2026-03-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, man vet inte om det var han. Men oavsett tänker jag att det var viktigt att det skedde under ngn av juldagarna.

Sommarmord i all ära men det som är mest chockerande & leder till sensationalism är ändå styckmord under julhelgen. Allra bäst hade varit på julafton men svårt hitta lämpligt offer då. Men han har nog letat…

Ursprungligen postat av eqal.rights
Min dotter blev förföljd/genskjuten av en kort, smal man med ljust hår. Det var den 18/12 på Timmermansstigen. Dottern har fått psykbryt utav detta nu när hon insåg att det troligtvis var GM. Dottern är ungefär jämnårig med BO och var kort, smal och gulblond. Klädd som för 10-15 år sen, i ljus jeansjacka som ska se ut som man har en hoodie under och "trasiga" jeans. Det var alltså så att personen först promenerade ikapp henne med snabba steg från centrum, och så förbi henne uppför en brant backe, för att sedan (måste ha sprungit som en vansinnig!!), runt en skogskulle för att kunna genskjuta henne och komma ut precis vid hennes sida snett framifrån, men då de snabbt närmade sig radhuslängan (efter en ödslig och kolmörk sväng förbi där det är skog på båda sidor) så fortsatte han framför henne längs med gatan medan hon vek av och in på vår tomt. Hade inte grannarna synts på tydligt i sitt kök när de passerade det huset och dottern inte varit så snabb och vaksam, ja då ... det var som att han gav upp när han insåg att de var mitt framför fönstren. Han hade nog siktat på att hinna runt för att vända och komma emot henne i den lilla svängen där det är skog på båda sidor och saknas lampor.
Citera
2026-03-04, 15:06
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske.
Men jag tror att han "lever sin egen dröm". Den har inte poppat upp dagen innan mordet.

Jag minns att jag såg att en minderårig kille som fick ett morduppdag (på uppdrag av någon involverad i gängkriminalitet) hade skrivit en lista på för de flesta vuxna helt givna saker.

Detta var säkerligen något som uppdagsgivaren uppmanat honom att tänka på, och han själv var väldigt ung (inte insatt).

Kan vara lite av samma tänkande som en ung person. Men samtidigt kanske listan fyller en till funktion; en fantasi om hur det går till, att drömma om tillfångatagnadetoch mordet, om kroppdelar, hur han ska "äga" denna person osv.

Om det var en påminnelselista, då borde det även stå saker som lämna mobil hemma, ha handskar på, gör inköp långt innan, handla kontant, se till att ha andra kläder och keps på dig så du inte blir igenkänd på övervakningskamera, bränn bevismaterial såsom kläder och handkar, klä in bilen i plast så inget DNA fastnar osv, osv.

Men att skriva det helt självklara som att offret ska vara en kvinna, det är ju inget du behöver påminna dig om.

Om det nu inte är så att hans drift att ta ett barn tillfånga är så stark, att han måste påminna sig om att detta är för riskfyllt?

Bisarr person Robin. Kombon inte så smart, tillsammans med en stor omognad, identitetssvårigheter och hans parafilier...kanske gör honom för oss helt obegriplig.
Det fetade: Där tror jag du sätter huvudet på spiken.

Han ville det skulle bli perfekt och felfritt.

En "önskelista" helt enkelt. Ihop med "saker att tänka på"

Troligtvis gick han igång på att skriva ner det.

Att det står "kvinna" beror knappast på att han skulle "glömma bort det" annars, utan det är hans önskemål för en perfekt upplevelse.

Nu har jag inte läst artikeln eftersom den är låst så vet inte vad mer som framkom än "kvinna" och "ske långt bort"

Jag skulle kunna tänka mig en lista som typ beskrev offret (önskemål).
Sen saker som ska vara med som tex buntband o hammaren.
Saker att tänka på för att komma undan, som tex ingen mobil med vid tillfället. Bil?
Location och tillvägagångsätt.
Citera
2026-03-04, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Att det står "kvinna" beror knappast på att han skulle "glömma bort det" annars, utan det är hans önskemål för en perfekt upplevelse.

Nu har jag inte läst artikeln eftersom den är låst så vet inte vad mer som framkom än "kvinna" och "ske långt bort"

Saker att tänka på för att komma undan, som tex ingen mobil med vid tillfället. Bil?

Tror inte att det stod något särskilt om det i artikeln, mer än hur kvinnan skulle se ut. Dumt att vi inte citerade lite, eftersom artikeln nu är låst.

Ja, säkert är själva drömmen om brottet en stor del i det hela. Precis som minner efteråt kan vara det.
Citera
2026-03-04, 15:43
Medlem
Citat:

Ja och detta är ytterligare bevis att han inte är smart som flertalet påpekat i tråden!
Citera
2026-03-04, 15:52
Medlem
Taggads avatar
Kan inte frigöra mig från tanken att nån del av styckningen hänger ihop med det stoiska nekandet till mord. Hade det varit dödsorsaksdelen han togs på bar gärning med att gräva ner så rimmar det kanske inte med tidigare mönster att erkänna när han överbevisats.

Kanske nekandet indikerar att han mallar sig över och tror veta att dödsorsaken inte går att fastställa. Kan heller inte frigöra mig från tanken att Vilma är nöjd över utfallet av sitt sedan länge planerade våldsdåd. Att han lyckades kan väl ingen ta ifrån honom.
Senast redigerad av Taggad 2026-03-04 kl. 16:15.
Citera
2026-03-04, 16:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Kan inte frigöra mig från tanken att nån del av styckningen hänger ihop med det stoiska nekandet till mord. Hade det varit dödsorsaksdelen han togs på bar gärning med att gräva ner så rimmar det kanske inte med tidigare mönster att erkänna när han överbevisats. Kanske nekandet indikerar att han mallar sig över och tror veta att dödsorsaken inte går att fastställa.

Jag misstänker att man har hittat samtliga kroppdelar eftersom man beviljat begravning. Vi har inte hört om ytterligare sökningar.
Kroppdelarna måste vara vid gott skick, eftersom det var kort tid till gripandet. Delar ska ha funnits i kylen också (om det nu inte var frys), vilket borde vara till fördel.

Tror att man ha goda möjligheter att avgöra dödsorska, och att Robin inte är tillräckligt smart för att kunna döda ett offer utan att det kommer att finnas tecken, utom om det skulle vara så att han kanske faktiskt har kört på henne först.

Att hammare och bundband återfunnits, tyder ändå på att de var framme för att användas.

Naturligtvis kommer han inte vilja erkänna att han mördat för att få till gång till en död kropp. Detta kommer vara svårt att bevisa om han nekar. Vet inte om det ens räcker med att han skrivit en mördarmanual, då han kan förneka att det var motivet denna gång.

Det blir skillnad på straff om han skule bli dömd för mord.

Att stycka en kropp ger högst 4 årsfängelse.
Citera
2026-03-04, 17:21
Medlem
Citat:
Jag misstänker att man har hittat samtliga kroppdelar eftersom man beviljat begravning. Vi har inte hört om ytterligare sökningar.
Kroppdelarna måste vara vid gott skick, eftersom det var kort tid till gripandet. Delar ska ha funnits i kylen också (om det nu inte var frys), vilket borde vara till fördel.

Tror att man ha goda möjligheter att avgöra dödsorska, och att Robin inte är tillräckligt smart för att kunna döda ett offer utan att det kommer att finnas tecken, utom om det skulle vara så att han kanske faktiskt har kört på henne först.

Att hammare och bundband återfunnits, tyder ändå på att de var framme för att användas.

Naturligtvis kommer han inte vilja erkänna att han mördat för att få till gång till en död kropp. Detta kommer vara svårt att bevisa om han nekar. Vet inte om det ens räcker med att han skrivit en mördarmanual, då han kan förneka att det var motivet denna gång.

Det blir skillnad på straff om han skule bli dömd för mord.

Att stycka en kropp ger högst 4 årsfängelse.

Ja men hoppas han åker på livstid! Lät som åklagaren hade mycket bra att gå på! Han är inte populär bland fångar den där filuren! Eller så är det likabra han får kortare straff hört att många hoppas på det!
Citera
2026-03-04, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ja men hoppas han åker på livstid! Lät som åklagaren hade mycket bra att gå på! Han är inte populär bland fångar den där filuren! Eller så är det likabra han får kortare straff hört att många hoppas på det!

Åklagare Markus Hankkio verkar vara en rutinerad åklagare vad gäller mordåtal. Har inte kollat hur det gått i hans mål, men vi får hoppas på att han lyckas dra ihop påsen för mord också.

Tillägg:

Här är ett mål som han arbetade på så sent som okt -25:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/flera-atalas-for-mord-i-gangtunnel-i-geneta
Senast redigerad av notknapparen 2026-03-04 kl. 17:43.
Citera
2026-03-04, 19:06
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Tror inte att det stod något särskilt om det i artikeln, mer än hur kvinnan skulle se ut. Dumt att vi inte citerade lite, eftersom artikeln nu är låst.

Ja, säkert är själva drömmen om brottet en stor del i det hela. Precis som minner efteråt kan vara det.

Ja jag tänker lite på Philip Westh i Danmark, (Emilie Mengs mördare o Filippas kidnappare och våldtäcksman) hur han skrev "noveller" om att kidnappa och våldta flickor o sånt.
Även i häktet satt han o skrev sånt.
Och Johanna Jansson (Tove) som skrev hatsånger.

Robins "grej" är kanske planeringslistor. Kanske han gör som Philip o börjar skriva historier om sina fantasier sen i fängelset.

Citat:
Ja och detta är ytterligare bevis att han inte är smart som flertalet påpekat i tråden!
Han låg väl i underkanten på "normal intelligens" 2019 och om det är det testet man gör när man gör NPF utredningar så brukar den kurvan se likadan ut även om man gör ny utredning flera år senare. DVS din intelligens förändras inte märkbart.

Dåliga betyg visar ju sitt med (Han själv sa ju till andra att han fick "toppbetyg" sista året på tekniklinjen men det var nog bara ännu en lögn.)

Utan att jag har någon egentlig fakta mer än "kända pedofiler" och Gäddorna på Dumpen så känns merparten av pedofiler som svagbegåvade.

Dock vill jag förtydliga att listan han tycks ha skrivit, i mitt synsätt inte pekar något åt "intelligensnivå" utan det är helt enkelt (vad jag tror) en önskelista och handlingsplan så att säga, gjord först och främst för egen njutning och för att kunna begå det perfekta brottet.
Citera
2026-03-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ja jag tänker lite på Philip Westh i Danmark, (Emilie Mengs mördare o Filippas kidnappare och våldtäcksman) hur han skrev "noveller" om att kidnappa och våldta flickor o sånt.

Robins "grej" är kanske planeringslistor. Kanske han gör som Philip o börjar skriva historier om sina fantasier sen i fängelset.

Han låg väl i underkanten på "normal intelligens" 2019 och om det är det testet man gör när man gör NPF utredningar så brukar den kurvan se likadan ut även om man gör ny utredning flera år senare. DVS din intelligens förändras inte märkbart.

Dåliga betyg visar ju sitt med (Han själv sa ju till andra att han fick "toppbetyg" sista året på tekniklinjen men det var nog bara ännu en lögn.)

Utan att jag har någon egentlig fakta mer än "kända pedofiler" och Gäddorna på Dumpen så känns merparten av pedofiler som svagbegåvade.

Dock vill jag förtydliga att listan han tycks ha skrivit, i mitt synsätt inte pekar något åt "intelligensnivå" utan det är helt enkelt (vad jag tror) en önskelista och handlingsplan så att säga, gjord först och främst för egen njutning och för att kunna begå det perfekta brottet.

Listan tror jag handlar om att han konkretiserar sin fantasi (närma sig själva dådet) och skapa kontroll eftersom han känner inre tomhet.
Citera
2026-03-04, 20:05
Medlem
Citat:

Menar att polisen hittat listan vem sparar ens en sådan. Säg att jag gör ett rån och har skrivit ner hur planering/utförande skall göras inte sparar man listan om man mot förmodan skulle åka dit! Så jag tänker
Citera
2026-03-04, 20:18
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Menar att polisen hittat listan vem sparar ens en sådan. Säg att jag gör ett rån och har skrivit ner hur planering/utförande skall göras inte sparar man listan om man mot förmodan skulle åka dit! Så jag tänker
Ja där lyser "dumheten" igenom starkt.

Han trodde säkert fullt ut att han skulle komma undan.
I alla fall att de inte skulle ta honom så snabbt så han skulle haft tid på sig att "städa undan"

Övertygad om att det finns hur mycket bevis som helst mot honom som kommer leda hela vägen fram till livstids fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in