2026-03-04, 11:19
Medlem
Det är väl det klassiska lilla orten-syndromet där alla kliar varandra på ryggen, men att köpa hus av en dement person utan att ens låta det gå ut på öppna marknaden osar verkligen lång väg av jäv och dåligt omdöme.
_
Citera
2026-03-04, 11:53
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Det är ju i och för sig korrekt.

Du hade ju själv inte tvekat på att köpa en lägenhet eller fastighet för att sonen till säljaren låg på sjukhus?

Det som däremot borde resa tveksamheter är ju det faktum att personen som indirekt säljer har en god man utsedd som dessutom råkar vara din kommunfullmäktigekollega. Till råga på det en som du sitter koalition med.

Trodde han inte att det skulle uppfattas som tveksamt?

Jag hade aldrig köpt en fastighet med vetskapen att en anhörig inte fått säga sitt. Det går tvärt emot mina core values. Den tyngden på mina axlar avstår jag direkt. Efterspelet ett sådant sunkigt köp skulle ge, skulle förstöra både för mig och släktingen.

Även vad gäller det - uselt beslutsfattande.

En människa som saknar ryggrad, samvete och empati kommer agera klandervärt inom många områden.
Citera
2026-03-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ja, på båda.
Mer graverande är att den gode mannen och köparen verkar sitta i kommunfullmäktige tillsammans, och att S och Åselepartiet regerat Åsele tillsammans i många år. Ett klart fall av jäv om du frågar mig.

Det är aldrig fråga om jäv när sossepolitiker är inblandade.
Citera
2026-03-04, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Jag hade aldrig köpt en fastighet med vetskapen att en anhörig inte fått säga sitt. Det går tvärt emot mina core values. Den tyngden på mina axlar avstår jag direkt. Efterspelet ett sådant sunkigt köp skulle ge, skulle förstöra både för mig och släktingen.

Även vad gäller det - uselt beslutsfattande.

En människa som saknar ryggrad, samvete och empati kommer agera klandervärt inom många områden.
. knappast sosse värderingar
Citera
2026-03-04, 12:55
Avslutad
Nästa person som skulle lämna kommunen där är Nils-Petter.
Citera
2026-03-04, 13:20
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Tragiskt nog är det som med diktaturländer att man fortsätter rösta på onda människor som S så Åsele är inget undantag att en massa kärringar som heter Gudrun, Elisabeth,Irja.och Agneta mellan 80-85 år kommer att gå in.och rösta på Andreas som.om ingenting har hänt.
Glöm inte Gunnel...

https://www.sverigesradio.se/artikel/partikamrat-godkande-kommunalradets-husaffar
Kommunalrådet Andreas From (S) köpte en dement kvinnas hus i Åsele, vilket godkändes av överförmyndarnämnden. I den sitter hans partikamrat Gunnel Jonsson som tidigare delade kommunalrådsposten med honom.
Citera
2026-03-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
EBT köpte direkt av ägaren, som inte var dement, utan han ångrade sig senare efter påtryckning från släkten. Fallen är således inte jämförbara.

/AI

Nej, då var det pandemi och alla åldringar satt isolerade.

Mäklaren som kopplades in, Theo Dietz, var Ebbas kompis och hon tog dessutom hjälp av en pr-chef för att hjälpa till att få kontraktet påskrivet.
Citera
2026-03-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Gode mannen ska inte bara representera det bästa för den representerades ekonomi, utan även dennes vilja, även hos dementa. Aldrig stött på en äldre som inte helst velat att barnens barndomshus skulle stanna i familjen. Dock är det något som familj och vänner har koll på. Men de fick ju inte ge input eftersom försäljningen gjordes när de inte var tillgängliga. Vilket i sig är talande.

Men det intressant är smitandet bakom ryggen, och att han sålde till sin egen kompis. Det hade varit fel om han lade ut den på öppna marknaden när släktingen låg nedsödvd också, men inte lika illa.

Denna försäljning, timingen av den, är bara ok om damens ekonomi var kritiskt dålig så pengarna behövdes akut, och det finns det inget som tyder på som jag har hittat.

Det som jag själv konstaterat från det lilla som jag får fram online via texten till artikeln är att han helt var med på försäljningen, men inte priset.
I den åldern så har han väl redan ett eget boende och ganska ofta nuförtiden, så kan den yngre generationen ha ett betydligt bättre boende än den äldre, speciellt om vi talar om en yngre generation som inte heller är så purung.
Har försäljning skett över en kaffekopp två vänner emellan, så är det ju självklart missbruk av tjänsteställning och vänskapskorruption.
Men som jag påpekat tidigare tomma hus, speciellt idag kan kosta pengar som bara den.
Sedan vad det gäller värderingen av mäklaren, så är det ju också en fråga om det verkligen har varit en mäklare och kollat på huset eller om värdet uppskattades mellan tummen och pekfingret, samt man sålde huset till det lägsta tänkbara.
Citera
2026-03-04, 13:51
Medlem
Umarells avatar
Nu har han avgått.
Citera
2026-03-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Folk vet vanligtvis allt om alla på dessa små orter i Norrland.

Var har du fått det ifrån? För det första brukar inte folk kungöra att de drabbats av stroke i officiella medier och för det andra skiter väl de flesta i vilka sjukdomar random bybor drabbats av.

Citat:
Så jävla typiskt sosseriet, så fort ett tillfälle öppnar sig för att sko sig genom mygel är nån sosse där och roffar åt sig. Om hälften av marken består av skog i hygglig kvalitet (250 m³sk/ha)

Om?

Det var stugan gubben köpte och finns inga uppgifter på att någon mark skulle ingå.
Citera
2026-03-04, 14:01
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Var har du fått det ifrån? För det första brukar inte folk kungöra att de drabbats av stroke i officiella medier och för det andra skiter väl de flesta i vilka sjukdomar random bybor drabbats av.

Om?

Det var stugan gubben köpte och finns inga uppgifter på att någon mark skulle ingå.

2 hektar mark ingår i fastigheten.
Citera
2026-03-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Om det är oegentligheter så är prislappen eller i vilket skick fastigheten inte relevant.
Problemet är att vad jag förstår att den dementes Goda man, politiker sålde fastigheten utan att det lades ut på marknaden till en annan politiker kollega. Och arvtagaren låg på sjukhus under tiden och kunde inte förhindra försäljningen.
Så nog är det problematiskt, oavsett om fastigheten är värd 300 000 eller 3 000 000.

Exakt vad är problematiskt? Exakt vad sak Andreas From klandras för? Om köpeskillingen är för låg så är det den gode mannens ansvar. Men ingenting tyder på det utan gumman fick bra betalt för sin ödestuga. Hus i Norrland säljs ofta utan budgivning eftersom man slipper mäklararvodet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in