2026-03-03, 06:46
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/kommunalradet-andreas-from-kopte-hus-utan-budgivning
Citat:
Åseles kommunalråd Andreas From (S) köpte ett hus av dementa Gertrud direkt, utan att det lades ut på den öppna marknaden, vilket P4 Västerbotten avslöjat.

https://www.sverigesradio.se/artikel/aseles-kommunalrad-andreas-from-kopte-hus-av-dement-kvinna
Citat:
Kvinnans son, Anders Hedlund, kan inte protestera mot försäljningen efter att han fått en kraftig stroke och legat nedsövd i flera veckor. Huset och gården har varit i familjens ägo sedan 40-talet.

”Jag har ju sovit och så snuvar de mig på huset”, säger Anders.

https://www.sverigesradio.se/artikel/gertruds-gode-man-darfor-saldes-slaktgarden-i-asele
Citat:
Åseles kommunalråd Andreas From (S) köpte ett hus av en dement kvinna för 280 000 kronor, ett pris baserat på en mäklarvärdering.

Kvinnans gode man Enar Nordin (Åselepartiet) menar att priset var rimligt och att försäljningen var nödvändig då huset stod oanvänt och drog höga kostnader.
Detta måste väl ändå påverka valet i höst? Ingen vettig människa kan väl tänkas rösta på Andreas From eller Enar Nordin?

Kommer sossarna och Åselepartiet göra något eller får dessa politiker fortsätta som om ingenting hänt?

.
Citera
2026-03-03, 07:07
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.sverigesradio.se/artikel/kommunalradet-andreas-from-kopte-hus-utan-budgivning

https://www.sverigesradio.se/artikel/aseles-kommunalrad-andreas-from-kopte-hus-av-dement-kvinna

https://www.sverigesradio.se/artikel/gertruds-gode-man-darfor-saldes-slaktgarden-i-asele

Detta måste väl ändå påverka valet i höst? Ingen vettig människa kan väl tänkas rösta på Andreas From eller Enar Nordin?

Kommer sossarna och Åselepartiet göra något eller får dessa politiker fortsätta som om ingenting hänt?

.

En storm i ett vattenglas. Det rör sig om ett gammalt ruckel mitt ute i ingenstans. Förmodligen behöver det säljas med friskrivningsklausul också. I ett sådant fall får man vara glad om man får tag på en köpare över huvud taget, att hitta två så att man får till en budgivning är i princip omöjligt. Om man redan har en köpare som är beredd att köpa, är det då verkligen lönt att lägga ner pengar på mäklare och annons?
Citera
2026-03-03, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
En storm i ett vattenglas. Det rör sig om ett gammalt ruckel mitt ute i ingenstans. Förmodligen behöver det säljas med friskrivningsklausul också. I ett sådant fall får man vara glad om man får tag på en köpare över huvud taget, att hitta två så att man får till en budgivning är i princip omöjligt. Om man redan har en köpare som är beredd att köpa, är det då verkligen lönt att lägga ner pengar på mäklare och annons?
Om From anser det värt 280 000 finns det nog nån som anser det värt 300 000. Tror knappast han köpte för att vara hygglig.
Citera
2026-03-03, 07:59
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Om From anser det värt 280 000 finns det nog nån som anser det värt 300 000. Tror knappast han köpte för att vara hygglig.

Och om du säljer för 300 000 kr efter annons, hur mycket mer tror du har i fickan efter att ha betalat mäklararvode och eventuell Hemnetannons? Hur många månader behöver du vänta på att hitta ytterligare spekulanter?

Jag tror du överskattar bostadsmarknaden i Åsele. Det är en liten avfolkningsort i Norrlands inland, med åldrande befolkning, höga skatter och låga inkomster. Kolla lite slutpriser på booli, det är sällan något säljs för över utgångspris, utan snarare under.
Citera
2026-03-03, 08:11
Medlem
Umarells avatar
Herregud, vilken icke-nyhet. Man gör förstås sitt bästa att detta ska framstå som en skandal, när det i själva verket är ett mirakel att någon vill köpa rucklet.
Citera
2026-03-03, 13:27
Medlem
bergsturks avatar
Står det hur mycket mark som ingick? På sådana här ställen är det viktigare än vad för hydda som står på tomten. Här är till exempel en större bostad centralt (ha!) till obetydligt högre pris.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-asele-asele-kommun-bondegatan-17-21675828
Citera
2026-03-03, 13:31
Medlem
Vilka oegentligheter skulle ha begåtts? 280 papp för en nedgången liten stuga i Norrland är inte ett dåligt pris. Hade stugan sålts via en mäklare hade denne tagit en del av pengarna och det hade inte blivit mycket kvar för gumman.
Citera
2026-03-03, 13:34
Medlem
sonicguides avatar
Självklart borde det kommit ut på öppna marknaden även om försäljningen då dröjt längre.
280 000 kronor är dock ett bra pris för en snabb affär. Det ser rejält nedgånget ut.
Citera
2026-03-03, 13:59
Medlem
Grejen är ju den att han är ju mer sur över att försäljningen inte gick via en mäklare och han fick högsta bud och inte att huset såldes.
Men huset var värderat av en mäklare, så priset låg hyfsat rätt med man säger kanske 100 000 kr upp eller ner och då ska man även ta hänsyn till att tomma hus kostar även pengar, inte minst nu dessa tider med de höga elpriserna. Sedan jobbar ju inte heller mäklare direkt gratis om de ska sälja ett hus.
Det var just därför den gode man sålde och jag skulle säga att han gjorde rätt i sin bedömning utifrån att det i annat fall skulle mycket väl kunnat stå tomt ett bra tag och dragit ännu mer pengar.
Vi snackar om ett hus i obygden i Åsele och inte om Stockholm.
Citera
2026-03-03, 14:02
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Självklart borde det kommit ut på öppna marknaden även om försäljningen då dröjt längre.
280 000 kronor är dock ett bra pris för en snabb affär. Det ser rejält nedgånget ut.

Ja, på båda.
Mer graverande är att den gode mannen och köparen verkar sitta i kommunfullmäktige tillsammans, och att S och Åselepartiet regerat Åsele tillsammans i många år. Ett klart fall av jäv om du frågar mig.
Citera
2026-03-03, 14:06
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det var just därför den gode man sålde och jag skulle säga att han gjorde rätt i sin bedömning utifrån att det i annat fall skulle mycket väl kunnat stå tomt ett bra tag och dragit ännu mer pengar.
Vi snackar om ett hus i obygden i Åsele och inte om Stockholm.

Som sagt, det beror på hur mycket mark som ingick. Men mäklarens värdering väger väl tungt, om inte han också är inblandad i något slags bedrägeri.
Annars är det här mest en formfråga och de båda politikerna borde ha haft bättre omdöme.
Citera
2026-03-03, 14:29
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ja, på båda.
Mer graverande är att den gode mannen och köparen verkar sitta i kommunfullmäktige tillsammans, och att S och Åselepartiet regerat Åsele tillsammans i många år. Ett klart fall av jäv om du frågar mig.
Håller med. Det är allt annat än lämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in