Citat:
Ursprungligen postat av
rubbergirl
Inte konstigare att göra en styckmordsofferlista än en inköpslista till ICA.
Det beror mycket på vad som stod i.ö. på listan.
Listan är skriven till honom själv, vilket ju innebär att det blir överflödigt att skriva sådant som han redan känner till, som är underförstått.
Om jag skulle skriva en egen inköpslista enbart för min egen del, då behöver jag inte skriva i detalj vilken butik jag ska handla på om jag inte har någon säskild anledning att åka till någon specifik, vilket socker eller mjölk jag ska köpa. Mjölk, juice, bröd... osv är fullt tillräckligt.
Att Robin beskiver vilken typ av utseende offret har t ex är udda. Han borde ju ha en inre bild av vad han föredrar? Inget som måste präntas ner?
För utredningen är denna lista av vikt, då det visar att han har planerat det hela. Önsketänkande är att Robin har skrivit något om att döda offret, vilket då skulle rimma med de övriga onödiga detaljerna.
En risk är att Robin har skrivit en kidnappningslista för att avleda utredningen om han skulle åka dit. T ex att det inget står om mord, utan bara kidnappning, och sedan släppa offret.
Jag misstänker dock att Robin inte trodde att han skulle åka dit så snabbt, eller inte alls, vilket får mig att tro att listan är på riktigt. Inte heller är han kanske så smart, att han tänker ut sådant, men visst, han kan ha fått uppslg från olika andra mördare, hur man ska tänka och agera.
Vilken förklaring Robin nu har till att M*y avled; hoppas han hittar på något som inte går att förklara med bevisningen. T ex om man bli påkörd, då bör offret ha skador som överstämmer med sådant våld, vilket förstås inte utesluter att hon även blev påkörd först.
Eller att han förnekar strypning helt, men det finns tydliga strypskador och att det är detta som dödar henne.
Alltså, jag kommer inte över hur absurt och osannolikt detta mord är. Det känns helt overkligt.