gärna kunde varit en pojke. Hugget som stucket - flicka vs pojke.

Kan man lita på honom?

Jag upplevde det som att han förminskade brottet, typ han kände sig frustrerad över samhället som svikit omhändertagndet av mamman och att detta gjore att han lika gärna kunde ha rånat en bank eller var det nu var han påstod.

Jag tror inte på det.

Visserligen fanns det väl någon liten pojke också i hans enheter, men det övervägande materialet var talande för att hans festisch var tjejer, snippor från döda sådana och döda kvinnor.
Citera
2026-03-04, 13:08
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det beror mycket på vad som stod i.ö. på listan.

Listan är skriven till honom själv, vilket ju innebär att det blir överflödigt att skriva sådant som han redan känner till, som är underförstått.

Om jag skulle skriva en egen inköpslista enbart för min egen del, då behöver jag inte skriva i detalj vilken butik jag ska handla på om jag inte har någon säskild anledning att åka till någon specifik, vilket socker eller mjölk jag ska köpa. Mjölk, juice, bröd... osv är fullt tillräckligt.

Att Robin beskiver vilken typ av utseende offret har t ex är udda. Han borde ju ha en inre bild av vad han föredrar? Inget som måste präntas ner?

För utredningen är denna lista av vikt, då det visar att han har planerat det hela. Önsketänkande är att Robin har skrivit något om att döda offret, vilket då skulle rimma med de övriga onödiga detaljerna.

En risk är att Robin har skrivit en kidnappningslista för att avleda utredningen om han skulle åka dit. T ex att det inget står om mord, utan bara kidnappning, och sedan släppa offret.

Jag misstänker dock att Robin inte trodde att han skulle åka dit så snabbt, eller inte alls, vilket får mig att tro att listan är på riktigt. Inte heller är han kanske så smart, att han tänker ut sådant, men visst, han kan ha fått uppslg från olika andra mördare, hur man ska tänka och agera.

Vilken förklaring Robin nu har till att M*y avled; hoppas han hittar på något som inte går att förklara med bevisningen. T ex om man bli påkörd, då bör offret ha skador som överstämmer med sådant våld, vilket förstås inte utesluter att hon även blev påkörd först.

Eller att han förnekar strypning helt, men det finns tydliga strypskador och att det är detta som dödar henne.

Alltså, jag kommer inte över hur absurt och osannolikt detta mord är. Det känns helt overkligt.
Mitt uttalande var halvt på skämt, halvt på allvar.

Finns en drös mördare som gjort listor & Robin vet vi har kollat på true crime dokumentärer.

Jag tror inte det handlar om vad han själv föredrar.
På ngt sätt har han lyckats hålla ihop ekonomi, jobb & bostad. Det ligger inte i hans natur så det krävs en stark motivation av ngt slag.
Under tiden levde han under radarn & vad det verkar: planerat en stor freakshow / spektakulärt mord. Detta kan ha varit motivatorn + annat mer i närtid.

Listan kan vara för att håna polisen men det jag tänker på är att Robin verkar vilja ha så mkt publicitet som möjligt & då krävs det ett offer som ”Missing White Woman Syndrome". Så listan kanske var en beskrivning av det (ung, blond, kvinna, attraktiv, medelklass)?
Kriterierna för vad som räknas in där tror jag han kan behöva en kom-ihåg-lapp för. Kanske t.o.m hade med sig listan i bilen?
Citera
2026-03-04, 13:12
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Kanske han berättat i förhör, som dom skrev förut alternativt antecknat, eller mobilen!
Så kan det vara. Tidigare har han inte sagt mer än nödvändigt i förhör.
Mobilen hade han lämnat hemma men han kanske hade med sig den tidigare under kvällen, åkte hem en sväng & lämnade den där innan han for ut & letade igen?

El. har de kartlagt honom via trafikkameror etc?
Citera
2026-03-04, 14:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Mitt uttalande var halvt på skämt, halvt på allvar.

Finns en drös mördare som gjort listor & Robin vet vi har kollat på true crime dokumentärer.

Jag tror inte det handlar om vad han själv föredrar.
På ngt sätt har han lyckats hålla ihop ekonomi, jobb & bostad. Det ligger inte i hans natur så det krävs en stark motivation av ngt slag.
Under tiden levde han under radarn & vad det verkar: planerat en stor freakshow / spektakulärt mord. Detta kan ha varit motivatorn + annat mer i närtid.

Listan kan vara för att håna polisen men det jag tänker på är att Robin verkar vilja ha så mkt publicitet som möjligt & då krävs det ett offer som ”Missing White Woman Syndrome". Så listan kanske var en beskrivning av det (ung, blond, kvinna, attraktiv, medelklass)?
Kriterierna för vad som räknas in där tror jag han kan behöva en kom-ihåg-lapp för. Kanske t.o.m hade med sig listan i bilen?

Hm, så kan det vara. Inte tänkt i de banorna.

Det ska bli intressant att se hur listan ser ut, var den låg, var han åkt någonstans, vad som finns på hans enheter och hur han nu förklarar sig.
Citera
2026-03-04, 14:33
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Tidigare har han inte sagt mer än nödvändigt i förhör.
Mobilen hade han lämnat hemma men han kanske hade med sig den tidigare under kvällen, åkte hem en sväng & lämnade den där innan han for ut & letade igen?

El. har de kartlagt honom via trafikkameror etc?

Läste här i tråden att en tjej blivit förföljd nån dag innan nån km från Rönninge! GM hade hade följt efter, för att sedan försvunnit och sprungit runt och gjenskutit henne i ett radhusområde men nån i ett fönster hade sett detta!
Citera
2026-03-04, 14:47
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Läste här i tråden att en tjej blivit förföljd nån dag innan nån km från Rönninge! GM hade hade följt efter, för att sedan försvunnit och sprungit runt och gjenskutit henne i ett radhusområde men nån i ett fönster hade sett detta!
Ja, man vet inte om det var han. Men oavsett tänker jag att det var viktigt att det skedde under ngn av juldagarna.

Sommarmord i all ära men det som är mest chockerande & leder till sensationalism är ändå styckmord under julhelgen. Allra bäst hade varit på julafton men svårt hitta lämpligt offer då. Men han har nog letat…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in