Citat:
Ursprungligen postat av
adyring
Gode mannen ska inte bara representera det bästa för den representerades ekonomi, utan även dennes vilja, även hos dementa. Aldrig stött på en äldre som inte helst velat att barnens barndomshus skulle stanna i familjen. Dock är det något som familj och vänner har koll på. Men de fick ju inte ge input eftersom försäljningen gjordes när de inte var tillgängliga. Vilket i sig är talande.
Men det intressant är smitandet bakom ryggen, och att han sålde till sin egen kompis. Det hade varit fel om han lade ut den på öppna marknaden när släktingen låg nedsödvd också, men inte lika illa.
Denna försäljning, timingen av den, är bara ok om damens ekonomi var kritiskt dålig så pengarna behövdes akut, och det finns det inget som tyder på som jag har hittat.
Det som jag själv konstaterat från det lilla som jag får fram online via texten till artikeln är att han helt var med på försäljningen, men inte priset.
I den åldern så har han väl redan ett eget boende och ganska ofta nuförtiden, så kan den yngre generationen ha ett betydligt bättre boende än den äldre, speciellt om vi talar om en yngre generation som inte heller är så purung.
Har försäljning skett över en kaffekopp två vänner emellan, så är det ju självklart missbruk av tjänsteställning och vänskapskorruption.
Men som jag påpekat tidigare tomma hus, speciellt idag kan kosta pengar som bara den.
Sedan vad det gäller värderingen av mäklaren, så är det ju också en fråga om det verkligen har varit en mäklare och kollat på huset eller om värdet uppskattades mellan tummen och pekfingret, samt man sålde huset till det lägsta tänkbara.